orolig att läxan dödar min dotters läslust
Ni har redan rutin på att läsa varje dag, men det har kanske inte alla barnen i klassen. Dessutom har läraren ansvaret för läsutvecklingen och då är det bra att håla koll på att barnen verkligen läser det de bör göra för att nå målen.
Mitt tips är att göra protokollet sekundärt och lägga mer fokus på läsglädje och läsförståelse och strunta i protokollet inför barnet. Det kan du fylla i sedan när hon inte är med. Jag är lärare men även förälder till barn som haft liknande protokoll, så jag förstår problemet från båda håll. Jag avskydde dessa jäkla läsprotokoll, men fyllde plikttroget i dem som en bisyssla. Det viktiga var att barnen läste och vi gjorde det till en del i kvällsrutinen. Nu när yngsta lämnat dessa läsprotokoll bakom sig så har båda ett behov av att läsa innan de lägger sig. jag är tveksam på om de verkligen läst lika mycket utan kravet från skolan.
När jag själv har haft klasser med läsläxor så har jag istället haft en kontaktbok där föräldrarna kunnat föra en dialog med mig utifrån läsningen...vad som gått bra och vad som varit svårt och ungefär vad och hur mycket barnen läst. Fördelen var att jag kunde ge feedback och tips på hur föräldrarna kan hjälpa barnet att utvecklas.