• Venne

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

    Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

    Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

    Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

    Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.

  • Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust
  • Zenitha
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 13:17:13 följande:
    Menar du allvar?! Har du studerat någonting någon gång? Varför tror du att man gör uträkningar i matematik? Varför tror du man får redogöra för resultat när man gjort naturvetenskapliga experiment?

    Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska svara på det.....

    Vad tänker du att man ska redovisa  ämnet "redovisningsarbete"? Känns väldigt meningsfullt att redovisa något helt frånkopplat från allt sammanhang.
    Du, jag är tämligen välutbildad- det var väl du som tyckte att det var bra med redogörelser och genomgång av vad man läst. Intressant att du nämner just "uträkningar" - där om någonstans borde man väl diskutera hur man nått fram till lösningar, istället för att statiskt indoktrinera ungar i att aritmetik enbart kan utföras på ett och endast ett sätt- samtidigt som man byter metoder då och då.

    Poängen blir att man samlar just "redovisningsmetodik" under ett ämne. Det kanske inte är så dumt. 
  • ArthurDent
    sextiotalist skrev 2014-09-26 14:16:50 följande:
    ... Om en läsläxa blir så utformad så att läslusten försvinner, så måste även en lärare fatta att man missat målet rejält. När flickan ber om att slippa saga för att det är helg, då är det fel någonstans.
    This, så ini helvete precis så...
  • Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2014-09-26 14:21:23 följande:

    När mina barn får matteläxor så räknar jag med att de ska lämna in vad de räknat. Inte att de ska skriva en rapport om hur länge de räknade, vilka sidor de räknade och vem som hjälpte dem att svara på frågor när det vara saker de inte kunde.

    Så du kan verkligen inte förstå att det att man blir tvungen att sitta och skriva en rapport om exakt vad man läst och hur länge efter varje lästillfälle gör att läsningen blir mindre rolig? För mig är dessutom läsning något som oftast görs i samband med läggning. Ska man då göra sig nattklar, lägga sig och läsa och sedan kliva upp och skriva en rapport?

    Syftet med att läsa och få välja vad man vill att läsa tycker jag låter som att man försöker väcka läslusten hos barnen, då ska man inte döda den med en massa kringuppgifter.


    Redovisar i matematik gör man genom uppställningar. Tycker du att det är lika menngslös verksamhet i skolan? Ingen är i närheten av att avkrävas en rapportskrivning över allt det läser. Vet du vad en rapport är? Läs mitt ovanstående exempel på hur ts dotters uppgift skulle kunna lösas. Menar du att det är ett oöverstigligt krav, meningslös kringuppgift eller på något sätt har formen av en rapport?
  • tobbe01

    Stackars alla småttingar med föräldrar som är på krigsstigen mot skolan från dag ett. Har mött dessa föräldrar alltför ofta. Ifrån det att barnet går i ettan (ja förskolan
     t o m)  tills det tar studenten så är det KRIG! Man är emot allt, jämt. Vi normala föräldrar med normala barn klarar oss fint men jag tänker på lärarna. Herregud så jobbigt.

  • sextiotalist
    Zenitha skrev 2014-09-26 14:24:10 följande:
    Du, jag är tämligen välutbildad- det var väl du som tyckte att det var bra med redogörelser och genomgång av vad man läst. Intressant att du nämner just "uträkningar" - där om någonstans borde man väl diskutera hur man nått fram till lösningar, istället för att statiskt indoktrinera ungar i att aritmetik enbart kan utföras på ett och endast ett sätt- samtidigt som man byter metoder då och då.

    Poängen blir att man samlar just "redovisningsmetodik" under ett ämne. Det kanske inte är så dumt. 
    Kul att du också tog upp det. För visst är det otroligt att man endast lär barnen ett sätt att lösa ett matematiskt problem, när det finns flera, etablerade sätt, som har fungerat bra i decenier innan
  • tobbe01
    sextiotalist skrev 2014-09-26 14:31:15 följande:
    Kul att du också tog upp det. För visst är det otroligt att man endast lär barnen ett sätt att lösa ett matematiskt problem, när det finns flera, etablerade sätt, som har fungerat bra i decenier innan
    TS barn går i årskurs två! Ska man i en åldern introducera flera olika sätt att räkna ut 18 plus 10 eller 35 minus 3?
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2014-09-26 14:34:33 följande:

    TS barn går i årskurs två! Ska man i en åldern introducera flera olika sätt att räkna ut 18 plus 10 eller 35 minus 3?


    tja, vi lärde vår son ett annat sätt som fungerade bättre. Det är vi och inte skolan som lärt honom räkna. Han fick A när han lämnade nian
  • Flickan och kråkan
    Zenitha skrev 2014-09-26 14:24:10 följande:
    Du, jag är tämligen välutbildad- det var väl du som tyckte att det var bra med redogörelser och genomgång av vad man läst. Intressant att du nämner just "uträkningar" - där om någonstans borde man väl diskutera hur man nått fram till lösningar, istället för att statiskt indoktrinera ungar i att aritmetik enbart kan utföras på ett och endast ett sätt- samtidigt som man byter metoder då och då.

    Poängen blir att man samlar just "redovisningsmetodik" under ett ämne. Det kanske inte är så dumt. 
    Ja, men då är det väl ändå rätt självklart även för dig att det är rätt väsentligt att kunna redogöra för sina tankar, tillvägagångssätt, slutsatser etc?

    Och självklart ska man diskutera hur man nått fram till lösningar och prata matematik. Det är dock enklare att göra detta om man har språkliga verktyg för att göra detta. Vi vet att barn och ungdomar idag inte klarar matteuppgifter för att de inte förstår vad som efterfrågas. Läsförståelsen brister inte den rent matematiska förmågan.
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2014-09-26 14:31:01 följande:

    Stackars alla småttingar med föräldrar som är på krigsstigen mot skolan från dag ett. Har mött dessa föräldrar alltför ofta. Ifrån det att barnet går i ettan (ja förskolan

     t o m)  tills det tar studenten så är det KRIG! Man är emot allt, jämt. Vi normala föräldrar med normala barn klarar oss fint men jag tänker på lärarna. Herregud så jobbigt.


    ja, man blev på krigsstigen när skolan inte kunde utföra sin uppgift.

    Nåja, lärarna var snälla men undervisningen eller snarare sättet man undervisade på var under all kritik.

    Nu går tonåringen på gymnasiet och har bra lärare och ingen konstig pedagogik.
  • tobbe01
    sextiotalist skrev 2014-09-26 14:44:38 följande:
    ja, man blev på krigsstigen när skolan inte kunde utföra sin uppgift.

    Nåja, lärarna var snälla men undervisningen eller snarare sättet man undervisade på var under all kritik.

    Nu går tonåringen på gymnasiet och har bra lärare och ingen konstig pedagogik.
    Suck....tur man inte är lärare. Inte konstigt att man måste sänka intagningspoängen till lärarlinjen för att få sökande. Vare sig det gäller förskolan, grundskolan eller gymnasiet så är det inte barnen som är kruxet och problemet utan alla kinkiga, gnälliga och krävande föräldrar som tror att de alltid vet bäst.
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust