• Venne

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

    Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

    Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

    Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

    Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.

  • Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust
  • Venne
    Barne skrev 2014-09-25 15:50:53 följande:
    Fast du måste göra det, eller hur? Ju tidigare man lär sig att visa saker måste göras oavsett om de är "kul" eller inte desto bätte tycker jag. Vidare så anser jag att det finns ett egenvärde i att föra journal, vilket du och TS inte verkar tycka. Och att göra det till en "separat" läxa gör ju att läsningen förblir kravlös. Beträffande att komma ihåg vilka sidor man har last så loser man det enkelt genom att göra anteckning i samband med läsningen, det tar max 5 sekunder.

    Vad är egenvärdet i det? Jag hade blivit jätteglad om jag kände att hon faktiskt lärde sig något viktigt på att görs detta, så berätta är du snäll. Varför skriva det på en lapp och sedan skriva över det på rätt lapp? Känns som dubbelt arbete.

    Istället för att bara lära sig lyda idiotiska order så jan man lära sig bli en kreativ och kritiskt tänkande varelse. De flesta med högre utbildning och eget ansvar tror jag slipper göra sådan redovisning till sin framtida chef faktiskt. Jag hade sagt upp mig på plats om min chef visade så lågt förtroende, vilket aldrig har hänt. Jag presterar bättre med morot än piska.
  • Barne

    Egenvärdet ligger i att det lägger grunden till en bra och disciplinerad studieteknik, vilket kan vara väldigt bra om man vill bedriva högre studier. Som jag förstod det fanns det även en analysdel i journalen, vilket är en absolut nödvändighet vid högre studier.

    Beträffande framtida användning av detta i yrkeslivet så tror jag du har missat att t.ex. konsulter och advokater ofta måste redovisa vad de har gjort och hur lång tid det har tagit för att få betalt, och det finns fler exempel.

  • Venne
    Barne skrev 2014-09-25 16:29:20 följande:

    Egenvärdet ligger i att det lägger grunden till en bra och disciplinerad studieteknik, vilket kan vara väldigt bra om man vill bedriva högre studier. Som jag förstod det fanns det även en analysdel i journalen, vilket är en absolut nödvändighet vid högre studier.

    Beträffande framtida användning av detta i yrkeslivet så tror jag du har missat att t.ex. konsulter och advokater ofta måste redovisa vad de har gjort och hur lång tid det har tagit för att få betalt, och det finns fler exempel.


    Jag är tveksam, men hoppas för hennes skull att du har rätt.
  • got

    Och så undrar ni varför dagens lärare inte har någon disciplin/pondus i klassrummet? Vi blir motarbetade på varenda liten punkt HELA tiden. Inte av alla men vid nästan varje moment finns det alltid någon förälder som har en åsikt och inte anser att just deras barn behöver innefattas i lärarens beslut. Vad lär det era barn? Jo, att om du inte tycker att det läraren säger är bra så struntar du i det eller diskuterar det och drar det i sådan långbänk att läraren till slut ger med sig (för med tanke på en lärares arbetsbörda så kan de inte lägga hur mycket tid som helst på att diskutera småsaker). Sedan gömmer du dig, som förälder, bakom argumentet att du bara vill lära ditt barn att tänka själv och vara kritisk. 

    Du tycker inte att det är en bra läxa för ditt barn men det kan vara en fantastisk läxa för ett annat barn som annars inte hade fått läst de där 10 minuterna om dagen. Läxor kan absolut vara individuella men det är orimligt att tro att läraren ska kunna hålla individuella läxor i alla ämnen hela tiden. "Suck it up" och gör det läraren säger. Ifrågasätt när det verkligen finns fog för det (för det gör det ibland), då ska du se att du också gehör för dina åsikter!

  • mammalovis
    sextiotalist skrev 2014-09-25 14:03:26 följande:

    Det låter som något konstruerat. Jag måste återgå till när jag växte upp (och det är inga som klagat på vår generation att vi skulle vara curlade eller bortskämda)
    Min första läxa fick jag i tredje klass, då kunde hela klassen läsa och skriva, utan läsläxor.
    Vi toppade de undersökningar som då gjordes. Vår klass var uttagen för ett sådant test.
    Sedan kommer nästa sak, mammorna gick hemma och gjorde allt hemarbete. Av mina klasskompisar så var det bara en som behövde hjälpa till hemma.
    Så vår generation var om något mer curlade och bortskämda, men vi fixade skolan ändå. konstigt.
    Jag skulle kunna gissa på att vi växte upp i en ännu mer kravlös tillvaro än vad dagens barn gör
    Jag vill nog inte hålla med ändå. Visst att många föräldrar var mer hemma och hade mer tid för sina barn. Skillnaden är att många barn tillbringade fritiden ute och fick utlopp för sitt rörelsebehov och hade lättare att sitta still i skolan. Det nöje som fanns var att se enda barnprogrammet på tv och troligen lästes en godnattsaga. Barn hade mer respekt för vuxna och klassrumsklimatet var lugnare. Antalet elever per lärare var färre och invandringen inte så stor. Förberedelseklasser fanns för nyanlända. Vi hade läsläxor i ettan på 80-talet.

    Idag arbetar oftast båda föräldrarna och barnen stressas iväg till förskola/fritids/skola. Barn och föräldrar kommer hem trötta och då är det lättare att sätta barnet framför paddan, datorn, film, tv o s v när det tjatas istället för att se till att de leker av sig. Högläsningen hemma har minskat drastiskt visar undersökningar. Läxan blir i många hem ett stressfullt moment som ska klaras av under föräldrarnas stressade kväll. Dessutom är det större krav på att barnen ska ha flera aktiviteter som de ska skjutsas till. Om föräldrarna servade sina barn med att packa gympakläder mm mer har jag ingen koll på. Så jag anser nog att dagens barn är mer splittrade, stressade och okoncentrerade, då det finns fler saker som lockar nu.

    Jag arbetar nu som extra resurs i en etta med 25 elever med i princip enbart invandrarbakgrund. Sedan förskoleklassen har det tillkommit 6 nyanlända elever. På min tid (81) var vi 19 elever som hade svenska som modersmål. Visserligen färre lärare, men klasserna hade nog mindre spännvidd på läsningsnivån. Idag har du de som läser som en trea till de som knappt har alla ljuden i ettan och dessutom ett väldigt knapphändigt ordförråd.

    Många föräldrar saknar studievana och kan därför motivera sina barn mindre. Idag erbjuds läxhjälp för att föräldrarna har bristande språkkunskaper och vilja/kunskap att hjälpa sina barn. Ett utav barnen var väldigt intresserat av om jag har en Iphone 5 eller Samsung. Ni kan ju fundera över vilka frågor barnen ställde om lärares prylar för 10-20-30 år sedan ...
  • Wilowa

    Ni har redan rutin på att läsa varje dag, men det har kanske inte alla barnen i klassen. Dessutom har läraren ansvaret för läsutvecklingen och då är det bra att håla koll på att barnen verkligen läser det de bör göra för att nå målen.

    Mitt tips är att göra protokollet sekundärt och lägga mer fokus på läsglädje och läsförståelse och strunta i protokollet inför barnet. Det kan du fylla i sedan när hon inte är med. Jag är lärare men även förälder till barn som haft liknande protokoll, så jag förstår problemet från båda håll. Jag avskydde dessa jäkla läsprotokoll, men fyllde plikttroget i dem som en bisyssla. Det viktiga var att barnen läste och vi gjorde det till en del i kvällsrutinen. Nu när yngsta lämnat dessa läsprotokoll bakom sig så har båda ett behov av att läsa innan de lägger sig. jag är tveksam på om de verkligen läst lika mycket utan kravet från skolan.

    När jag själv har haft klasser med läsläxor så har jag istället haft en kontaktbok där föräldrarna kunnat föra en dialog med mig utifrån läsningen...vad som gått bra och vad som varit svårt och ungefär vad och hur mycket barnen läst. Fördelen var att jag kunde ge feedback och tips på hur föräldrarna kan hjälpa barnet att utvecklas.

  • mammalovis
    Venne skrev 2014-09-25 15:40:25 följande:
    Detta är ju verkligen inte nödvändigt. Vi läser boken lika mycket oavsett om läraren vet exakt vilka sidor vi läste i tisdags. Det är meningslöst.
    Ok, men är alla elever likadana som ditt barn i klassen? Får alla elever samma stöd hemifrån som ni ger ert barn? Läser alla föräldrarna lika mycket för sina barn? Har alla barn koll på titel och författare? Kan alla elever talen upp till 200 eller vad duktigaste eleven har för böcker?

    Sedan visar ju sidantalet lite hur mycket barnet hinner med på 10 minuter. Hinner det med mer eller sjunker antalet sidor per dag? Väljs mer avancerade böcker eller står det kvar på samma nivå? Vilka böcker uppskattar eleven och vilka dissas ner? För läraren blir det ett snabbt underlag att kunna hjälpa denne vidare.

    Jag förutsätter att ni inte skriver titel och författare varje dag. På min tid gjorde man bara -//- och skrev sidorna. Om barnet har full koll på taluppfattningen som behövs kan ni väl skriva sidorna varannan dag, om det nu är det som ställer till bekymmer och ni redan läser mycket.

    Tyvärr ser det inte ut så i alla hem. Undersökningar visar att det kan skilja mellan 13000 och 7000 ord mellan ett barn med aktiva föräldrar som pratar mycket och läser för det jämfört med en som inte gör det. Detta är när de börjar skolan, tyvärr lyckas barnen sällan komma ikapp under skoltiden. Många ord har ju synonymer eller dyker inte upp lika ofta.

    Jag kan ju bara se hur många ord som ska läras in för att klara den grundläggande läsinlärningen. Mos, os, lo, so, ko, sol, al, ras, mer, en, ek, mal o s v.  Bokstäverna s o l a r m e ger grunden för de första orden, så det finns fler. Det är inte helt enkelt för våra nyanlända invandrarbarn som kastas in i klasserna ... Så det finns fler barn som inte har samma goda förutsättningar som ditt ...
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2014-09-25 19:00:10 följande:

    Ni har redan rutin på att läsa varje dag, men det har kanske inte alla barnen i klassen. Dessutom har läraren ansvaret för läsutvecklingen och då är det bra att håla koll på att barnen verkligen läser det de bör göra för att nå målen.

    Mitt tips är att göra protokollet sekundärt och lägga mer fokus på läsglädje och läsförståelse och strunta i protokollet inför barnet. Det kan du fylla i sedan när hon inte är med. Jag är lärare men även förälder till barn som haft liknande protokoll, så jag förstår problemet från båda håll. Jag avskydde dessa jäkla läsprotokoll, men fyllde plikttroget i dem som en bisyssla. Det viktiga var att barnen läste och vi gjorde det till en del i kvällsrutinen. Nu när yngsta lämnat dessa läsprotokoll bakom sig så har båda ett behov av att läsa innan de lägger sig. jag är tveksam på om de verkligen läst lika mycket utan kravet från skolan.

    När jag själv har haft klasser med läsläxor så har jag istället haft en kontaktbok där föräldrarna kunnat föra en dialog med mig utifrån läsningen...vad som gått bra och vad som varit svårt och ungefär vad och hur mycket barnen läst. Fördelen var att jag kunde ge feedback och tips på hur föräldrarna kan hjälpa barnet att utvecklas.


    Förälderns inställning till skolan speglas tydligt i eleven. Pratar man illa om skolan hemma, så påverkar det elevens skolgång negativt.

  • Emeli
    mammalovis skrev 2014-09-24 20:15:41 följande:

    Tyvärr lyckades jag inte få upp pdf på datorn, men enligt läsforskaren Ingvar Lundberg krävs det 5 000 timmars träning för att bli en mogen läsare och klara gymnasiets texter om jag förstod det rätt. En timmes läsning om dagen skulle motsvara att det krävdes 13,6 års träning ... Du får väl ge ditt barn ett tidtagarur och be det ta tiden på hur mycket det läser i skolan. Ser man till den koncentrerade tiden så händer det mycket annat under skoldagen. De har slöjd, idrott, matte o s v. I no, so, musik mm kan det ske mycket undervisning på annat sätt än att bara läsa.

    Sedan ska ju inte barn bara kunna läsa flytande utan även hitta fakta, kunna fantisera vidare, dra egna slutsatser, läsa mellan raderna o s v. Läser barnet högt är man förhoppningsvis så engagerad som vuxen att man kan prata lite om det barnet har läst. Att bara ge ett omdöme bra eller dåligt kan barnet göra omdömeslöst på två sekunder. Ska de motivera ser man ju om de tänkt efter eller bara slänger ur sig ett svar för att vara färdiga. Likaså är det lättare att ge vidare förslag på andra böcker de kan tänkas gilla.


    Tack för att du tog dig tid att skriva ett nyanserat och insatt inlägg. För övrigt brukar man i inlärningssammanhang tala om de 10 000 timmarna som man måste lägga ner för att utveckla en färdighet att bli riktigt bra. Det gäller allt, läsning såväl som fotboll, tennis eller pianospel.

    För övrigt kan jag rekommendera en debattartikel i ämnet i dagens GP, skriven av chefredaktören på Språktidningen och ordföranden i Lärarnas Riksförbund. Där framhålls bl a vikten av att ALLA måste hjälpas åt att ta ansvar  för barnens läsutveckling.
  • scanmia

    När vi skulle föra log över vad vår äldste som läste (han var fyra-fem år då så det var vi föräldrar som förde loggen) så skrev vi längst fram att vi dagligen läser si och så mycket och sedan skrev vi bara ner de skolböcker som han ljudade sig igenom. 

    Instruktionerna var att man skulle skriva ner allt man läste för och med sitt barn, men då vi läste ett tio-tal böcker, varav ett flertal på vårt hemspråk, om dagen så kände vi att det inte var rimligt. Kanske kan ni hitta en kompromiss som passar din dotter och läraren?

Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust