Borde man avliva sjuka barn?
Jag tycker att det kan vara egoistiskt och nästan likställt med plågeri att välja att föda ett svårt sjukt barn i stället för att göra abort. För vems skull fullföljer man en sådan graviditet?
Jag råkade stöta på ett filklipp av en familj som på RUL får veta att deras barn har Trisomi 13. Alltså en kromosomavvikelse som inte är förenad med liv.
Dessa barn lever mellan 5 min till några plågsamma dagar om de föds fullgångna, oftast en ångestfylld (som är resultatet av lungmissbildningar, andningsuppehåll, gaspings, hjärtfel, hjärnskador) och smärtsam död.
Trots att detta paret fick beskedet valde de att fullfölja graviditeten och föda i fullgången tid. Barnet levde 5 dagar med massor av andningsuppehåll osv..
I mina ögon 5 fruktansvärda dagar av plåga, smärta och ångest för barnet. Egoism så det skriker om det för att föräldrarna lät låta honom genomlida detta.
Föräldrarna säger att det var 5 dagar av ren kärlek. Verkligen??
Vad tycker ni? Vad är mest humant för barnets skull?
Här är filmklippet.
">
Testerna visar risk för en viss diagnos/genetisk avvikelse, men det är omöjligt att med någon som helst exakthet uttala sig om hur livet kommer att te sig för barnet. Det finns vuxna med Trisomi 13, därför att allt beror på hur avvikelsen ser ut och hur den drabbar individen. Många diagnoser syns inte ens på tester, eftersom avvikelsen kan vara så liten att den finns på DNA-nivå. Att screena för alla (hittills kända) diagnoser är idag helt omöjligt.
Du får ha din åsikt, men det vore bra om du baserade dina åsikter om värdet på andras liv på lite mer än ett klipp på Youtube. Det finns enkel, lättillgänglig information (se länken ovan) på svenska för dig om du är intresserad av att ha väsentliga fakta innan du börjar uttala dig om andras val.