yodi skrev 2014-10-13 18:16:23 följande:
som sagt läs på om prematurer. jag själv är född v 34 och fyller 35. det finns mååååånga prematurer som är över 15 år.
och du har en tämligen åldrig syn på bandet mellan ett prematurt barn och deras föräldrar. det är inte så att dom föds och ligger på sjukhus i flera månader utan att man får träffa dom. och även så små kan känna smärta, ångest och oro.
visst du att små prematurer väldigt snabbt lär sig att känna igen sina föräldrars fotsteg? sköterskorna ser på övervakningen när en förälder kommer.
som förälder uppmuntras du att sköta ditt barn så mycket som möjligt själv, att sitta vid det, att ha det uppe hos dig hud mot hud. och vet du vad? dom mår oftast bättre uppe än i kuvösen.
och vet du vad, små prematurer är människor dom med, det stora flertalet har inga men av att ha fötts förtidigt.
och om du inte vågar riskera något med en prematur som egentligen har bra chanser till ett bra liv så skulle ingen någonsin skaffa barn, för det finns inga garantier i livet, barnet kan vara med om en olycka, bli svårt sjuk
Det finns inga prematurer som är födda i v.23 eller knappast ens före v.30 som är speciellt gamla mer än i enstaka undantagsfall. Att jämföra med sig själv född i v.34 är så dumt så man vet inte vad. Vi vet inte speciellt mycket om vad det innebär att vara född så tidigt att alla organ är outvecklade till den grad att de inte kan fungera utan konstgjord hjälp. Vi vet inte vad det innebär att missa hela sista trimestern då hjärnan genomgår sin största utveckling. Visste du att kopplingarna i hjärnan (som gör att den får sina "skrynklor" och de olika delarna börjar kommunicera med varandra) börjar bildas efter v.28? Innan dess är hjärnan i princip helt slät. Vi har ingen aning om vilka hjärnfunktioner som går förlorade om man föds tidigare, eller vilka sjukdomar och skador man kan utveckla senare i livet, men att tro att det inte spelar någon roll att man föds i v.23 mot om man föds fullgången är ganska naivt. Varför varar graviditeter nästan dubbelt så länge om det inte spelar någon roll?
Att även prematurer känner smärta och ångest (över sin smärta, ångest över döden är nog osannolikt) är bara ytterligare en anledning för mig att inte förlänga lidandet. Inte nog med att behandlingen är ytterst plågsam och pågår i lång tid, dessutom är grundtillståndet - att inte ha några organ som fungerar, inte kunna andas etc - rätt plågsamt. Att mamman får stå vid sidan om och klappa lite mellan slangarna och nålarna förefaller som en banal lindring för barnet och jag och min man skulle också bara lida av det. Men var och en borde få fatta sitt beslut, det är för svåra frågor för att ha någon annan lösning. För mig handlar det om icke-egoism att inte tvinga någon annan till svåra plågor för att jag inte kan acceptera att döden är en del av livet. För någon annan är det tvärtom.