• MxMeNow

Borde man avliva sjuka barn?

yodi skrev 2014-10-12 23:37:18 följande:

råder dig att se dokumentären  den sköra tråden, där det ganska tydligt framgår att dom inte räddar barnen till varje pris bara för att.  tråkigt för din granne, men det är inte så det generellt ser ut för barn födda v 25.

här har du min lilla jonathan som är född v 27 ( storlek och utvekling som en v 26 vid födsel.)

eller skulle läkarna inte ha räddat honom bara för att han är förtidigt född?

Min ena son föddes i v.23, fullt frisk tioåring idag. Jag tänker ofta på att i många länder och på månta sjukhus hade det inte varit självklart att rädda honom.
  • MxMeNow
    Haskel skrev 2014-10-13 15:13:03 följande:

Många som är för abort, menar "att ett foster INTE kan överleva utanför livmodern"

MEN frågan är om ett fullgånget barn kan överleva utanför livmodern?

Enligt mig kan det INTE överleva. Det överlever enbart med hjälp av moderns vård. 

Detsamma gäller prematurbarn...de överlever enbart med hjälp av modern sjukvård.

Vad händer när sjukvården utvecklats ytterligare. Kommer abort förbjudas då???

Som det ser ut nu kan man inte rädda barn innan v. 22, enligt läkare på neo. Man har pressat vården till det yttersta och det finns inte tillräckligt att "arbeta" med innan v.22.
  • MxMeNow
    Chrysabelle skrev 2014-10-13 15:24:07 följande:

Vad menar du? Ett fullgånget foster överlever utanför livmodern, om det inte är skadat på något sätt.

Inte utan hjälp från sin omgivning. Ett spädbarn kan inte fixa mat, hålla sig varm och ren, skydda sig osv. Det trodde jag alla visste.
  • MxMeNow
    Jennie med ie skrev 2014-10-13 15:32:29 följande:

Ett fullgånget barn kan inte överleva någon längre tid utanför livmodern _på egen hand_ nej. Dock utan modern, och det är där en skillnad ligger... någonstans efter 23 veckor kan barnet i vissa fall överleva utan "värdkroppen", d v s kvinnan, medans det före dess är helt beroende av den. Än så länge... Som du är inne på vet vi inte var vi kan hamna med ny teknik. En del menar att vi inte kommer att kunna rädda barn mycket tidigare än vi kan idag, att gränsen så att säga nog är nådd, men jag vet inte.

V.22 inte 23. Ska du använda ett argument får du se till att du har rätt.
  • MxMeNow
    yodi skrev 2014-10-13 18:16:23 följande:

som sagt läs på om prematurer. jag själv är född v 34 och fyller 35. det finns mååååånga prematurer som är över 15 år.

och du har en tämligen åldrig syn på bandet mellan ett prematurt barn och deras föräldrar. det är inte så att dom föds och ligger på sjukhus i flera månader utan att man får träffa  dom. och även så små kan känna smärta, ångest och oro.

visst du att små prematurer väldigt snabbt lär sig att känna igen sina föräldrars fotsteg? sköterskorna ser på övervakningen när en förälder kommer.

som förälder uppmuntras du att sköta ditt barn så mycket som möjligt själv, att sitta vid det, att ha det uppe hos dig hud mot hud. och vet du vad? dom mår oftast bättre uppe än i kuvösen.

och vet du vad, små prematurer är människor dom med, det stora flertalet har inga men av att ha fötts förtidigt.

och om du inte vågar riskera något med en prematur som egentligen har bra chanser till ett bra liv så skulle ingen någonsin skaffa barn, för det finns inga garantier i livet, barnet kan vara med om en olycka, bli svårt sjuk

Men snälla nån, att vara född i v.34 även när du föddes var knappast något extremt och att du öht jämför dig med de extremt prematura som omnämns/syftas på i tråden är bara pinsamt!
  • MxMeNow
    Anonym (mor) skrev 2014-10-14 16:55:01 följande:

Något som verkar glömmas bort i debatten är att det finns en FAR till alla dessa embryon och det är inte alltid han vill bli pappa. Han kan pressa sin kvinna till abort. Antar att det är helt OK för den "manliga" delen av de som skriver inlägg här? 

Det har inget med TS att göra.
  • MxMeNow
    Anonym (mor) skrev 2014-10-14 17:27:16 följande:

Jaså så man får inte flika in en sådan självklar sak i en tråd av denna typ? Tråden heter "Borde man avliva sjuka barn"? Men hallå! Hur seriöst är detta? Om män använder KONDOM så har vi genast halverat (minst) mängden aborter som görs i Sverige varje år och är det alltför OT så anmäl mig.

Gå till Fi och anmäl dig som volontär.
  • MxMeNow
    Anonym (mor) skrev 2014-10-14 17:46:55 följande:

? Jag gillar inte alls F! Däremot så begriper jag inte varför en graviditet INTE ska angå mannen eftersom utan honom...ingen graviditet alls!  Hade jag en son så skulle jag förse honom med kondomer i varenda byx- och jackficka och i väskor och plånböcker etc så han alltid har en till reds. Tänk om kvinnan vägrar abort när han klantat till det och han sitter där med 18 års underhåll framför sig och en jävla massa gnat.

Vad är det du inte förstår? Ts handlar inte om det, det är off topic så starta en egen tråd på ämnet!
  • MxMeNow
    Anonym (Snorre) skrev 2014-10-14 21:16:31 följande:

Men vill man ha bort sjukdomen så vill man även ha bort personen. Personer med downs syndrom är mycket (givetvis inte allt) av det de är just av den sjukdomen, och utan sjukdomen är det inte samma person.

Så genom att eliminera Downs (oavsett genom att bota det eller abortera) så rensar man bort personer med Downs. Då säger man att människor med downs är sämre än andra människor, att det är fel att ha downs och att downs inte är önskvärt.

Byt ut downs mot tex. svarta, så ser du vad man faktiskt gör.

Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?