• Venne

orolig att läxan dödar min dotters läslust

Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.

• Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust
  • Zenitha
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 13:03:30 följande:
    Ok, då gör vi som så att vi slutar att "avkräva" våra barn på redovisning i alla former - i matematik, i naturvetenskap, i svenska för det är så jobbigt och tråkigt.....och gud förbjude kravfyllt. 

Svensk ungdom går en ljus framtid till mötes .
    Varför kan man inte göra "redovisningsarbete" till ett speciellt ämne helt enkelt? 
    I skolan- inte hemma. Och så kan man variera sig genom att redovisa olika områden. Alla glada och nöjda?
  • Flickan och kråkan
    Zenitha skrev 2014-09-26 12:35:57 följande:
    Jo, det kan finnas poänger med det. Det jag reagerar över är att man tar död på intresset genom att tvingas beskriva allt. Sedan är det bra att man kan beskriva saker. Det som kan komma fram är väl också de som saknar någon att läsa för- det kanske inte är så lätt för en ensamstående mamma med fem ungar att få denna ro.

Det jag tror man förstör- och som ts tar upp- är den naturliga lusten att läsa hemma. Jämför med att en vuxen skulle tvingas ta hem sitt arbete varje dag- jag tycker det är viktigt att inte förstöra fritiden och göra de övningar som barnen visserligen gör i skolan, till rena arbetsuppgifter. Det finns så mycket i livet som kan förstöra glädjen ändå. Låt barnen vara glada över att självmant skriva. läsa och räkna. Ta inte bort detta.  

Och skulle man inte kunna låta barnen läsa för någon i skolan? Vi har 50 miljoner arbetslösa (ok, lite överdrivet) och i min dotter f.d. skola tog man in pensionärer - detta har alla haft utbyte av. 

Läraren kan ju också läsa och barnen kan sedan skriva ner hur de uppfattat olika saker, så kan man ju jämföra upplevelserna i skolan- det kanske man gör redan.
    Vaddå tvingas beskriva ALLT? Barnen ska så vitt jag förstått skriva ner NÅGON tanke som de fick när de läste. Hur betungande kan detta vara?!

Ja, det finns barn som inte har något vuxet stöd hemma. Det är anledningen till att de på vårat ena barns skola fattat beslutet att enbart läxor i färdighetsträning får ges. Det vill säga sådant som barnen kan klara på egen hand. Har man tillsammans arbetat med hur man kan tänka kring sitt läsande, läraren har modellerat, man har gjort tillsammans etc, så tycker jag att det självklart är en helt ok läxa att formulera en tanke kring det man läst.
  • Flickan och kråkan
    Zenitha skrev 2014-09-26 13:08:28 följande:
    Varför kan man inte göra "redovisningsarbete" till ett speciellt ämne helt enkelt? 
    I skolan- inte hemma. Och så kan man variera sig genom att redovisa olika områden. Alla glada och nöjda?
    Menar du allvar?! Har du studerat någonting någon gång? Varför tror du att man gör uträkningar i matematik? Varför tror du man får redogöra för resultat när man gjort naturvetenskapliga experiment?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska svara på det.....

Vad tänker du att man ska redovisa  ämnet "redovisningsarbete"? Känns väldigt meningsfullt att redovisa något helt frånkopplat från allt sammanhang.
  • tobbe01
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 13:10:14 följande:
    Vaddå tvingas beskriva ALLT? Barnen ska så vitt jag förstått skriva ner NÅGON tanke som de fick när de läste. Hur betungande kan detta vara?!

Ja, det finns barn som inte har något vuxet stöd hemma. Det är anledningen till att de på vårat ena barns skola fattat beslutet att enbart läxor i färdighetsträning får ges. Det vill säga sådant som barnen kan klara på egen hand. Har man tillsammans arbetat med hur man kan tänka kring sitt läsande, läraren har modellerat, man har gjort tillsammans etc, så tycker jag att det självklart är en helt ok läxa att formulera en tanke kring det man läst.
    Och de barn som HAR föräldrastöd då? Tur det finns friskolor säger jag. De kommer att bli allt fler eftersom det är folk med pondus och inflytande som väljer dessa för sina barn. Vår dotter gick på en fantastisk friskola i gymnasiet. Lugnt och stillsamt. Engagerade elever som var studiemotiverade. Inte ett enda problem under tre års tid. 
  • Flickan och kråkan
    tobbe01 skrev 2014-09-26 13:23:46 följande:
    Och de barn som HAR föräldrastöd då? Tur det finns friskolor säger jag. De kommer att bli allt fler eftersom det är folk med pondus och inflytande som väljer dessa för sina barn. Vår dotter gick på en fantastisk friskola i gymnasiet. Lugnt och stillsamt. Engagerade elever som var studiemotiverade. Inte ett enda problem under tre års tid. 
    Läxans vara eller icke vara är inte min stora stötesten. Jag är däremot rejält bekymrad över att min sons lärare (år ett) inte verkar ha en aning om vad t.ex. lässtrategier är. Det är ett av lgr11:s huvudmål......
  • tobbe01
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 13:38:16 följande:
    Läxans vara eller icke vara är inte min stora stötesten. Jag är däremot rejält bekymrad över att min sons lärare (år ett) inte verkar ha en aning om vad t.ex. lässtrategier är. Det är ett av lgr11:s huvudmål......
    Det bådar inte gott inför din sons skolgång. Är du redan missnöjd i årskurs ett så kommer hela gossens skolgång att bli en strid, tänker jag. Bäva månde lärarna och hoppas de föräldrar som är nöjda orkar med allt gnäll.........................
  • Flickan och kråkan
    tobbe01 skrev 2014-09-26 13:42:30 följande:

Det bådar inte gott inför din sons skolgång. Är du redan missnöjd i årskurs ett så kommer hela gossens skolgång att bli en strid, tänker jag. Bäva månde lärarna och hoppas de föräldrar som är nöjda orkar med allt gnäll.........................

Nej, det tror jag inte. Han är driven själv och vi tar den vinklingen hemma. Jag tycker bara att det är ett generellt problem att kunskaperna kring läsförståelse är ganska låg. Det skulle behövas mycket vidareutbildning men svenskämnet brukar inte vara högprioritetat på den fronten. Läsförståelse har så stor betydelse för alla ämnen. Läxors vara eller icke vara är i sammanha get lågprioriterat för min del.
  • sextiotalist
    Vinterankan skrev 2014-09-26 10:52:29 följande:
    Vad jag menar är att nöjesläsning blir förstört om det ska brytas ned till tidtagande, rapporter och analyser. Då är det bättre att läraren bestämmer "den här texten ska ni läsa och sedan svara på de här frågorna gällande texten". Så får man ha nöjesläsningen ifred från sådant.

Jag som älskar att läsa och längtar efter att sätta mig med en bok på kvällen hade helt klart tyckt att läsningen blev förstörd om jag var tvungen att skriva ned hur mycket jag läste och hur länge och sedan redovisa det för sambon. Däremot så har jag ingenting emot om min chef ger mig ett långt avtal att läsa igenom och analysera inför ett möte med en kund dagen efter.

Det är ju. precis som du skriver, helt olika saker. Låt nöjesläsning förbli nöjesläsning. Vissa barn kan behöva extra lästräning hemma, för deras skull. Men barn som knäckt läskoden, varför ska de journalföra sin läsnng, räcker det inte med att de kan läsa.
    just på det stadiet är barn väldigt olika långt framme. Det går inte att köra detta. Min egen grabb fick vi kämpa med hemma (nej, det var inte skolan som lärde honom läsa till slut, det var vi föräldrar, där missade skolan helt). För honom så gav dessa läsläxor inget. Det var först när vi skippade skolans läsläxor och använde annan strategi som det lossnade.
    Han har ingen dyselexi, utan läste helt obehindrat när han gick i mellanstadiet, senare än andra, men bättre än många som lärde sig läsa tidigare.

Men för att återgå till ts situation. Om en läsläxa blir så utformad så att läslusten försvinner, så måste även en lärare fatta att man missat målet rejält. När flickan ber om att slippa saga för att det är helg, då är det fel någonstans.

Läxor har jag inget emot, men det ska vettiga läxor, som ger ett mervärde.
    Även barn ska får möjlighet att inte behöva blanda ihop fritid med skolan.

Jag är helt på din linje Vinterankan
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2014-09-26 13:06:58 följande:
    Jag lovar dig att det är YTTERST ovanligt att elever i årskurs två ska redovisa sin läsningskapacitet med åtföljande recension fem dagar i veckan. Det normala är att läraren vill att eleven ska läsa högt för en förälder tio (10) minuter/dag (max) för att träna sin läsning och för att få förälders input och närvaro. Närvaro är inte dumt även om det bara är tio minuter.
    Också något jag reagera för, jag har också hört det argumentet,. Jag lovar, vår grabb hade mycket mer än 10 minuters närvaro med sina föräldrar där vi samtalatde om allt mellan himmel och jord, utan att behöva en enda läxa.

Att använda läxa som argument att barnen ska få närvaro med sina föräldrar.
    Nej tack, vi kunde (och kan) umgås utan att skolan schemalägger vårt umgänge.
  • Vinterankan
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 13:03:30 följande:

Ok, då gör vi som så att vi slutar att "avkräva" våra barn på redovisning i alla former - i matematik, i naturvetenskap, i svenska för det är så jobbigt och tråkigt.....och gud förbjude kravfyllt. 

Svensk ungdom går en ljus framtid till mötes .

När mina barn får matteläxor så räknar jag med att de ska lämna in vad de räknat. Inte att de ska skriva en rapport om hur länge de räknade, vilka sidor de räknade och vem som hjälpte dem att svara på frågor när det vara saker de inte kunde.

Så du kan verkligen inte förstå att det att man blir tvungen att sitta och skriva en rapport om exakt vad man läst och hur länge efter varje lästillfälle gör att läsningen blir mindre rolig? För mig är dessutom läsning något som oftast görs i samband med läggning. Ska man då göra sig nattklar, lägga sig och läsa och sedan kliva upp och skriva en rapport?

Syftet med att läsa och få välja vad man vill att läsa tycker jag låter som att man försöker väcka läslusten hos barnen, då ska man inte döda den med en massa kringuppgifter.
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust