• Anonym (undrande)

Borde man avliva sjuka barn?

Finns tråd efter tråd där blivande föräldrar oroat sig över att deras ofödda barn är sjukt, de nojjar över KUB tester och fostervattensprov och givetvis aborterar de om det skulle visa sig att det var något "fel" på barnet.

Men sanningen är att alla "fel" inte kan visas genom dessa tester. Det finns barn som föds "icke perfekta" trots KUB och fostervattensprov. De kan tex ha autism, blindhet, dövhet eller någon annan neuropsykiatrisk svårighet. 

Nu till min fråga. Borde dessa "felande" barn avlivas så fort som möjligt? Vi eliminerar trots allt de barn med "defekter" som kan visas vid tester tidigt i graviditeten, varför inte utöka detta till att innefatta barn som är födda? Vad är egentligen skillnaden? Jag har läst tråd efter tråd där föräldrar till barn med Downs som aborterat och hävdat att de gjort det "i barnets bästa intresse" så varför dödar vi då inte födda barn som har svårigheter? Är inte det "i barnets bästa intresse"?

Bara undrar...

• Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?
  • Anonym (M)
    Velouria skrev 2014-10-14 21:04:14 följande:
    Så ser inte jag på det. Det är sjukdomen man vill ha bort, inte personen. När forskarna har kommit på ett sätt att bota Downs redan i livmodern så behöver man inte göra abort längre.
  • Anonym (Snorre)
    Så ser inte jag på det. Det är sjukdomen man vill ha bort, inte personen. När forskarna har kommit på ett sätt att bota Downs redan i livmodern så behöver man inte göra abort längre.
    Men vill man ha bort sjukdomen så vill man även ha bort personen. Personer med downs syndrom är mycket (givetvis inte allt) av det de är just av den sjukdomen, och utan sjukdomen är det inte samma person.

Så genom att eliminera Downs (oavsett genom att bota det eller abortera) så rensar man bort personer med Downs. Då säger man att människor med downs är sämre än andra människor, att det är fel att ha downs och att downs inte är önskvärt.

Byt ut downs mot tex. svarta, så ser du vad man faktiskt gör.
  • MxMeNow
    Anonym (Snorre) skrev 2014-10-14 21:16:31 följande:

Men vill man ha bort sjukdomen så vill man även ha bort personen. Personer med downs syndrom är mycket (givetvis inte allt) av det de är just av den sjukdomen, och utan sjukdomen är det inte samma person.

Så genom att eliminera Downs (oavsett genom att bota det eller abortera) så rensar man bort personer med Downs. Då säger man att människor med downs är sämre än andra människor, att det är fel att ha downs och att downs inte är önskvärt.

• Velouria

Nej, vill man ha bort sjukdomen så måste man ta bort fostret. Man vill inte det, men man känner att man måste det.

Det går inte att byta ut Downs mot svarta eftersom ens hudfärg inte påverkar ens personlighet. Downs syndrom är en genetisk störning. En hudfärg är inte det. 
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • Velouria

Downs syndrom är inte en personlighet. Inte en etnicitet. Inte en folkgrupp. Inte en nationalitet. Det är en sorts sjukdom. Vissa föräldrar vill inte att deras barn ska födas med denna sjukdom. Hur fina människor de än skulle ha blivit.

JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • Anonym (M)

Och ett foster är inte "en person". Ett foster är ett foster. Det finns inget samband mellan att abortera ett foster och att döda ett barn. När jag fick missfall i vecka 7 går ju knappast att jämföra med om ett av mina barn dog. Eller tycker du att det är samma sak?

• Anonym (abort vecka 6)
    Velouria skrev 2014-10-14 21:23:01 följande:
    Downs syndrom är inte en personlighet. Inte en etnicitet. Inte en folkgrupp. Inte en nationalitet. Det är en sorts sjukdom. Vissa föräldrar vill inte att deras barn ska födas med denna sjukdom. Hur fina människor de än skulle ha blivit.
    Velouria skrev 2014-10-14 21:21:26 följande:
    Nej, vill man ha bort sjukdomen så måste man ta bort fostret. Man vill inte det, men man känner att man måste det.

Det går inte att byta ut Downs mot svarta eftersom ens hudfärg inte påverkar ens personlighet. Downs syndrom är en genetisk störning. En hudfärg är inte det. 

• Anonym (M)

Men alltså, du menar alltså att det är samma sak att vara svart som att ha en sjukdom? 
  • Anonym (Snorre)
    Velouria skrev 2014-10-14 21:21:26 följande:

Att vara svart kan mycket väl påverka personligheten. Hudfärg påverkar hormonbalansen, fettinlagringen, upptagningsförmågan av D-vitamin (och därmed prevalensen för depression),  de genetiska förutsättningarna för olika fysiska aktiviteter och ökar risken för tex. diabetes och har även en korrelation till IQ.

Downs Syndrom ses som inte önskvärt idag, imorgon kan det vara tex. rött hår. Så visst går det att byta ut downs syndrom mot ja, det mesta. Däribland svart hudfärg.

Är det då rätt att abortera Downs syndrom och bestämma att just detta är inte önskvärt men inte något annat? Om Stina får abortera bort downs syndrom, får då Anna abortera bort för att det blev en pojke istället för flicka?

(Och innan ni kallar mig för rasist, så läs texten en gång till. Anser ni mig fortfarande vara rasist? läs den isf. en tredje gång, kommer du då till samma slutsats så undrar jag om det inte är så att du är begåvningshandikappad)
  • Benbrott
    Velouria skrev 2014-10-14 21:23:01 följande:

Nej det är ingen "sorts" sjukdom, det är ingen sjukdom överhuvudtaget.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Snorre) skrev 2014-10-14 19:47:12 följande:

Givetvis. Därför sexvägrar jag om inte kvinnan som vill ha sex med mig uppfyller ett av dessa kriterier: a) jag känner henne väldigt väl och litar på henne eller b) Enbart oralt och/eller analt.  
    Mycket klokt av dig! Men för vissa killar så slås tydligen all hjärnverksamhet ut när det hettar till? (kanske var dåligt med den varan redan innan?) 

Någon påpekade tidigare att jag var OT så jag återknyter till TS och säger att vi lyckligtvis ALDRIG i fredstid (!) kommer att införa "avlivning av sjuka barn" eller gamla, handikappade, mentalsjuka osv. Det var Hitler som sysslade med sådant.
  • TeresB
    Anonym (Snorre) skrev 2014-10-14 22:32:21 följande:

Att vara svart kan mycket väl påverka personligheten. Hudfärg påverkar hormonbalansen, fettinlagringen, upptagningsförmågan av D-vitamin (och därmed prevalensen för depression),  de genetiska förutsättningarna för olika fysiska aktiviteter och ökar risken för tex. diabetes och har även en korrelation till IQ.

Downs Syndrom ses som inte önskvärt idag, imorgon kan det vara tex. rött hår. Så visst går det att byta ut downs syndrom mot ja, det mesta. Däribland svart hudfärg.

Är det då rätt att abortera Downs syndrom och bestämma att just detta är inte önskvärt men inte något annat? Om Stina får abortera bort downs syndrom, får då Anna abortera bort för att det blev en pojke istället för flicka?

(Och innan ni kallar mig för rasist, så läs texten en gång till. Anser ni mig fortfarande vara rasist? läs den isf. en tredje gång, kommer du då till samma slutsats så undrar jag om det inte är så att du är begåvningshandikappad)

Det finns idag ( i Sverige) regler för aborter.

Att abortera ett foster på grund av kön är vad jag vet inte ok. Å andra sidan behöver man inget skäl alls fram till v 18 tror jag.

Att många väljer att abortera foster som har mer eller mindre skador el kromosom avvikelser är säkert olika från fall till fall.

Men jag kan tänka mig att det grundas i en rädsla för att både föräldrar och ev befintliga syskon samt det kommande barnets livskvalité. Kommer barnet någonsin klara sig på egenhand. Vad händer när

Man själv inte är i livet osv.

När det kommer till prematura eller extremt prematura barn så är deras framtid något som läkare, vårdpersonal och föräldrar kämpar med varje dag. Det är inte liv till vilket pris som helst.

Men man skall ha med sig att där det finns hopp om ett " bra" liv gör de allt.
  • nernu
    Anonym (t) skrev 2014-10-13 11:52:30 följande:
    Det är bara okunniga som tror att vi håller alla vid liv till varje pris! I väldigt stor utsträckning avbryts livsuppehållande åtgärder, medicinering som skyndar på dödsförloppet ges också. Ofta i samförstånd med familj.
    Jag syftar på alla vardagsproblem. Vi får hjärtmediciner och antibiotika och operationer. Och par som inte kan få barn får IVF. Utan alla de insatserna hade befolkningsmängden inte alls varit lika stor.
  • Anonym (Saltstänkta tårar)
    Anonym (mor) skrev 2014-10-15 07:03:57 följande:
    Mycket klokt av dig! Men för vissa killar så slås tydligen all hjärnverksamhet ut när det hettar till? (kanske var dåligt med den varan redan innan?) 

Någon påpekade tidigare att jag var OT så jag återknyter till TS och säger att vi lyckligtvis ALDRIG i fredstid (!) kommer att införa "avlivning av sjuka barn" eller gamla, handikappade, mentalsjuka osv. Det var Hitler som sysslade med sådant.
    Hitler försökte inte avliva sjuka och gamla (vilket torde ses som ganska humanitärt i jämförelse med hans sanna agenda). Han försökte framavla den perfekta rasen genom att "abortera" mindre önskvärda individer. Han ägnade sig en del åt att mäta skallben och annan "fosterdiagnostik". Hitler är inte längre en person, utan ett begrepp många anammat. Att ha Downs, ADHD, Autism t.ex, är varken några sjukdomar eller handikapp. Inte för de med diagnoser i alla fall! De lider inte för att de är som de är, de lider för att samhället inte accepterar dem som de är! Precis som judarna under förintelsen. Dessa personer har oändligt mycket att skänka samhället, om de bara var välkomna in i gemenskapen med tillåtelsen att få vara som de är skapta.
    Istället för alla dessa aborter bör man tänka igenom ett föräldraskap innan avlandet påbörjas och fråga sig själv. Är jag beredd att älska min nästa, dvs mitt barn villkorslöst? Livet börjar i vatten, det ska inte behöva ta slut i vatten.

• nernu
    Anonym (Saltstänkta tårar) skrev 2014-10-15 12:20:34 följande:
    Hitler försökte inte avliva sjuka och gamla (vilket torde ses som ganska humanitärt i jämförelse med hans sanna agenda). Han försökte framavla den perfekta rasen genom att "abortera" mindre önskvärda individer. Han ägnade sig en del åt att mäta skallben och annan "fosterdiagnostik". Hitler är inte längre en person, utan ett begrepp många anammat. Att ha Downs, ADHD, Autism t.ex, är varken några sjukdomar eller handikapp. Inte för de med diagnoser i alla fall! De lider inte för att de är som de är, de lider för att samhället inte accepterar dem som de är! Precis som judarna under förintelsen. Dessa personer har oändligt mycket att skänka samhället, om de bara var välkomna in i gemenskapen med tillåtelsen att få vara som de är skapta.
    Istället för alla dessa aborter bör man tänka igenom ett föräldraskap innan avlandet påbörjas och fråga sig själv. Är jag beredd att älska min nästa, dvs mitt barn villkorslöst? Livet börjar i vatten, det ska inte behöva ta slut i vatten.
    Det låter vackert och det kan det vara. Men sanningen är också till exempel att medellivslängden är nästan 30 år kortare än hela befolkningens medellivslängd. Med detta vill jag INTE säga att jag tycker att de ska rensas bort. Jag påpekar bara att det är inte så enkelt som att Downs syndrom bara är glädje och härligt. En del barn som har Downs föds med grava handikapp. Jag är inte säker på om jag håller med men jag förstår i alla fall föräldrar som väljer att tro att de inte klarar av det.

Journalisten Elisabet Sandlund som själv har en handikappad dotter sa det så bra. Hon sa att som förälder till ett handikappat barn dömer hon ingen som säger att de inte klarar av det. Däremot är det ett problem på samhällsnivå som vi måste prata om och fundera på hur sjukvården ska agera.
Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?