• Anonym (undrande)

Borde man avliva sjuka barn?

Finns tråd efter tråd där blivande föräldrar oroat sig över att deras ofödda barn är sjukt, de nojjar över KUB tester och fostervattensprov och givetvis aborterar de om det skulle visa sig att det var något "fel" på barnet.

Men sanningen är att alla "fel" inte kan visas genom dessa tester. Det finns barn som föds "icke perfekta" trots KUB och fostervattensprov. De kan tex ha autism, blindhet, dövhet eller någon annan neuropsykiatrisk svårighet. 

Nu till min fråga. Borde dessa "felande" barn avlivas så fort som möjligt? Vi eliminerar trots allt de barn med "defekter" som kan visas vid tester tidigt i graviditeten, varför inte utöka detta till att innefatta barn som är födda? Vad är egentligen skillnaden? Jag har läst tråd efter tråd där föräldrar till barn med Downs som aborterat och hävdat att de gjort det "i barnets bästa intresse" så varför dödar vi då inte födda barn som har svårigheter? Är inte det "i barnets bästa intresse"?

Bara undrar...

• Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?
  • MxMeNow
    yodi skrev 2014-10-12 23:37:18 följande:

råder dig att se dokumentären  den sköra tråden, där det ganska tydligt framgår att dom inte räddar barnen till varje pris bara för att.  tråkigt för din granne, men det är inte så det generellt ser ut för barn födda v 25.

här har du min lilla jonathan som är född v 27 ( storlek och utvekling som en v 26 vid födsel.)

eller skulle läkarna inte ha räddat honom bara för att han är förtidigt född?

Min ena son föddes i v.23, fullt frisk tioåring idag. Jag tänker ofta på att i många länder och på månta sjukhus hade det inte varit självklart att rädda honom.
  • Efraim Barkbit
    Anonym (anti pro-life) skrev 2014-10-12 22:41:54 följande:

Det var det bästa jag läst på länge. Stort tack! 

Jag vill dock be om ursäkt. Jag skrev att jag känner djup avsky mot abortmotståndare, det tar jag tillbaka och ber om ursäkt för. Det är deras åsikter som väcker förundran och avsky.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Anonym (modernatur)
    yodi skrev 2014-10-12 23:37:18 följande:
    råder dig att se dokumentären  den sköra tråden, där det ganska tydligt framgår att dom inte räddar barnen till varje pris bara för att.  tråkigt för din granne, men det är inte så det generellt ser ut för barn födda v 25.

här har du min lilla jonathan som är född v 27 ( storlek och utvekling som en v 26 vid födsel.)

eller skulle läkarna inte ha räddat honom bara för att han är förtidigt född?
    Jodå, om du som förälder ville att de skulle försöka rädda honom så menar jag att de ska göra allt. Jag hade bara inte velat det men hade inte respekterats. Det tycker jag är hyckleri i förhållande till aborträtten: att jag får välja att aktivt mörda ett fullt friskt foster men jag får inte välja att acceptera en naturlig död av ett som föds livsodugligt. 

Jag har sett den dokumentären tror jag, eller om det var någon annan. Jag tycker mest det är ren tortyr med slangar och tuber och nålar i alla kroppsöppningar för att eventuellt få ett liv som eventuellt kan bli bra eller så blir det precis tvärtom. Utgår jag från mig själv så hade jag hellre velat att mina föräldrar hade låtit mig somna stilla istället för att utsättas för denna tortyr i månader. Jag beundrar de som tar till sig barnen ändå eftersom jag tvivlar på att jag hade kunnat det om livet börjat med att få se sitt barn plågas i månader och jag bara varit tillåten att stå och titta på. Jag hade antagligen gått därifrån. Jag är alltså skeptisk till att gå emot naturen i fråga om prematura förlossningar men tycker att alla föräldrar får fatta beslut för sin räkning. Det är dem som ska bära riskerna och leva med konsekvenserna. Jag tycker också att samhället naturligtvis ska gå in med allt stöd efteråt, speciallärare och assistenter och vad som nu behövs. Samtidigt tycker jag att vi som har andra medicinetiska utgångspunkter också ska respekteras när vi faktiskt inte vet speciellt mycket om konsekvenserna av prematuritet. Hjärnan utvecklas mest under den sista tredjedelen av graviditeten så vad innebär det egentligen att missa den utvecklingen? Påverkan på nästa generation av prematuritet vet vi ingenting alls om. 
  • Anonym (Liv eller död?)
    Miiikaela skrev 2014-10-12 23:07:19 följande:

Jag hjälper gärna barn som behöver en familj. Jag stötar gärna föräldrar som har ett barn med speciella behov. Jag jobbar med barn ich vuxna som är utvecklingsstörda, har ds, autism, tvångssyndrom, epilepsi, som inte kan prata, som måste sond matas, sitter i rullstol osv. Jag ömmar gör dessa människor och jag kämpar för att dom ska få ett så värdigt liv som möjligt, för jag anser att dom är lika mycket värda. Så döm inte en människa du inte kämmer

Tror du döden är så hemsk att liv till varje pris måste räddas?

För rent krasst... en människa lever mellan 0-120 år, men är död i miljontals år. Så i slutändan betyder livet man levde i stort sett ingenting... mer än för de närmaste, men hundra år efter ens egen död är de alla döda de med.

Man kanske ska sluta se döden som något så otroligt hemskt, som ett straff, när döden faktiskt är helt naturlig. Till och med naturligare än livet, eftersom allt liv faktiskt inte får leva, medan allt liv kommer att dö.

Jag är inte emot abort och anser att varje anledning är god nog, vare sig barnet är skadat eller om man bara inte vill bli förälder. Men jag anser att det är fel att döda ett fött barn. Men jag ser inget fel i passiv dödshjälp, eller ens i aktiv dödshjälp, om man kommer till den punkt där livet helt enkelt inte är värt något för den människa som lever det. Men givetvis ska detta vara eget val.

Och misstolka mig inte nu, jag anser inte att människorna du jobbar med ska dö. Jag tycker bara att du ska ha ett annat perspektiv på döden. Ett foster som aborteras kommer aldrig veta om det, och aldrig lida av att aldrig ha levat.

• Miiikaela

Döden är inte naturlig! Den är hemsk och förstör människors liv runt omkring! Den är vad som helst annat än naturlig. Thats for now.

Vill bara säga en sak också: Jag kanske utrycker mig ganska hårt och vissa kanske tar åt sig personligen. Vill bara påpeka det att jag anser inte att alla som gör abort är hemska människor. Vissa kanske inte förstår riktigt vad dom gör och i desperation genom går detta och mår dåligt hela deras liv. Vill bara be om ursäkt till dessa människor. Men jag anser fortfarande att själva aborten, själva handlingen, att man leker Gud, att man bestämmer över ett annat liv. Det tycker jag är hemskt! Det är snarare dom som hittar på ursäkter och missbrukar detta med att man kan om man vill ta bort ett liv. Det förstår jag mig inte på. Så vill bara förtydliga detta. Men som sagt ett liv är ett liv oavsett om den är en "cellklump", "foster", ett fött barn, har handikapp, har inte handikapp, vuxen, barn osv osv. Alla är lika värda anser jag!

• kiriaki
    Anonym (modernatur) skrev 2014-10-12 23:05:48 följande:
    Nej men det är undantagsfall när läkare är så respektfulla. I de flesta fall kommer alla tortyrredskapen fram oavsett vad föräldrarna tycker. Min granne födde i v.25 och hon hade ingen som helst rätt att säga att inga insatser skulle göras. Nu sitter hon skild med en pojke som är förlamad, blind, döv, inte kan tala, inte kan äta, ingenting. Han kan dregla och himla med ögonen och that's it. Enligt läkarna är han "medicinskt färdigbehandlad" och nu får mamman lösa det här bäst hon kan. Hennes liv är förstört och hon hade inte ens rätt att påverka det. Själv säger hon det som jag också säger: absurt att hon hade fått mörda honom helt på eget bevåg en och en halv månad innan han föddes men hon fick inte bestämma att en naturlig död skulle få ske när han föddes livsoduglig. Själv skulle jag gå ut i skogen om jag började föda före tid nu när jag sett vad resultatet kan bli. Hu alltså. 
    Fast det kan ju ga jattebra ocksa. Min kompis son foddes i v.23 och ar idag en fullt frisk 3-aring. 
  • Anonym
    Miiikaela skrev 2014-10-13 02:22:09 följande:

Döden är inte naturlig! Den är hemsk och förstör människors liv runt omkring! Den är vad som helst annat än naturlig. Thats for now.

Vill bara säga en sak också: Jag kanske utrycker mig ganska hårt och vissa kanske tar åt sig personligen. Vill bara påpeka det att jag anser inte att alla som gör abort är hemska människor. Vissa kanske inte förstår riktigt vad dom gör och i desperation genom går detta och mår dåligt hela deras liv. Vill bara be om ursäkt till dessa människor. Men jag anser fortfarande att själva aborten, själva handlingen, att man leker Gud, att man bestämmer över ett annat liv. Det tycker jag är hemskt! Det är snarare dom som hittar på ursäkter och missbrukar detta med att man kan om man vill ta bort ett liv. Det förstår jag mig inte på. Så vill bara förtydliga detta. Men som sagt ett liv är ett liv oavsett om den är en "cellklump", "foster", ett fött barn, har handikapp, har inte handikapp, vuxen, barn osv osv. Alla är lika värda anser jag!

Gud finns inte. Och vi människor bestämmer över liv varje dag. Framförallt andra varelsers liv. En ko har betydligt mer känslor, tankar och LIV än ett embryo. Gissar att du är helt ok med att man dödar detta liv.
  • Anonym (Liv eller död?)
    Miiikaela skrev 2014-10-13 02:22:09 följande:

Döden är inte naturlig!

Inte naturlig? Är den onaturlig menar du?

Givetvis är döden sorglig och kan vara hemsk och allting för de anhöriga, men den kan också vara vacker och en lättnad. Allt beror på förutsättningarna. Givetvis hoppas man att alla ska få leva ett långt och lyckligt liv, men livet är inte alltid rättvist.

Att säga att den är inte naturlig när precis allt och alla kommer vara döda långt mycket längre tid än vi kommer vara levande är ganska konstigt.

• Anonym (vem ska kasta första stenen?)
    Miiikaela skrev 2014-10-12 23:16:54 följande:

Detta är det sista jag skriver: läs mina inlägg innan du skriver något till mig. Jag anser fortfarande och kommer anse att abort borde vara olagligt! Jag ömmar för människor som LEVER I OCH UTANFÖR MAGEN, vuxen som ung. Jag bryr mig om människor som både har handikapp och som är normal fungerande. Jag anser att våldtäkt och krig är hemska saker och är emot det också. Denna världen är sjuk som innehåller människor som gör hemska saker. Vi kan inte rädda världen, tyvärr. Men man kan göra så gott man kan. Jag gör mitt! Alla människor har ett värde, Thats it! Önska verkligen att människor var mer kärleksfulla och kände naturlig respekt för livet. Då hade vi inte haft några problem alls, varken abort, våldtäkt, krig eller något annat hemskt.

Vore också också om människor kände mer naturlig respekt för varandra och inte var lika snara att döma andras val.
    Då skulle vi vara på väg mot en bättre värld, tror jag.
Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?