• Venne

orolig att läxan dödar min dotters läslust

Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.

• Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust
  • nernu
    Venne skrev 2014-09-25 14:40:44 följande:
    Hur gör vi mer mängdträning för att vi fyller i den journalen menar du?

Återigen leds diskussionen i riktningen att jag inte vill ställa krav på mitt barn eller läsa med henne. Jag har sagt upprepade gånger att det inte är så det ligger till. Hon städar, dukar, tar undan sin disk, viker in sin tvätt och beter sig respektfullt. Hon gör sina läxor OCH vi läser. Det betyder inte att jag tycker just denna läxan är utformad på ett bra sätt.
    Då förstår jag inte hur det kan kännas som en så extrem börda att redovisa att hon läst om hon ändå läser?

Och journalen fylls såklart i för att läraren ska veta att ni faktiskt gör det. Det är jättebra att du är noga och att ni läser men alla gör inte det och läraren måste ju få någon form av bekräftelse på att det görs. Alternativet hade varit att hänga ut eleverna framför varandra i klassrummet om de inte gjort det de ska. Och det känns inte som ett bra alternativ.
  • Venne
    nernu skrev 2014-09-25 14:59:58 följande:
    Då förstår jag inte hur det kan kännas som en så extrem börda att redovisa att hon läst om hon ändå läser?

Och journalen fylls såklart i för att läraren ska veta att ni faktiskt gör det. Det är jättebra att du är noga och att ni läser men alla gör inte det och läraren måste ju få någon form av bekräftelse på att det görs. Alternativet hade varit att hänga ut eleverna framför varandra i klassrummet om de inte gjort det de ska. Och det känns inte som ett bra alternativ.
    Det är ingen extrem börda och det har jag aldrig påstått. Har du ens läst ts?

Jag ifrågasätter vad mitt barn lär sig på att fylla i journalen. Att vi bara ska bevisa att vi läser ser jag inte som något som ökar hennes kunskaper och det är väl det som är målet? Om du inte kan komna på något alternativ mer än att hänga ut barnen inför varandra så hoppas jag innerligen att du inte är pedagog.
  • sextiotalist
    nernu skrev 2014-09-25 14:57:59 följande:
    Du fick alltså uppföra dig hur du ville? Du fick nästan alla saker du pekade på? Du slapp göra tråkiga saker? 
    Nej, det fick jag inte, men däremot så hade man inga andra krav på sig än just uppföra sig.
    Man hade inga uppgifter (förutom vi syskon då, nästan de enda som gjorde något hemma)
    Nej, det var detta med krav, dvs läxor och sådant. Idag har man mycket mer läxor än när jag växte upp, vi hade mycket mer fritid och ändå lärde vi oss mer.

• Barne

Ts, jag förstår verkligen inte problemet. Om nu journalförandet är en sådan plåga så se till att göra det en gång i veckan, det kan ju omöjligt ta mer än 10-15 minuter att fylla i veckans läsning. Även om din dotter tycker att det är trist så är det onekligen nyttigt att lära sig att redovisa vad man har gjort, gärna med ett visst mått av analys. Och läxor (som andra saker i livet) är ju inte alltid roliga men nödvändiga att utföra ändå. ,

• sextiotalist
    Barne skrev 2014-09-25 15:24:06 följande:

Ts, jag förstår verkligen inte problemet. Om nu journalförandet är en sådan plåga så se till att göra det en gång i veckan, det kan ju omöjligt ta mer än 10-15 minuter att fylla i veckans läsning. Även om din dotter tycker att det är trist så är det onekligen nyttigt att lära sig att redovisa vad man har gjort, gärna med ett visst mått av analys. Och läxor (som andra saker i livet) är ju inte alltid roliga men nödvändiga att utföra ändå. ,

Det kan jag förstå faktiskt, själv avskyr jag fylla i tidrapporterna varje vecka. Det tar inte längre tid än 10 minuter.
    Jag hade nog tvärvägrat att fylla i vad jag gjorde för läxor och skolarbete hemma om någon hade krävt det
    Det räcker väl med att man visar i skolan att man gjort det.
  • Venne

Återigen: jag/vi har tid att göra det. Jag ifrågasätter kunskapsvärdet och meningen med det. Det är väl vettigare att vi lägger tiden på något hon lär sig viktiga saker på, än att fylla i sidhänvisningar. Tex kunde vi kanske skrivit och ritat om boken när den var färdig, så kunde hon tagit med den till skolan och på köpet övat på redovisning. Utan att läraren behandlar både barn och föräldrar som latmaskar som måste kontrolleras.

Dessutom blir det rätt besvärligt att i slutet av veckan minnas exakt vilka sidor vi läst varje dag.

• Venne
    Barne skrev 2014-09-25 15:24:06 följande:

Detta är ju verkligen inte nödvändigt. Vi läser boken lika mycket oavsett om läraren vet exakt vilka sidor vi läste i tisdags. Det är meningslöst.
  • Venne

Och för att komma tillbaka till poängen så läser hon inte mer nu än tidigare, för vi läste redan dagligen. Hon bara tycker det är tråkigare och är mindre engagerad. Vad får hon ut av det i det långa loppet?

• Barne
    sextiotalist skrev 2014-09-25 15:30:57 följande:
    Det kan jag förstå faktiskt, själv avskyr jag fylla i tidrapporterna varje vecka. Det tar inte längre tid än 10 minuter.
    Jag hade nog tvärvägrat att fylla i vad jag gjorde för läxor och skolarbete hemma om någon hade krävt det
    Det räcker väl med att man visar i skolan att man gjort det.
    Fast du måste göra det, eller hur? Ju tidigare man lär sig att visa saker måste göras oavsett om de är "kul" eller inte desto bätte tycker jag. Vidare så anser jag att det finns ett egenvärde i att föra journal, vilket du och TS inte verkar tycka. Och att göra det till en "separat" läxa gör ju att läsningen förblir kravlös. Beträffande att komma ihåg vilka sidor man har last så loser man det enkelt genom att göra anteckning i samband med läsningen, det tar max 5 sekunder.

• Flickan och kråkan
    Michael 310 skrev 2014-09-25 14:09:43 följande:
    Borde inte ett betyg vara utformat från respektive kurs? Pratar inte om delmoment yta pratar om Teknik A 40 poäng som den hette då
    Jo, så är det idag, men vi diskuterade delmoment här och enskilda uppgifter. Varje enskild uppgift testar inte alla tänkabara färdigheter på A-nivå vilket innebär att man inte kan nå A alla gånger på varje uppgift.
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust