• nernu

Borde man avliva sjuka barn?

Miiikaela skrev 2014-10-13 02:22:09 följande:

Döden är inte naturlig! Den är hemsk och förstör människors liv runt omkring! Den är vad som helst annat än naturlig. Thats for now.

Vill bara säga en sak också: Jag kanske utrycker mig ganska hårt och vissa kanske tar åt sig personligen. Vill bara påpeka det att jag anser inte att alla som gör abort är hemska människor. Vissa kanske inte förstår riktigt vad dom gör och i desperation genom går detta och mår dåligt hela deras liv. Vill bara be om ursäkt till dessa människor. Men jag anser fortfarande att själva aborten, själva handlingen, att man leker Gud, att man bestämmer över ett annat liv. Det tycker jag är hemskt! Det är snarare dom som hittar på ursäkter och missbrukar detta med att man kan om man vill ta bort ett liv. Det förstår jag mig inte på. Så vill bara förtydliga detta. Men som sagt ett liv är ett liv oavsett om den är en "cellklump", "foster", ett fött barn, har handikapp, har inte handikapp, vuxen, barn osv osv. Alla är lika värda anser jag!

Men snälla nån... Det är väl klart att döden är naturlig. Det enda man kan vara säker på är att alla någon gång kommer dö. 

Som svar på frågan är jag väl av princip emot att abortera foster på grund av vilka preferenser man har. Men om jag ska resonera enligt konsekvensetiken och helt bortse från all etik och moral som jag tror på så är det väl egentligen helt rimligt att avliva sjuka barn. Idag har vi sjukvård som gör att vi håller alla vid liv till varje pris. Det har gjort att jorden blivit överbefolkad och vi går mot vår egen undergång. Hade vi låtit naturen ha sin gång så hade vi inte haft det problemet. Därför skulle man kunna anse att det är rimligt att vi använder sjukvården för att göra det som naturen annars hade tagit hand om. Det här är såklart en teoretisk diskussion och inget jag står för.
  • nernu
    Anonym (t) skrev 2014-10-13 11:52:30 följande:
    Det är bara okunniga som tror att vi håller alla vid liv till varje pris! I väldigt stor utsträckning avbryts livsuppehållande åtgärder, medicinering som skyndar på dödsförloppet ges också. Ofta i samförstånd med familj.
    Jag syftar på alla vardagsproblem. Vi får hjärtmediciner och antibiotika och operationer. Och par som inte kan få barn får IVF. Utan alla de insatserna hade befolkningsmängden inte alls varit lika stor.
  • nernu
    Anonym (Saltstänkta tårar) skrev 2014-10-15 12:20:34 följande:
    Hitler försökte inte avliva sjuka och gamla (vilket torde ses som ganska humanitärt i jämförelse med hans sanna agenda). Han försökte framavla den perfekta rasen genom att "abortera" mindre önskvärda individer. Han ägnade sig en del åt att mäta skallben och annan "fosterdiagnostik". Hitler är inte längre en person, utan ett begrepp många anammat. Att ha Downs, ADHD, Autism t.ex, är varken några sjukdomar eller handikapp. Inte för de med diagnoser i alla fall! De lider inte för att de är som de är, de lider för att samhället inte accepterar dem som de är! Precis som judarna under förintelsen. Dessa personer har oändligt mycket att skänka samhället, om de bara var välkomna in i gemenskapen med tillåtelsen att få vara som de är skapta.
    Istället för alla dessa aborter bör man tänka igenom ett föräldraskap innan avlandet påbörjas och fråga sig själv. Är jag beredd att älska min nästa, dvs mitt barn villkorslöst? Livet börjar i vatten, det ska inte behöva ta slut i vatten.
    Det låter vackert och det kan det vara. Men sanningen är också till exempel att medellivslängden är nästan 30 år kortare än hela befolkningens medellivslängd. Med detta vill jag INTE säga att jag tycker att de ska rensas bort. Jag påpekar bara att det är inte så enkelt som att Downs syndrom bara är glädje och härligt. En del barn som har Downs föds med grava handikapp. Jag är inte säker på om jag håller med men jag förstår i alla fall föräldrar som väljer att tro att de inte klarar av det.

Journalisten Elisabet Sandlund som själv har en handikappad dotter sa det så bra. Hon sa att som förälder till ett handikappat barn dömer hon ingen som säger att de inte klarar av det. Däremot är det ett problem på samhällsnivå som vi måste prata om och fundera på hur sjukvården ska agera.
Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?