• Rixa

orolig att läxan dödar min dotters läslust

Flickan och kråkan skrev 2014-09-24 21:06:22 följande:

Att i år två läsa 10 minuter 5 dagar i veckan är inte att ta i i överkant utan väl ändå rätt normalt? Min äldsta har precis börjat ettan och de ska läsa 15 minuter 5 gånger i veckan. 

Jag är svensklärare på högstadiet och lever i pisa-resultatens verklighet, dvs det faktum att många svenska ungdomar faktiskt inte kan läsa. De kan för all del avkoda, men de förstår inte vad de läser. Jättebra om de tidigt på ett enkelt sätt får träna på att reflektera kring sin läsning, däremot kan jag ju tycka att just skrivuppgiften som hör till läxan känns lite enformig och svaren lätt och snabbt kan bli något av en klyscha - ogenomtänkt upprapning - "Boken var bra för att den var spännande." Boken var dålig för att den var tråkig." Vaddå "spännande" och tråkig"? 

Ett av huvudmålen i kursplanerna genom hela grundskolan och som man trycker på från allra första start är lässtrategier. Googla på "En läsande klass" så får ni fina upplägg på hur man kan lästräna på ett riktigt bra sätt.

TS, kan du försöka variera lästräningen med din dotter? Många barn tycker att det är roligt att spela in sig själva när de läser. Kanske kan du ge läraren förslaget att de kan spela in sig själva när de muntligt berättar vad de har läst och vad de tyckte och varför, så att det inte alltid måste skrivas en journal. När gör ni läsläxan? Om hon har det lite kämpigt med läsningen så är det ju viktigt att hon gör den när hon är pigg och inte hamnar sist på dagordningen någon gång efter middag eller i samband med nattning. Då kan ni ju mysläsa istället .

Jag har inte läst hela tråden men kan förstå Flickan och kråkans verklighet. Egentligen tycker jag att skolan går emot allt annat i vårt samhälle med att jobbet ska göras på arbetstid och sedan ska man ha fritid. Vi ska i vårt stressade samhälle lära oss att inte ta med jobbet hem vilket skolbarn får göra hela tiden. Alltid hänger en läxa över dem.

Men jag kan också efter flera år boende utomlands se att det ställs högre krav på barn i andra länder och att de har en helt annan respekt för lärandet. Ungdomar 16-20 är mer resultatinriktade och håller generellt större kunskapsnivå både allmänt och i speciella ämnen mot våra svenska ungdomar. Här är det inte ovanligt att det kommer hem en läxhjälp på kvällarna eller att barnen har privatlektioner inbokade efter skolan. Kraven på barnen är betydligt större än i Sverige. Jag bor f n i Italien kan jag tillägga och tidigare i Tyskland. 

För att lägga in en annan vinkling i det hela så upplever jag svenskar på besök här som otroligt stressade. Detta är alltså vänner som jag aldrig tidigare förknippat med stress. Min teori, som är helt personlig, är att det inte är stressande att jobba/läsa läxa efter ordinarie arbetstid men att vi generellt borde inta en mer avslappnad attityd till saker och ting. En avslappnad attityd men med större krav på resultat rakt igenom i hela samhället. 
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust