• TeresB

Borde man avliva sjuka barn?

Anonym (I) skrev 2014-10-12 20:34:13 följande:

Prematura då som är i behov av hjälpmedel för att klara sig, ska de kunna avlivas?

Har sj ett prematurtbarn som idag mår prima. Det är ju så att man på dessa små ibland låter dem dö. Just för att man inte ser att det finns någon bra framtid för dem. Det är oerhört svårt för alla. Det är ju inte att avliva men väl att göra valet att försöka rädda. Liten skillnad, samma resultat.

Nu är jag för abort om läget är sådan att man inte vill ha ett barn oavsett orsak.

Skulle jag vara gravid med ett barn som inte har möjlighet att leva utanför min livmoder ser jag ingen anledning att gå igenom en hel graviditet samt förlossning.
  • TeresB
    Anonym (Snorre) skrev 2014-10-14 22:32:21 följande:

Att vara svart kan mycket väl påverka personligheten. Hudfärg påverkar hormonbalansen, fettinlagringen, upptagningsförmågan av D-vitamin (och därmed prevalensen för depression),  de genetiska förutsättningarna för olika fysiska aktiviteter och ökar risken för tex. diabetes och har även en korrelation till IQ.

Downs Syndrom ses som inte önskvärt idag, imorgon kan det vara tex. rött hår. Så visst går det att byta ut downs syndrom mot ja, det mesta. Däribland svart hudfärg.

Är det då rätt att abortera Downs syndrom och bestämma att just detta är inte önskvärt men inte något annat? Om Stina får abortera bort downs syndrom, får då Anna abortera bort för att det blev en pojke istället för flicka?

(Och innan ni kallar mig för rasist, så läs texten en gång till. Anser ni mig fortfarande vara rasist? läs den isf. en tredje gång, kommer du då till samma slutsats så undrar jag om det inte är så att du är begåvningshandikappad)

Det finns idag ( i Sverige) regler för aborter.

Att abortera ett foster på grund av kön är vad jag vet inte ok. Å andra sidan behöver man inget skäl alls fram till v 18 tror jag.

Att många väljer att abortera foster som har mer eller mindre skador el kromosom avvikelser är säkert olika från fall till fall.

Men jag kan tänka mig att det grundas i en rädsla för att både föräldrar och ev befintliga syskon samt det kommande barnets livskvalité. Kommer barnet någonsin klara sig på egenhand. Vad händer när

Man själv inte är i livet osv.

När det kommer till prematura eller extremt prematura barn så är deras framtid något som läkare, vårdpersonal och föräldrar kämpar med varje dag. Det är inte liv till vilket pris som helst.

Men man skall ha med sig att där det finns hopp om ett " bra" liv gör de allt.
Svar på tråden Borde man avliva sjuka barn?