• Venne

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

    Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

    Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

    Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

    Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.

  • Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust
  • Emeli
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 07:37:38 följande:
    Och jag tycker att du gör ett problem av ett icke-problem, samt har lite skev syn på vissa saker. Att läraren säger att texten även kan läsas av en förälder handlar ju om att erbjuda alternativ för de barn som verkligen har svårt med läsningen. Har du ett barn som läser med flyt så ska ju givetvis inte du läsa de tio minuterna hon ska läsa 5 gånger på en vecka. Låt henne högläsa och göra lite reflektioner kring det lästa. Det är inget högt krav. Sedan har ni er vanliga mysläsning då du högläser på kvällen exempelvis.

    Och nej, det räcker inte enbart att läsa. Det är ju precis det vi upptäcker nu. LR har gjort en undersökning bland oss högstadielärare. Resultatet är att högstadielärarna anser att 40% av de elever som börjar år 7 har otillräcklig läsförmåga. Och det handlar inte om att de inte kan avkoda. De kan läsa med flyt men begriper inte vad de läser.

    Idag läggs i kursplanerna mycket stor betydelse vid att ha goda lässtrategier just för att lära sig förstå det man läser. Det är inget som plötsligt dimper ner som något slags gudomlig ingivelse när man är 12-13 år (och ska ha betyg), utan man behöver börja tidigt på lagom nivå. Det är att göra barnen en riktig otjänst att inte hjälpa dem med att faktiskt reflektera kring texter och det de läser.

    Jag är fortfarande osäker på VAD det är i läsläxan som du ogillar. Är det att ni ska skriva ner vilka sidorna hon har läst? Är det att hon ska skriva ner några tankar kring det hon läst? Skriva ner vilka sidor som läst tar inte många sekunder. Om det är skrivandet som är motigt så kan väl du göra lite anteckningar kring hennes tankar och så kan hon sammanfatta skriftligt själv i slutet av veckan. Alternativt hon spelar in sig själv när hon berättar vad hon tycker och tänker.

    Att bli en god läsare kräver en ansträngning som det mesta annat. 
    Jag skriver under på vartenda ord. Är också lärare i svenska på högstadiet.
    // Emeli
  • Alessia

    Bra lärare som ger läsläxa! Fler sådana lärare, tack!

    Nu är DU Ts, som sätter upp en positiv min och berömmer din dotter när hon gör läxan. Gör du inte det utan ojar dig över läxor så att dottern ser och hör det, ja då får du en skolovillig unge.

  • pgw

    Jag säger spontant JA till läxor även för små barn, men NEJ till en sådan läxa som TS beskriver.

    Jag skulle tycka att det var jättejobbigt att tvingas analysera och redogöra för ett moment av min vardag som jag normalt uppskattar. Jag kunde kanske göra det EN dag i veckan, eller varje dag i EN vecka, men varje dag, i all evighet...? HJÄLP!!!

    En jämförelse: Jag har deltagit i matundersökningar några gånger, och då ingår det alltid att man ska föra dagbok över allt man äter i några dagar. Under de dagarna är det verkligen ingen njutning att äta, just på grund av "byråkratin" kring det hela. En som bantar skulle kanske vara motiverad att skriva upp allt, medan jag bara följer order.

    Läsning och högläsning är jätteviktigt, och det ska göras varje dag. Men är det faktiskt nödvändigt med analys och redovisning varje dag? Jag håller faktiskt med TS här, det borde gå att göra läsläxan på något annat sätt.

  • Venne
    got skrev 2014-09-25 16:55:51 följande:

    Och så undrar ni varför dagens lärare inte har någon disciplin/pondus i klassrummet? Vi blir motarbetade på varenda liten punkt HELA tiden. Inte av alla men vid nästan varje moment finns det alltid någon förälder som har en åsikt och inte anser att just deras barn behöver innefattas i lärarens beslut. Vad lär det era barn? Jo, att om du inte tycker att det läraren säger är bra så struntar du i det eller diskuterar det och drar det i sådan långbänk att läraren till slut ger med sig (för med tanke på en lärares arbetsbörda så kan de inte lägga hur mycket tid som helst på att diskutera småsaker). Sedan gömmer du dig, som förälder, bakom argumentet att du bara vill lära ditt barn att tänka själv och vara kritisk. 

    Du tycker inte att det är en bra läxa för ditt barn men det kan vara en fantastisk läxa för ett annat barn som annars inte hade fått läst de där 10 minuterna om dagen. Läxor kan absolut vara individuella men det är orimligt att tro att läraren ska kunna hålla individuella läxor i alla ämnen hela tiden. "Suck it up" och gör det läraren säger. Ifrågasätt när det verkligen finns fog för det (för det gör det ibland), då ska du se att du också gehör för dina åsikter!


    Du behöver inte ta ut din frustration över ditt liv på mig. Jag har tagit upp detta med läraren en gång, mellan 4 ögon. Hon behövde inte ens lägga extra tid på mig för det var utvecklingssamtal. Därefter har jag fortsatt göra läxan som vanligt hemma. Jag har heller aldrig klagat på undervisningen förut och lade inte upp det som en klagan till henne, utan en oro och undran. Något annat du vill anta utan belägg och skälla på mig över?
  • Venne
    Alessia skrev 2014-09-25 20:41:10 följande:

    Bra lärare som ger läsläxa! Fler sådana lärare, tack!

    Nu är DU Ts, som sätter upp en positiv min och berömmer din dotter när hon gör läxan. Gör du inte det utan ojar dig över läxor så att dottern ser och hör det, ja då får du en skolovillig unge.


    För det första, lägg ner härskarteknikerna. Det är bara pinsamt.

    För det andra: jag är inte korkad. Jag fattar bättre än att tala illa om skolan och ser verkligen ingen anledning till det.

    Vad är det med vuxna människor på detta forumet?!
  • Venne
    pgw skrev 2014-09-25 23:03:47 följande:

    Jag säger spontant JA till läxor även för små barn, men NEJ till en sådan läxa som TS beskriver.

    Jag skulle tycka att det var jättejobbigt att tvingas analysera och redogöra för ett moment av min vardag som jag normalt uppskattar. Jag kunde kanske göra det EN dag i veckan, eller varje dag i EN vecka, men varje dag, i all evighet...? HJÄLP!!!

    En jämförelse: Jag har deltagit i matundersökningar några gånger, och då ingår det alltid att man ska föra dagbok över allt man äter i några dagar. Under de dagarna är det verkligen ingen njutning att äta, just på grund av "byråkratin" kring det hela. En som bantar skulle kanske vara motiverad att skriva upp allt, medan jag bara följer order.

    Läsning och högläsning är jätteviktigt, och det ska göras varje dag. Men är det faktiskt nödvändigt med analys och redovisning varje dag? Jag håller faktiskt med TS här, det borde gå att göra läsläxan på något annat sätt.


    Tack, exakt så.

    Vi har gjort massor med läxor förut och jag har ALDRIG haft problem med det. Det är just detta upplägget som är dåligt.

    Vad folk här inte verkar förstå är att jag det till trots:

    -gör läxan med henne ändå

    -är trevlig mot läraren ändå

    -inte pratar illa om skola eller lärare

    -söker en diskussion, inte krigsföring

    -tror att man kan ha läsläxor som är bra

    Bete er som civiliserade människor.
  • Venne

    Nu kommer jag ge upp på denna tråden. Vissa håller med, andra håller inte med. Jag har fått ett par vettiga tips men lika många otrevliga inlägg som inte ens är verklighetsförankrade. Jag borde ha vetat bättre än att försöka diskutera något på fl.

  • Rixa
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-24 21:06:22 följande:

    Att i år två läsa 10 minuter 5 dagar i veckan är inte att ta i i överkant utan väl ändå rätt normalt? Min äldsta har precis börjat ettan och de ska läsa 15 minuter 5 gånger i veckan. 

    Jag är svensklärare på högstadiet och lever i pisa-resultatens verklighet, dvs det faktum att många svenska ungdomar faktiskt inte kan läsa. De kan för all del avkoda, men de förstår inte vad de läser. Jättebra om de tidigt på ett enkelt sätt får träna på att reflektera kring sin läsning, däremot kan jag ju tycka att just skrivuppgiften som hör till läxan känns lite enformig och svaren lätt och snabbt kan bli något av en klyscha - ogenomtänkt upprapning - "Boken var bra för att den var spännande." Boken var dålig för att den var tråkig." Vaddå "spännande" och tråkig"? 

    Ett av huvudmålen i kursplanerna genom hela grundskolan och som man trycker på från allra första start är lässtrategier. Googla på "En läsande klass" så får ni fina upplägg på hur man kan lästräna på ett riktigt bra sätt.

    TS, kan du försöka variera lästräningen med din dotter? Många barn tycker att det är roligt att spela in sig själva när de läser. Kanske kan du ge läraren förslaget att de kan spela in sig själva när de muntligt berättar vad de har läst och vad de tyckte och varför, så att det inte alltid måste skrivas en journal. När gör ni läsläxan? Om hon har det lite kämpigt med läsningen så är det ju viktigt att hon gör den när hon är pigg och inte hamnar sist på dagordningen någon gång efter middag eller i samband med nattning. Då kan ni ju mysläsa istället .


    Jag har inte läst hela tråden men kan förstå Flickan och kråkans verklighet. Egentligen tycker jag att skolan går emot allt annat i vårt samhälle med att jobbet ska göras på arbetstid och sedan ska man ha fritid. Vi ska i vårt stressade samhälle lära oss att inte ta med jobbet hem vilket skolbarn får göra hela tiden. Alltid hänger en läxa över dem.

    Men jag kan också efter flera år boende utomlands se att det ställs högre krav på barn i andra länder och att de har en helt annan respekt för lärandet. Ungdomar 16-20 är mer resultatinriktade och håller generellt större kunskapsnivå både allmänt och i speciella ämnen mot våra svenska ungdomar. Här är det inte ovanligt att det kommer hem en läxhjälp på kvällarna eller att barnen har privatlektioner inbokade efter skolan. Kraven på barnen är betydligt större än i Sverige. Jag bor f n i Italien kan jag tillägga och tidigare i Tyskland. 

    För att lägga in en annan vinkling i det hela så upplever jag svenskar på besök här som otroligt stressade. Detta är alltså vänner som jag aldrig tidigare förknippat med stress. Min teori, som är helt personlig, är att det inte är stressande att jobba/läsa läxa efter ordinarie arbetstid men att vi generellt borde inta en mer avslappnad attityd till saker och ting. En avslappnad attityd men med större krav på resultat rakt igenom i hela samhället. 
  • sextiotalist
    Barne skrev 2014-09-25 15:50:53 följande:
    Fast du måste göra det, eller hur? Ju tidigare man lär sig att visa saker måste göras oavsett om de är "kul" eller inte desto bätte tycker jag. Vidare så anser jag att det finns ett egenvärde i att föra journal, vilket du och TS inte verkar tycka. Och att göra det till en "separat" läxa gör ju att läsningen förblir kravlös. Beträffande att komma ihåg vilka sidor man har last så loser man det enkelt genom att göra anteckning i samband med läsningen, det tar max 5 sekunder.
    Exakt, jag ser noll egenvärde i att föra en journal på det sättet. 
    Vissa älskar det, jag gör bara det som absolut behövs.

    Pratade med några vänner som jag träffade igår, nej, ingen har behövt föra journal vad deras barn har läst och inte heller de själva.
    Och ändå har de klarat av högre utbildningar, duktiga på sina arbeten och sist men inte minst, de äldsta barnen har lämnat gymnasiet med bra betyg.
    Dvs det behövs inte, varken för framtida studier eller för att lära sig läsa.  Utan det är, som jag ser det.

    Och sedan är det en skillnad vad man gör på sitt arbete mot vad man gör på sin fritid.

    Man behöver inte journalföra sina studier för att klara högre studier.
  • sextiotalist
    Barne skrev 2014-09-25 16:29:20 följande:

    Egenvärdet ligger i att det lägger grunden till en bra och disciplinerad studieteknik, vilket kan vara väldigt bra om man vill bedriva högre studier. Som jag förstod det fanns det även en analysdel i journalen, vilket är en absolut nödvändighet vid högre studier.

    Beträffande framtida användning av detta i yrkeslivet så tror jag du har missat att t.ex. konsulter och advokater ofta måste redovisa vad de har gjort och hur lång tid det har tagit för att få betalt, och det finns fler exempel.


    För att bedriva högre studier, gaaah.
    Jag har en civilingejörsutbildning bakom mig, utan att någon gång journalfört mina studier. Vet du, jag bara pluggade, på det sätt som passade mig bäst.

    Som sagt var, vi pratade om detta igår när jag träffade ett gäng väninnor. Där samtliga har högre utbildning bakom sig, med barn i skiftande åldrar.
    Nix, ingen har varit med om man journalfört läsningen hemma, alla hade inte ens läsläxor, speciellt inte de barnen som kunde läsa bra och ja, det går bra för alla i skolan

    Jag har inget emot läxor, men läxorna ska vara vettiga.
    Och eftersom det är så viktigt att kunna läsa, så anser jag under inlärningen och innan man behärskar läsningen, så ska det göras så positivt som möjligt.

    Däremot kan man som lärare rekommendera redskap, på den här nivån, till föräldrarna, som gör att man kan få igång en läsvana, absolut.

    Jag var en sådan där jobbig förälder, som inte alltid köpte skolan sätt att lära ut och det ska nog min tonåring vara glad för.
    Nej, det var inte skolan som lärde honom läsa, de verktygen de gav oss för att få honom knäcka läskoden var värdelösa. Min mamma, utbildad speclärare, plockade fram andra verktyg, och när vi använde dessa, så lossnde läskoden. De verktyg vi fick från skolan cementerade de svårigheter han hade Han hade inga problem med att ljuda fram stavelserna, men hade svårigheter att avkoda hela ord. Övningarna gick ut på att ljuda stavelserna. Min mamma hittade fram verktyg där man tränade på att avkoda hela ord istället.
    Samma sak med matten. De sättet man lärde ut matten var helt fel för min grabb.Jag kan lugnt påstå att det är jag som lärt honom den grundläggande matematiken. Om ni visste hur många gånger jag svurit över den moderna skolan med knepig pedagogik. Och jag vet att vi är fler, speciellt vi som har en högre utbildning har svurit över det sätt man lär ut.
    Sorry, men jag har ingen högre tilltro till den pedagogik som finns idag, inget personligt mot lärarna.

    Så här har det varit trappan i division hemma 8tack för en lärare som inte såg det negativa, tyckte nog som jag, att liggande stolen var inte det bästa sättet att lära ut division) och liggande subtraktion, nja, den skippade vi ganska snart hemma. Det blev ju bara fel, däremot om man gjorde på det sättet jag lärde mig i skolan, då trillade poletten ner
    Och ledsen lärare, det var inte er pedagogik som lärde min grabb läsa, det var den gamla hederliga som användes innan lgr 80.

    Om jag är nöjd med dagens skola, inte en chans. då jag tillbringat timmar, då menar jag många, många timmar, för att kompensera bristerna och jag kan lugnt säga, hade inte jag funnits, då hade min grabb inte varit där han är idag.


Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust