• Anonym (undrande)

Borde man avliva sjuka barn?

Finns tråd efter tråd där blivande föräldrar oroat sig över att deras ofödda barn är sjukt, de nojjar över KUB tester och fostervattensprov och givetvis aborterar de om det skulle visa sig att det var något "fel" på barnet.

Men sanningen är att alla "fel" inte kan visas genom dessa tester. Det finns barn som föds "icke perfekta" trots KUB och fostervattensprov. De kan tex ha autism, blindhet, dövhet eller någon annan neuropsykiatrisk svårighet. 

Nu till min fråga. Borde dessa "felande" barn avlivas så fort som möjligt? Vi eliminerar trots allt de barn med "defekter" som kan visas vid tester tidigt i graviditeten, varför inte utöka detta till att innefatta barn som är födda? Vad är egentligen skillnaden? Jag har läst tråd efter tråd där föräldrar till barn med Downs som aborterat och hävdat att de gjort det "i barnets bästa intresse" så varför dödar vi då inte födda barn som har svårigheter? Är inte det "i barnets bästa intresse"?

Bara undrar...

• Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?
  • vampyria2
    Gathenhielm skrev 2014-10-14 11:31:56 följande:
    Varför inte? 
    För enligt lag så har ett barn i magen inga rättigheter alls men från och med att det tar sitt första andetag så har den samma rättigheter som alla andra.
    Tex om någon misshandlar mamman så att hon förlorar barnet så kan personen som gör det bara bli dömd för det denne gör mot mamman och inte till de skador fostret får...helt sjukt men fortfarande lika sant för det.
  • Anonym (...)
    Anonym (ser du ej skillnad) skrev 2014-10-12 19:29:33 följande:
    Båda lever utanför livmodern! så nej..
    Ett foster i graviditetsvecka 40 lever inuti livmodern.
  • Anonym (mor)

Ska man betrakta embryot som ett levande fött barn så bör alla som håller på att skaffa barn skaffa en "sil" till toalettstolen så inte man riskerar att spola ner ett embryo. De ska då begravas under värdiga former. Många får missfall utan att ha en enda aning om att de är gravida.

• Anonym (Snorre)

Av pragmatiska skäl. Att döda någon är att döda någon och fel, men att förbjuda abort skulle skapa andra problem och ta ifrån kvinnor rätten till sin egen kropp.

Så du får helt enkelt acceptera att downssyndrom-barn dödas innan de föds och folk som föds med någon defekt som inte märks får leva.

• Anonym (mor)

Något som verkar glömmas bort i debatten är att det finns en FAR till alla dessa embryon och det är inte alltid han vill bli pappa. Han kan pressa sin kvinna till abort. Antar att det är helt OK för den "manliga" delen av de som skriver inlägg här? 

• MxMeNow
    Anonym (mor) skrev 2014-10-14 16:55:01 följande:

Något som verkar glömmas bort i debatten är att det finns en FAR till alla dessa embryon och det är inte alltid han vill bli pappa. Han kan pressa sin kvinna till abort. Antar att det är helt OK för den "manliga" delen av de som skriver inlägg här? 

Det har inget med TS att göra.
  • Anonym (mor)
    MxMeNow skrev 2014-10-14 17:11:21 följande:
    Det har inget med TS att göra.
    Jaså så man får inte flika in en sådan självklar sak i en tråd av denna typ? Tråden heter "Borde man avliva sjuka barn"? Men hallå! Hur seriöst är detta? Om män använder KONDOM så har vi genast halverat (minst) mängden aborter som görs i Sverige varje år och är det alltför OT så anmäl mig.
  • Anonym (Snorre)

Män har ju oftast ingen talan i frågan ändå, så jag ser det som ett icke-problem att vi skulle påverka till abort. Vill en kvinna föda vårt barn men vi vill inte bli pappor så får vi långfingret och ett "deal with it!" och blir pappor vare sig vi vill eller inte.

• MxMeNow
    Anonym (mor) skrev 2014-10-14 17:27:16 följande:

Jaså så man får inte flika in en sådan självklar sak i en tråd av denna typ? Tråden heter "Borde man avliva sjuka barn"? Men hallå! Hur seriöst är detta? Om män använder KONDOM så har vi genast halverat (minst) mängden aborter som görs i Sverige varje år och är det alltför OT så anmäl mig.

Gå till Fi och anmäl dig som volontär.
  • Anonym (mor)
    MxMeNow skrev 2014-10-14 17:37:04 följande:
    Gå till Fi och anmäl dig som volontär.
    ? Jag gillar inte alls F! Däremot så begriper jag inte varför en graviditet INTE ska angå mannen eftersom utan honom...ingen graviditet alls!  Hade jag en son så skulle jag förse honom med kondomer i varenda byx- och jackficka och i väskor och plånböcker etc så han alltid har en till reds. Tänk om kvinnan vägrar abort när han klantat till det och han sitter där med 18 års underhåll framför sig och en jävla massa gnat.
Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?