Borde man avliva sjuka barn?
Döden är inte naturlig! Den är hemsk och förstör människors liv runt omkring! Den är vad som helst annat än naturlig. Thats for now.
Vill bara säga en sak också: Jag kanske utrycker mig ganska hårt och vissa kanske tar åt sig personligen. Vill bara påpeka det att jag anser inte att alla som gör abort är hemska människor. Vissa kanske inte förstår riktigt vad dom gör och i desperation genom går detta och mår dåligt hela deras liv. Vill bara be om ursäkt till dessa människor. Men jag anser fortfarande att själva aborten, själva handlingen, att man leker Gud, att man bestämmer över ett annat liv. Det tycker jag är hemskt! Det är snarare dom som hittar på ursäkter och missbrukar detta med att man kan om man vill ta bort ett liv. Det förstår jag mig inte på. Så vill bara förtydliga detta. Men som sagt ett liv är ett liv oavsett om den är en "cellklump", "foster", ett fött barn, har handikapp, har inte handikapp, vuxen, barn osv osv. Alla är lika värda anser jag!
Som svar på frågan är jag väl av princip emot att abortera foster på grund av vilka preferenser man har. Men om jag ska resonera enligt konsekvensetiken och helt bortse från all etik och moral som jag tror på så är det väl egentligen helt rimligt att avliva sjuka barn. Idag har vi sjukvård som gör att vi håller alla vid liv till varje pris. Det har gjort att jorden blivit överbefolkad och vi går mot vår egen undergång. Hade vi låtit naturen ha sin gång så hade vi inte haft det problemet. Därför skulle man kunna anse att det är rimligt att vi använder sjukvården för att göra det som naturen annars hade tagit hand om. Det här är såklart en teoretisk diskussion och inget jag står för.