• Anonym (undrande)

Borde man avliva sjuka barn?

Finns tråd efter tråd där blivande föräldrar oroat sig över att deras ofödda barn är sjukt, de nojjar över KUB tester och fostervattensprov och givetvis aborterar de om det skulle visa sig att det var något "fel" på barnet.

Men sanningen är att alla "fel" inte kan visas genom dessa tester. Det finns barn som föds "icke perfekta" trots KUB och fostervattensprov. De kan tex ha autism, blindhet, dövhet eller någon annan neuropsykiatrisk svårighet. 

Nu till min fråga. Borde dessa "felande" barn avlivas så fort som möjligt? Vi eliminerar trots allt de barn med "defekter" som kan visas vid tester tidigt i graviditeten, varför inte utöka detta till att innefatta barn som är födda? Vad är egentligen skillnaden? Jag har läst tråd efter tråd där föräldrar till barn med Downs som aborterat och hävdat att de gjort det "i barnets bästa intresse" så varför dödar vi då inte födda barn som har svårigheter? Är inte det "i barnets bästa intresse"?

Bara undrar...

• Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?
  • Anonym (mor)

Om unga människor idag inte kan fatta skillnaden mellan att avbryta en graviditet i mycket tidigt skede och att döda ett fullgånget barn då har vi abortförbud i Sverige om 30 år. Men det är väl som alltid att när "JAAAAAG" ska göra abort då ska det vara fritt fram. TÄNK!!!

• yodi
    Anonym (modernatur) skrev 2014-10-13 00:58:11 följande:
    Jodå, om du som förälder ville att de skulle försöka rädda honom så menar jag att de ska göra allt. Jag hade bara inte velat det men hade inte respekterats. Det tycker jag är hyckleri i förhållande till aborträtten: att jag får välja att aktivt mörda ett fullt friskt foster men jag får inte välja att acceptera en naturlig död av ett som föds livsodugligt. 

Jag har sett den dokumentären tror jag, eller om det var någon annan. Jag tycker mest det är ren tortyr med slangar och tuber och nålar i alla kroppsöppningar för att eventuellt få ett liv som eventuellt kan bli bra eller så blir det precis tvärtom. Utgår jag från mig själv så hade jag hellre velat att mina föräldrar hade låtit mig somna stilla istället för att utsättas för denna tortyr i månader. Jag beundrar de som tar till sig barnen ändå eftersom jag tvivlar på att jag hade kunnat det om livet börjat med att få se sitt barn plågas i månader och jag bara varit tillåten att stå och titta på. Jag hade antagligen gått därifrån. Jag är alltså skeptisk till att gå emot naturen i fråga om prematura förlossningar men tycker att alla föräldrar får fatta beslut för sin räkning. Det är dem som ska bära riskerna och leva med konsekvenserna. Jag tycker också att samhället naturligtvis ska gå in med allt stöd efteråt, speciallärare och assistenter och vad som nu behövs. Samtidigt tycker jag att vi som har andra medicinetiska utgångspunkter också ska respekteras när vi faktiskt inte vet speciellt mycket om konsekvenserna av prematuritet. Hjärnan utvecklas mest under den sista tredjedelen av graviditeten så vad innebär det egentligen att missa den utvecklingen? Påverkan på nästa generation av prematuritet vet vi ingenting alls om. 
    mitt råd till dig är att läsa lite mer om prematurer.

så du hade hellre valt att få "avliva" ditt barn som har alla chanser att leva ett helt normalt liv utan några som helst problem för att du tycker att slangar under några veckor är tortyr?

min yngsta dotter är född v 32 och hade andnings hjälp i några timmar, hon är i dag fem år och som vilken femåring som helst.

jonathan hade andnings hjälp längre ca 10 v, men dom sista veckorna var det inte hela tiden utan stundtals. han är i dag elva månader och som vilken bebis som helst. börjar prata, äter, kryper och går utmed möbler.

hade du på fullaste allvar velat avliva ditt barn heller än den lilla tiden med slangar?

hur hade du gjort om ditt barn hade fått tex en svår influensa som sju åring och en tid behövde ligga i respirator men läkarna är övertygade om att det rör sig om en begränsad tid och barnet kommer att bli bra, vill du avliva det barnet med?
  • Anonym (mor)

TS har som oftast lämnat tråden men hen vet att en tråd som heter "Borde man avliva sjuka barn" lever sitt eget liv och tyvärr kan hen belönas med många inlägg till sina idiot-tråd. 

• elle9

Det är ett ganska grovt feltänk att säga att man avbryter en graviditet för barnets skull, oavsett om det finns ett funktionshinder eller om graviditeten bara kommit vid fel tidpunkt.

Man gör en abort för sin egen skull, för att få välja sin framtid. Det ansvaret måste man ta. Att ta hand om ett barn med funktionshinder är mycket tufft. Får man möjligheten att slippa är det rätt att ta chansen. I min värld är DS en bagatell, men jag respekterar att andra uppfattar det som det värsta som kan hända.

Att dra en parallell till att avliva fullgångna födda barn, känns som ett ännu grövre feltänk. Det är mycket stor skillnad på ett foster i till exempel v 16 och ett fullgånget barn.

• Anonym (anomym)
    Miiikaela skrev 2014-10-12 23:07:19 följande:
    Jag hjälper gärna barn som behöver en familj. Jag stötar gärna föräldrar som har ett barn med speciella behov. Jag jobbar med barn ich vuxna som är utvecklingsstörda, har ds, autism, tvångssyndrom, epilepsi, som inte kan prata, som måste sond matas, sitter i rullstol osv. Jag ömmar gör dessa människor och jag kämpar för att dom ska få ett så värdigt liv som möjligt, för jag anser att dom är lika mycket värda. Så döm inte en människa du inte kämmer
    Du har valt ett yrke där du tar hand om svårt handikappade när arbetsdagen är slut går du hem och lever ditt egna liv en förälder som får ett barn med svåra handikapp går aldrig hem från arbetet med att sköta sitt svårt handikappade barn de har barnet dygnet runt år efter år med lite avlastning.

En förälder med ett svårt handikappat barn fortsätter med sitt föräldraansvar när barnet är 18 år , när barnet är 25 år, när barnet är 35 år detta barn kommer att vara prioritet nummer 1 tills föräldern själv dör.

Det är om man är villig att upplåta hela sitt liv för ett handikappat barn som är frågeställningen när man väljer abort när fostret är skadat och även när man väljer abort av annat skäl.
  • Chrysabelle
    Miiikaela skrev 2014-10-13 02:22:09 följande:

Döden är inte naturlig! Den är hemsk och förstör människors liv runt omkring! Den är vad som helst annat än naturlig. Thats for now.

Vill bara säga en sak också: Jag kanske utrycker mig ganska hårt och vissa kanske tar åt sig personligen. Vill bara påpeka det att jag anser inte att alla som gör abort är hemska människor. Vissa kanske inte förstår riktigt vad dom gör och i desperation genom går detta och mår dåligt hela deras liv. Vill bara be om ursäkt till dessa människor. Men jag anser fortfarande att själva aborten, själva handlingen, att man leker Gud, att man bestämmer över ett annat liv. Det tycker jag är hemskt! Det är snarare dom som hittar på ursäkter och missbrukar detta med att man kan om man vill ta bort ett liv. Det förstår jag mig inte på. Så vill bara förtydliga detta. Men som sagt ett liv är ett liv oavsett om den är en "cellklump", "foster", ett fött barn, har handikapp, har inte handikapp, vuxen, barn osv osv. Alla är lika värda anser jag!

Fast jo, döden är naturlig. Alla dör till slut. Jag förstår inte hur du menar.
  • Chrysabelle
    Miiikaela skrev 2014-10-12 22:40:23 följande:

Jag anser att det är vidrigt att någon kan göra så mot en 9 åring. Tror du verkligen att jag är en sådan elak människa bara för att jag är emot abort? Seriöst, det var det sämsta exemplet någonsin. Det är ganska omoget av dig att gå till sådana extrema saker. Jag anser att det fortfarande är ett liv, ja. Sen tänker inte jag diskutera mer i just den frågan som jag anser är den finaste fråga och påståendet jag vart med om. Läs om läs rätt vad jag skrivit så kanske du lär dig att hålla käft

Men vad anser du att man skulle gjort med nioåringen? Ska så små barn tvingas föda ett barn?
  • Jojile

Döden är inte naturlig! Den är hemsk och förstör människors liv runt omkring! Den är vad som helst annat än naturlig. Thats for now.

Vill bara säga en sak också: Jag kanske utrycker mig ganska hårt och vissa kanske tar åt sig personligen. Vill bara påpeka det att jag anser inte att alla som gör abort är hemska människor. Vissa kanske inte förstår riktigt vad dom gör och i desperation genom går detta och mår dåligt hela deras liv. Vill bara be om ursäkt till dessa människor. Men jag anser fortfarande att själva aborten, själva handlingen, att man leker Gud, att man bestämmer över ett annat liv. Det tycker jag är hemskt! Det är snarare dom som hittar på ursäkter och missbrukar detta med att man kan om man vill ta bort ett liv. Det förstår jag mig inte på. Så vill bara förtydliga detta. Men som sagt ett liv är ett liv oavsett om den är en "cellklump", "foster", ett fött barn, har handikapp, har inte handikapp, vuxen, barn osv osv. Alla är lika värda anser jag!

För mig spelar det ingen roll om du tycker jag är hemsk. Det rör mig inte i ryggen faktiskt. Jag ser mig inte som en hycklare heller. Jag har gjort två aborter. Den ena när jag var femton, jag gick i nian alltså. Idag är jag stolt över hur modig jag var och hur jag tog reda på fakta och tog mig igenom aborten fast jag var så ung. Jag blir rädd när jag tänker på hur mitt liv skulle vara om jag hade behållt barnet.

Andra gången var jag äldre och klantig. Jag ville verkligen inte ha barn så tätt inpå första och absolut inte med den mannen. Shit happens och tur för alla inblandade att jag har rätt att göra abort.

Skulle jag bli gravid idag skulle jag överväga abort. Trots att jag lever i ett stabilt förhållande med två barn. Jag vill.inte ha barn igen, jag vill absolut inte vara gravid, genomgå en förlossning eller vara fl.

Jag är glad att vi har rätt att göra abort i Sverige, jag är stolt över vå abortlag. Jag även jävligt glad att jag tog de där besluten och känner än idag, 15 och 8 år senare att jag gjorde helt rätt. Så vad du eller någon annan tycker om.mig bryr jag mig inte om faktiskt.
  • TeresB
    Anonym (I) skrev 2014-10-12 20:34:13 följande:

Prematura då som är i behov av hjälpmedel för att klara sig, ska de kunna avlivas?

Har sj ett prematurtbarn som idag mår prima. Det är ju så att man på dessa små ibland låter dem dö. Just för att man inte ser att det finns någon bra framtid för dem. Det är oerhört svårt för alla. Det är ju inte att avliva men väl att göra valet att försöka rädda. Liten skillnad, samma resultat.

Nu är jag för abort om läget är sådan att man inte vill ha ett barn oavsett orsak.

Skulle jag vara gravid med ett barn som inte har möjlighet att leva utanför min livmoder ser jag ingen anledning att gå igenom en hel graviditet samt förlossning.
  • nernu

Men snälla nån... Det är väl klart att döden är naturlig. Det enda man kan vara säker på är att alla någon gång kommer dö. 

Som svar på frågan är jag väl av princip emot att abortera foster på grund av vilka preferenser man har. Men om jag ska resonera enligt konsekvensetiken och helt bortse från all etik och moral som jag tror på så är det väl egentligen helt rimligt att avliva sjuka barn. Idag har vi sjukvård som gör att vi håller alla vid liv till varje pris. Det har gjort att jorden blivit överbefolkad och vi går mot vår egen undergång. Hade vi låtit naturen ha sin gång så hade vi inte haft det problemet. Därför skulle man kunna anse att det är rimligt att vi använder sjukvården för att göra det som naturen annars hade tagit hand om. Det här är såklart en teoretisk diskussion och inget jag står för.
Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?