• Venne

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

    Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

    Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

    Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

    Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.

  • Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust
  • Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2014-09-26 08:18:01 följande:

    Jag förstår dig absolut. Tycker att lösning är viktigt och att det som du beskriver absolut tar ifrån glädjen i läsningen. Jag tycker du ska ta upp det ned läraren igen.

    Jag har alltid varit en läslus och älskat att läsa men jag har inga bra minnen av läsläxor av den där typen. Jag kan faktiskt tycka att det är bättre att få en "tråkig" text att läsa och sedan svara på några frågor i den texten än att man ska mäta och analysera läsande i böcker man gillar. Att tydligt dela upp det i läsa för lära och läsa för nöje. Läsa för nöje lär ju såklart jättemycket men om man "dödar" nöjesläsningen till tvång så kommer det nog inte att läsas så mycket långsiktigt.


    Och du tänker dig att det finns något slags oberoende instans som objektivt ska värdera huruvida en text är tråkig eller inte . Du får ursäkta, verkligen inget illa menat, men vad som är en intressant respektive tråkig text är ju oerhört individuellt . Lärare ger ju inte sina elever medvetet tråkiga texter för att det ska vara tråkigt . Man arbetar ju med texter som man i sitt stilla sinne har en tanke om ska ge eleverna något - formellt eller innehållsmässigt. 
  • Vinterankan
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 10:39:32 följande:
    Och du tänker dig att det finns något slags oberoende instans som objektivt ska värdera huruvida en text är tråkig eller inte . Du får ursäkta, verkligen inget illa menat, men vad som är en intressant respektive tråkig text är ju oerhört individuellt . Lärare ger ju inte sina elever medvetet tråkiga texter för att det ska vara tråkigt . Man arbetar ju med texter som man i sitt stilla sinne har en tanke om ska ge eleverna något - formellt eller innehållsmässigt. 
    Vad jag menar är att nöjesläsning blir förstört om det ska brytas ned till tidtagande, rapporter och analyser. Då är det bättre att läraren bestämmer "den här texten ska ni läsa och sedan svara på de här frågorna gällande texten". Så får man ha nöjesläsningen ifred från sådant.

    Jag som älskar att läsa och längtar efter att sätta mig med en bok på kvällen hade helt klart tyckt att läsningen blev förstörd om jag var tvungen att skriva ned hur mycket jag läste och hur länge och sedan redovisa det för sambon. Däremot så har jag ingenting emot om min chef ger mig ett långt avtal att läsa igenom och analysera inför ett möte med en kund dagen efter.
  • amela

    Mitt tips är att ni försöker göra läsningen lite roligare. Om barnen fritt får välja böcker, så ta med dottern till biblioteket och låna böcker som handlar om något hon är intresserad av, ex. fotboll, hästar, smink... Och tycker hon att läsningen i sig är jobbig, välj böcker med mycket bilder och mindre text. Läsningen är ju inte bara texten, utan även rubriker, omslagssidor, bilder m.m. Ni kan läsa texten, titta på bilderna, prata om vad ni tror kommer hända i boken eller varför någon gjorde om de gjorde (läsförståelse). Då går dessa 10 minuter fortare. Sedan kan ni även göra så att ni läser varannan mening, stycke eller sida. Läraren behöver inte veta hur ni läser hemma. Att din dottern lyssnar på din högläsning är ju också läsning.

    När det gäller skrivningen kan ni testa med att skriva läsloggen på datorn. Det kanske är roligare än att skriva för hand? Sedan kan ni också göra så att din dotter dikterar för dig och du skriver, om läraren godkänner detta. Men om syftet med uppgiften är att din dotter ska läsa, inte öva på skrivning, så borde läraren vara ok med att du skriver. Så länge det är din dotters ord som skrivs ner. Eller att ni spelar in läsloggen i någon app i mobilen, som sedan läraren får lyssna på.

    Hoppas något av tipsen funkar för er. Det är hemskt när barn utvecklar en motvilja för något så fantastiskt som böcker!

  • Vinterankan

    Mitt konkreta tips till dig TS är att ni skaffar faktaböcker och läser istället så kan hon fortsätta ha sina nöjesskönlitteraturböcker bara för nöjes skull.

    Låna en bok om t.ex. hästar om hon gillar hästar och läs och lär om hästens olika kroppsdelar en dag, hur man tar hand om hästen en annan dag och sedan fortsätter ni med andra faktaböcker i områden som hon kan gilla att lära sig saker om.  

  • Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2014-09-26 10:52:29 följande:
    Vad jag menar är att nöjesläsning blir förstört om det ska brytas ned till tidtagande, rapporter och analyser. Då är det bättre att läraren bestämmer "den här texten ska ni läsa och sedan svara på de här frågorna gällande texten". Så får man ha nöjesläsningen ifred från sådant.

    Jag som älskar att läsa och längtar efter att sätta mig med en bok på kvällen hade helt klart tyckt att läsningen blev förstörd om jag var tvungen att skriva ned hur mycket jag läste och hur länge och sedan redovisa det för sambon. Däremot så har jag ingenting emot om min chef ger mig ett långt avtal att läsa igenom och analysera inför ett möte med en kund dagen efter.
    Fast det är ju precis det läraren i fråga gör? Läraren ger barnen en läxa, bok/text med ett par uppgifter till. Det är ju inget som hindrar att barnet/barnen nöjesläser hur mycket som helst vid sidan om det. 

    Däremot undrar jag fortfarande vad syftet med just sidrapporteringen är. Jag har svårt att se en direkt poäng med det - oavsett om det är en text man gillar eller ogillar. Att göra lite reflektioner till det man läser tycker jag däremot kan ha ett viktigt syfte, men kan dela TS fundering om inte det är något som man ska göra i skolan med lärarens vägledning. Har man tränat mycket på det i skolan så kan det vara en ok läxa, men tveksamt om det är så svårt att det kräver föräldrahjälp för det har inte alla barn.
  • Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2014-09-26 10:52:29 följande:
    Jag som älskar att läsa och längtar efter att sätta mig med en bok på kvällen hade helt klart tyckt att läsningen blev förstörd om jag var tvungen att skriva ned hur mycket jag läste och hur länge och sedan redovisa det för sambon. 
    Om vi undantar sdrapporteringen, måste det vara tråkigt att delge någon annan sina läsupplevelser? Samtala om läsupplevelser?
  • Thea08

    Hej TS!

    Vilket onödigt bemötande från din dotters lärare! Är sj sv/ma lärare för yngre o skäms när jag hör sånt här!

    Min egen tjej som börjat i åk3 har inte jättelätt för läsning, hon blir lätt stressad o osäker och vill gärna fuska lite (hittar på ord ist för att ljuda när orden blir svåra och tar "emot"). Däremot har hon jättelätt för Ma vilket är skönt... MEN... tycker att hennes fröken har gjort en bra variant på läsläxa denna termin. Jag är för läsläxa kan jag säga, att läsa lite så ofta man kan.... Iaf så fick barn och föräldrar fylla i ett "kontrakt" där man själv fick välja hur många dagar i veckan man trodde sig vilja/kunna/bör läsa 1-7 dgr och sedan hur många minuter 10-30 tror jag spannet var på... Min tjej och jag kom överens om 4 dgr i veckan i 15 min är rimligt för henne, blir det mer är det ju bara bonus! Sen får de själva (med hjälp av fröken) välja en bok att läsa... resultatet är att ongen ligger och läser minst 30 min ur sin älskade hästbok varje kväll! UTAN TJAT! Sen läser hon högt för mig lr sin pappa med, men så himla gött att slippa "läxkravet och tjatet"....

    När boken är slut gör den en liten recension på den i skolan och de ska även ta med boken till skolan (om den är egen). Kan tillägga att skolans läseböcker har varit under all kritik o så inte Lgr11 vänliga, så bara att ta bort läromedlet här var en välgärning.

    Kanske något att ta upp på föräldraråd/brukarråd om du är med där lr kan skicka med som en diskussion, läxor kontra elevens ork tex?

    Lycka till!

  • Flickan och kråkan
    tobbe01 skrev 2014-09-26 09:31:04 följande:
    Men ska barnen recensera stycken ur boken varje dag i veckan? En pågående recension under hela läsandet av en bok? Att de skriver upp hur många sidor de läst och för vem (under 10 min) är väl inte så belastande men är det dessutom tänkt att varje dag ska boken recenseras?
    De ska ju inte recensera, utan ha en tanke kring det lästa. 

    "Idag har jag läst fem sidor för min farmor. Peter och Stina gick in i den läskiga grottan. Det var mörkt och fuktigt i grottan och plötsligt flög det fladdermöss mot Stina. Det var ganska spännande tycker jag. Jag hade nog inte vågat gå in i grottan."
  • Flickan och kråkan
    Thea08 skrev 2014-09-26 11:25:54 följande:

    Hej TS!

    Vilket onödigt bemötande från din dotters lärare! Är sj sv/ma lärare för yngre o skäms när jag hör sånt här!

    Min egen tjej som börjat i åk3 har inte jättelätt för läsning, hon blir lätt stressad o osäker och vill gärna fuska lite (hittar på ord ist för att ljuda när orden blir svåra och tar "emot"). Däremot har hon jättelätt för Ma vilket är skönt... MEN... tycker att hennes fröken har gjort en bra variant på läsläxa denna termin. Jag är för läsläxa kan jag säga, att läsa lite så ofta man kan.... Iaf så fick barn och föräldrar fylla i ett "kontrakt" där man själv fick välja hur många dagar i veckan man trodde sig vilja/kunna/bör läsa 1-7 dgr och sedan hur många minuter 10-30 tror jag spannet var på... Min tjej och jag kom överens om 4 dgr i veckan i 15 min är rimligt för henne, blir det mer är det ju bara bonus! Sen får de själva (med hjälp av fröken) välja en bok att läsa... resultatet är att ongen ligger och läser minst 30 min ur sin älskade hästbok varje kväll! UTAN TJAT! Sen läser hon högt för mig lr sin pappa med, men så himla gött att slippa "läxkravet och tjatet"....

    När boken är slut gör den en liten recension på den i skolan och de ska även ta med boken till skolan (om den är egen). Kan tillägga att skolans läseböcker har varit under all kritik o så inte Lgr11 vänliga, så bara att ta bort läromedlet här var en välgärning.

    Kanske något att ta upp på föräldraråd/brukarråd om du är med där lr kan skicka med som en diskussion, läxor kontra elevens ork tex?

    Lycka till!


    Att recensera en bok är SVÅRT. Bättre att de får mindre uppgifter till det de läser så att de lär sig strategier för att förstå och tolka så att de senare upp i åldrarna verkligen kan recensera.
  • Vinterankan
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 11:21:40 följande:

    Om vi undantar sdrapporteringen, måste det vara tråkigt att delge någon annan sina läsupplevelser? Samtala om läsupplevelser?


    Att prata om läsupplevelsen ser jag inga problem med. Det gör jag och min dotter varje dag när vi läser hennes böcker (hon är 5 och det är jag som läser). Vi pratar om vad vi tyckte var spännande i det vi läste och vad vi tror händer dagen efter när vi fortsätter med nästa kapitel.

    Men det ts skriver att man ska "rapportera" känns som en hel annan sak. Det tycker jag snarare är att istället för att prata om vad man gillar med boken och vad som är spännande så ska man rapportera alla runtomkringsaker.

    Det är som att jag efter min lässtund och samtal med sambon istället för att berätta varför jag gillar boken ska prata om författaren, om jag hade täcke över benen när jag läste eller om jag satt ovanpå täcket och liknande.

    Då är det bättre att som jag tidigare angett ange "läs den här texten och svara på de här frågorna" och frågorna självklart kopplade till vad de läst, inte till vem de läste med.

    Ett alternativ om det ska vara en mer fri läsning tycker jag skulle vara att man läser tillsammans och sedan pratar om det man läst och sedan så kan föräldern skriva en rapport till läraren istället så att barnet inte får sin läsning förstörd av att skriva rapporter varenda dag.
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust