Barne skrev 2014-09-25 16:29:20 följande:
Egenvärdet ligger i att det lägger grunden till en bra och disciplinerad studieteknik, vilket kan vara väldigt bra om man vill bedriva högre studier. Som jag förstod det fanns det även en analysdel i journalen, vilket är en absolut nödvändighet vid högre studier.
Beträffande framtida användning av detta i yrkeslivet så tror jag du har missat att t.ex. konsulter och advokater ofta måste redovisa vad de har gjort och hur lång tid det har tagit för att få betalt, och det finns fler exempel.
För att bedriva högre studier, gaaah.
Jag har en civilingejörsutbildning bakom mig, utan att någon gång journalfört mina studier. Vet du, jag bara pluggade, på det sätt som passade mig bäst.
Som sagt var, vi pratade om detta igår när jag träffade ett gäng väninnor. Där samtliga har högre utbildning bakom sig, med barn i skiftande åldrar.
Nix, ingen har varit med om man journalfört läsningen hemma, alla hade inte ens läsläxor, speciellt inte de barnen som kunde läsa bra och ja, det går bra för alla i skolan
Jag har inget emot läxor, men läxorna ska vara vettiga.
Och eftersom det är så viktigt att kunna läsa, så anser jag under inlärningen och innan man behärskar läsningen, så ska det göras så positivt som möjligt.
Däremot kan man som lärare rekommendera redskap, på den här nivån, till föräldrarna, som gör att man kan få igång en läsvana, absolut.
Jag var en sådan där jobbig förälder, som inte alltid köpte skolan sätt att lära ut och det ska nog min tonåring vara glad för.
Nej, det var inte skolan som lärde honom läsa, de verktygen de gav oss för att få honom knäcka läskoden var värdelösa. Min mamma, utbildad speclärare, plockade fram andra verktyg, och när vi använde dessa, så lossnde läskoden. De verktyg vi fick från skolan cementerade de svårigheter han hade Han hade inga problem med att ljuda fram stavelserna, men hade svårigheter att avkoda hela ord. Övningarna gick ut på att ljuda stavelserna. Min mamma hittade fram verktyg där man tränade på att avkoda hela ord istället.
Samma sak med matten. De sättet man lärde ut matten var helt fel för min grabb.Jag kan lugnt påstå att det är jag som lärt honom den grundläggande matematiken. Om ni visste hur många gånger jag svurit över den moderna skolan med knepig pedagogik. Och jag vet att vi är fler, speciellt vi som har en högre utbildning har svurit över det sätt man lär ut.
Sorry, men jag har ingen högre tilltro till den pedagogik som finns idag, inget personligt mot lärarna.
Så här har det varit trappan i division hemma 8tack för en lärare som inte såg det negativa, tyckte nog som jag, att liggande stolen var inte det bästa sättet att lära ut division) och liggande subtraktion, nja, den skippade vi ganska snart hemma. Det blev ju bara fel, däremot om man gjorde på det sättet jag lärde mig i skolan, då trillade poletten ner
Och ledsen lärare, det var inte er pedagogik som lärde min grabb läsa, det var den gamla hederliga som användes innan lgr 80.
Om jag är nöjd med dagens skola, inte en chans. då jag tillbringat timmar, då menar jag många, många timmar, för att kompensera bristerna och jag kan lugnt säga, hade inte jag funnits, då hade min grabb inte varit där han är idag.