Inlägg från: Anonym (Inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte)

Borde man avliva sjuka barn?

Upp till vilken vecka har man rätt att abortera ett foster med motiveringen Down's Syndrome?

• Anonym (Inte)
    Anonym (Sam) skrev 2014-10-13 14:03:28 följande:

22.

Åh!!!!!!! Är i vecka 23 nu... ???? Skulle själv aldrig kunna göra så... Det är liksom verkligen ett litet barn nu som sparkar därinne, har känt sparkarna sedan över 1 månad tillbaka.
  • Anonym (Inte)
    Anonym (Inte) skrev 2014-10-13 14:33:01 följande:

Åh!!!!!!! Är i vecka 23 nu... ???? Skulle själv aldrig kunna göra så... Det är liksom verkligen ett litet barn nu som sparkar därinne, har känt sparkarna sedan över 1 månad tillbaka.

Skulle inte vara 4 frågetecken, det var en upprörd smiley.
  • Anonym (Inte)
    Anonym (modernatur) skrev 2014-10-13 15:56:58 följande:

Att låta en naturlig död inträffa är inte att avliva någon. Min morfar dog vid 87 års ålder hemma i sängen genom naturens egen försorg - blev han avlivad menar du? 

Jag hade hellre avstått insatser för att rädda en prematur ja. Det är inte alla chanser att man får ett helt normalt liv som du skriver, det kan också bli tvärtom som det blev för min granne. Jag vill inte ta riskerna. En stor andel av prematurerna får större eller mindre skador och då har vi bara räddat dem så kort tid att vi inte vet nånting egentligen om vad som händer bortom 15-års åldern. 

Lidandet av en svårt plågsam behandling ska vägas mot lidandet av att avstå. För ett prematurt foster är det fråga om mycket kort tid innan det avlider utan insatser + att det knappast känner någon dödsångest + riskerna med att försöka rädda. 7-åring med influensa innehåller ingen av dessa komplicerande faktorer. Plus att det barnet har man redan knutit an till. Jag tillhör inte dem som "knyter an redan i magen", jag tar till mig barnet efter att det fötts och jag tror inte jag kan "ta tillbaka" ett barn efter att det varit skiljt från mig i flera månader om jag inte kände det innan. 

Om bara långa och helt hälsosamma liv är värda något så skulle många existerande människors liv räknas som värdelösa. Det korta livet kan vara vackert det med.
  • Anonym (Inte)

Jag är inte abortmotståndare men det här argumentet med att barnet skulle få ett dåligt liv det håller inte för sanningen är att det vet man mycket litet om. Barnet skulle mot alla odds kunna få ett väldigt lyckligt liv och kanske t o m göra ett fantastiskt bidrag till mänskligheten. Däremot håller som argument valet som kvinnan gör och rätten att bestämma över sin egen kropp. Diskussionen om att avsluta ett liv (foster, bebis eller vuxen) pga sjukdom tycker jag är en helt annan.

• Anonym (Inte)
    Bebelle skrev 2014-10-14 07:04:20 följande:

Jag är för fri abort men många av er som också är det resonerar helt hysteriskt och blir känslomässiga och saknar helt förmåga till att nån form av pragmatiskt tänkande. Ni blir helt galna om man pratar om att sänka abortgränsen. Då yrar ni om att kvinnan måste ha rätt till sin egen kropp och att en sänkning av abortgränsen är ett hot mot kvinnors rättigheter. Men om man sen pratar om att abortera ett barn i vecka 30 eller som i ts avliva nyfödda med de handikapp som ni tyckt varit humant att ta livet av i vecka 18 då blir ni lika hysteriska och gapar och skriker och kommer med personangrepp. Mkt svårt att ta er på allvar. Och svårt att förstå hur ni egentligen menar. Har kvinnan alltid rätt till sin egen kropp? Varför slutar den rätten vid exakt en viss graviditetsvecka? För det är ju inte så att man efter den veckan har rätt att plocka ut barnet och adoptera bort det. Kvinnan måste ändå genomgå en full graviditet och förlossning.

Vem är det som yrar? Det är ganska klart varför abortgränsen sitter i den vecka den gör, studera lite biologi så får du se.
  • Anonym (Inte)
    Gathenhielm skrev 2014-10-14 11:01:52 följande:

Förstås?

Ett embryo eller ett foster är per definition inte en född individ. Vart vill du komma?

Det är faktiskt skillnad på embryo och foster, lagen om abort är inte skapad så som den är av en ren slump.
Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?