Borde man avliva sjuka barn?
Jag tänker att det faktiskt är en cellklump upp till typ v 7-8 och där borde abortgränsen gå också. Efter det har det ett hjärta som slår och hjärnan har börjat bildas. I v 13 är alla organ på plats och det är en liten människa som bara behöver mogna några mån till. Gör du en abort i v 15 så gör man det mot ett kännande barn om än litet. Det har inte medvetenhet att veta VAD som sker men tro sjutton att denna lilla känner både rädsla, smärta och panik när syret tar slut i navelsträngen.
Jag är absolut emot abort men tycker det är ok om barnet är GRAVT missbildad och inte kommer att överleva till födseln el ha ett mkt smärtsamt och dåligt liv framför sig. Då är det bättre själen får återfödas i en bättre fysisk kropp och jag tycker det borde vara lika ok att avliva GRAVT missbildade och handikappade födda barn också. Har sj jobbat på ett hem med handikappade barn och många har bra livskvalitee är älskar livet trots sina handikapp men vissa är i princip bara grönsaker med noll liv i sina ögon och dessa tycker jag det är synd om att vi håller vid liv. Dem har absolut inget liv värt att leva och är liksom "fångar" i detta livet av en massa hjälpmedel som håller dom vid liv fast dom faktiskt haft det bättre av att få gå vidare. Att hålla liv i ngn som inte lever sitt liv på ett bra och värdigt liv är lika egoistiskt som en abort.
Vi avlivar ju sjuka djur.
Är även för dödshjälp och dödsstraff.
Ang abort för att det kommande barnet har ett dåligt liv framför sig så tycker jag att det blir fel när vi bestämmer åt _någon annan_ att dess liv inte är värt att leva. Och ofta tror jag som någon annan tidigare skrev i tråden att det snarare handlar om att man gör abort för _sin_ skull, att man inte vill vara förälder åt ett sjukt/skadat/funktionsnedsatt barn.
Frågan i TS har absolut ett existensberättigande, i alla fall ur ett filosofiskt perspektiv. Just utifrån "hans/hennes/ditt liv är inte värt att leva"-argumentet. Juridiskt är skillnaden mellan att abortera ett foster och att döda ett barn däremot tydlig.