• Emeli

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    mammalovis skrev 2014-09-24 20:15:41 följande:

    Tyvärr lyckades jag inte få upp pdf på datorn, men enligt läsforskaren Ingvar Lundberg krävs det 5 000 timmars träning för att bli en mogen läsare och klara gymnasiets texter om jag förstod det rätt. En timmes läsning om dagen skulle motsvara att det krävdes 13,6 års träning ... Du får väl ge ditt barn ett tidtagarur och be det ta tiden på hur mycket det läser i skolan. Ser man till den koncentrerade tiden så händer det mycket annat under skoldagen. De har slöjd, idrott, matte o s v. I no, so, musik mm kan det ske mycket undervisning på annat sätt än att bara läsa.

    Sedan ska ju inte barn bara kunna läsa flytande utan även hitta fakta, kunna fantisera vidare, dra egna slutsatser, läsa mellan raderna o s v. Läser barnet högt är man förhoppningsvis så engagerad som vuxen att man kan prata lite om det barnet har läst. Att bara ge ett omdöme bra eller dåligt kan barnet göra omdömeslöst på två sekunder. Ska de motivera ser man ju om de tänkt efter eller bara slänger ur sig ett svar för att vara färdiga. Likaså är det lättare att ge vidare förslag på andra böcker de kan tänkas gilla.


    Tack för att du tog dig tid att skriva ett nyanserat och insatt inlägg. För övrigt brukar man i inlärningssammanhang tala om de 10 000 timmarna som man måste lägga ner för att utveckla en färdighet att bli riktigt bra. Det gäller allt, läsning såväl som fotboll, tennis eller pianospel.

    För övrigt kan jag rekommendera en debattartikel i ämnet i dagens GP, skriven av chefredaktören på Språktidningen och ordföranden i Lärarnas Riksförbund. Där framhålls bl a vikten av att ALLA måste hjälpas åt att ta ansvar  för barnens läsutveckling.
  • Emeli
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 07:37:38 följande:
    Och jag tycker att du gör ett problem av ett icke-problem, samt har lite skev syn på vissa saker. Att läraren säger att texten även kan läsas av en förälder handlar ju om att erbjuda alternativ för de barn som verkligen har svårt med läsningen. Har du ett barn som läser med flyt så ska ju givetvis inte du läsa de tio minuterna hon ska läsa 5 gånger på en vecka. Låt henne högläsa och göra lite reflektioner kring det lästa. Det är inget högt krav. Sedan har ni er vanliga mysläsning då du högläser på kvällen exempelvis.

    Och nej, det räcker inte enbart att läsa. Det är ju precis det vi upptäcker nu. LR har gjort en undersökning bland oss högstadielärare. Resultatet är att högstadielärarna anser att 40% av de elever som börjar år 7 har otillräcklig läsförmåga. Och det handlar inte om att de inte kan avkoda. De kan läsa med flyt men begriper inte vad de läser.

    Idag läggs i kursplanerna mycket stor betydelse vid att ha goda lässtrategier just för att lära sig förstå det man läser. Det är inget som plötsligt dimper ner som något slags gudomlig ingivelse när man är 12-13 år (och ska ha betyg), utan man behöver börja tidigt på lagom nivå. Det är att göra barnen en riktig otjänst att inte hjälpa dem med att faktiskt reflektera kring texter och det de läser.

    Jag är fortfarande osäker på VAD det är i läsläxan som du ogillar. Är det att ni ska skriva ner vilka sidorna hon har läst? Är det att hon ska skriva ner några tankar kring det hon läst? Skriva ner vilka sidor som läst tar inte många sekunder. Om det är skrivandet som är motigt så kan väl du göra lite anteckningar kring hennes tankar och så kan hon sammanfatta skriftligt själv i slutet av veckan. Alternativt hon spelar in sig själv när hon berättar vad hon tycker och tänker.

    Att bli en god läsare kräver en ansträngning som det mesta annat. 
    Jag skriver under på vartenda ord. Är också lärare i svenska på högstadiet.
    // Emeli
  • Emeli

    Som svensklärare för högstadiebarn kan jag inte se några större bekymmer med denna läxa. Uppgiften överensstämmer väl med läroplanens syfte, centrala innehåll och kunskapskrav för ämnet svenska i åk 3.

    Huruvida barnet ska reflektera kring det lästa efter fem sidor eller efter två, som har diskuterats i tråden, beror på flera olika faktorer t ex vilken bok det är, hur informationstät texten är, vilken läskapacitet barnet har osv. Det går inte att generalisera. Vissa barn har ett mycket "kort" korttidsminne. Om de läser för långa stycken åt gången hinner de glömma vad de läste i början av läsestunden.

    Just på grund av barnens olikheter är det viktig information för läraren att få veta hur långt respektive barn klarar att läsa på t ex 10 minuter. Det är också viktigt att få veta om barnet klarar att sammanfatta innehållet, vilket visar att barnet har förstått det lästa, och om barnet på ett enkelt sätt klarar att reflektera kring det lästa. OBS I den åldern förväntas så klart inga avancerade analyser eller tolkningar.

    För att underlätta läsningen, som många elever upplever som tung, svår eller jobbig, är det bra om barnet själv får välja vad som ska läsas då det i en uppgift som denna främst handlar om mängdträning och att utveckla en färdighet.

Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust