• Venne

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

    Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

    Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

    Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

    Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.

  • Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust
  • Zenitha

    Har hunnit fundera lite över en tidig lunch och kommi fram till att det kanske är en arbetsmetod som med fördel kan införas i alla ämnen för att inte tala om alla arbetsområden: gärna redan från fsk. Och gärna inom det som kan kallas för fritid.

    På sy-och träslöjd kan man arbeta med olika slags textilier, trådar och nålar och träslöjden olika storlekar på spikar, skruvar, muttrar samt trä- och metall. Man kan också göra tvärvetenskapliga studier över vad som händer om man försöker "skruva ihop" tygbitar till klädesplagg samt "sy" med nålar i trä.

    Vem vet vad man kan komma fram till den vägen?

    I ämnet bild ska varje krit-,penn- och tuschstreck noteras samt vilket material det användes på och vad som blev resultatet. Tusch kan användas t.ex. 3 minuter varje dag och krita 5 minuter- övningarna ska förstås göras även hemma och dokumenteras, med linjal och vinkelmått.

    Gymnastiken ska vi inte tala om- dem ska f.ö. EU-anpassas och en manual för knä-och armbågsvridningar utformas.

    Kom inte och säg att jag inte försöker hjälpa till att skapa en bättre skola. Skrattande

  • tobbe01
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 11:31:18 följande:
    De ska ju inte recensera, utan ha en tanke kring det lästa. 

    "Idag har jag läst fem sidor för min farmor. Peter och Stina gick in i den läskiga grottan. Det var mörkt och fuktigt i grottan och plötsligt flög det fladdermöss mot Stina. Det var ganska spännande tycker jag. Jag hade nog inte vågat gå in i grottan."
    ...och det är för mycket? Man kan säkert välja att läsa två sidor för farmor och skriva att det var spännande?
  • Flickan och kråkan
    tobbe01 skrev 2014-09-26 11:50:42 följande:
    ...och det är för mycket? Man kan säkert välja att läsa två sidor för farmor och skriva att det var spännande?
    Nej, jag tycker inte det. 
  • tobbe01
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 11:53:00 följande:
    Nej, jag tycker inte det. 
    Vad tycker du inte?
  • Flickan och kråkan
    Zenitha skrev 2014-09-26 11:49:46 följande:

    Har hunnit fundera lite över en tidig lunch och kommi fram till att det kanske är en arbetsmetod som med fördel kan införas i alla ämnen för att inte tala om alla arbetsområden: gärna redan från fsk. Och gärna inom det som kan kallas för fritid.

    På sy-och träslöjd kan man arbeta med olika slags textilier, trådar och nålar och träslöjden olika storlekar på spikar, skruvar, muttrar samt trä- och metall. Man kan också göra tvärvetenskapliga studier över vad som händer om man försöker "skruva ihop" tygbitar till klädesplagg samt "sy" med nålar i trä.

    Vem vet vad man kan komma fram till den vägen?

    I ämnet bild ska varje krit-,penn- och tuschstreck noteras samt vilket material det användes på och vad som blev resultatet. Tusch kan användas t.ex. 3 minuter varje dag och krita 5 minuter- övningarna ska förstås göras även hemma och dokumenteras, med linjal och vinkelmått.

    Gymnastiken ska vi inte tala om- dem ska f.ö. EU-anpassas och en manual för knä-och armbågsvridningar utformas.

    Kom inte och säg att jag inte försöker hjälpa till att skapa en bättre skola. Skrattande


    Men om vi nu återgår till vad TS uppgift handlar om och inte drar absurda slutsatser. Är det en orimligt korkad uppgift att efter att ha läst ett avsnitt skriva:

    "Idag har jag läst fem sidor för min farmor. Peter och Stina gick in i den läskiga grottan. Det var mörkt och fuktigt i grottan och plötsligt flög det fladdermöss mot Stina. Det var spännande. Jag hade nog inte vågat gå in i grottan"

    Den elev som kommit lite längre kan utveckla:

    "Idag har jag läst 5 spännande sidor för farmor. Peter och Stina gick in i den läskiga grottan. Det var precis det jag trodde skulle hända när jag hade läst färdigt igår. Det var mörkt och fuktigt i grottan. Vi har grottor nära vår sommarstuga. Där är det också mörkt och fuktigt, även när det är jättevarmt ute. Plötsligt kom det fladdermöss flygande mot Stina som blev jätterädd. Det hade jag också blivit. Undrar om det bor fladdermöss i våra grottor vid sommarstugan? Jag tyckte att det var spännande att läsa idag. Jag tror inte jag hade vågat gå in i grottan. Den var så mörk och lång. 

    Stackars elever som utsätts för en sådan ragata till lärare
  • Flickan och kråkan
    tobbe01 skrev 2014-09-26 11:55:28 följande:
    Vad tycker du inte?
    Jag tycker inte att det är ett orimligt krav/uppgift. Däremot kan jag tänka mig alternativ redovisningsform - t.ex. spela in vad man tycker - om man har det jättejobbigt med att skriva. Det kan ju bli nästan oöverstigligt om man har det lite knaggligt med avkodningen och därmed inte kommit så långt i just skrivandet. 
  • Thea08

    Flickan och kråkan: Fast en recension behöver ju inte vara en recension som vi vuxna tänker den. Att kunna berätta vad boken de läst handlar om i lagom nivå för barnet (min dotter i åk 3 tex) är inte för mkt begärt. Sen är det ju upp till lärare (o förälder) att hjälpa barnet hitta bok på lagom nivå så kidsen har en chans att förstå texten... Eller gör andra uppgifter som visar på att du någonstans förstått vad du läser... Det är ju lärarens uppgift att lägga nivån lagom tycker jag.

  • Flickan och kråkan
    Thea08 skrev 2014-09-26 12:07:25 följande:

    Flickan och kråkan: Fast en recension behöver ju inte vara en recension som vi vuxna tänker den. Att kunna berätta vad boken de läst handlar om i lagom nivå för barnet (min dotter i åk 3 tex) är inte för mkt begärt. Sen är det ju upp till lärare (o förälder) att hjälpa barnet hitta bok på lagom nivå så kidsen har en chans att förstå texten... Eller gör andra uppgifter som visar på att du någonstans förstått vad du läser... Det är ju lärarens uppgift att lägga nivån lagom tycker jag.


    Och jag tycker att vi gör barnen en otjänst. Vill vi att de ska sammanfattar (vilket uppenbarligen är det du menar) så ber vi dem göra det. Vi lär dem vad en sammanfattning är och ger dem verktyg för hur man gör just detta. Varför kalla det för något det inte är? Det är ungefär lika illa som alla elever som tror att de "forskar" när de - i bästa fall refererar - i sämsta fall skriver av. 
  • tobbe01
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 12:05:04 följande:
    Jag tycker inte att det är ett orimligt krav/uppgift. Däremot kan jag tänka mig alternativ redovisningsform - t.ex. spela in vad man tycker - om man har det jättejobbigt med att skriva. Det kan ju bli nästan oöverstigligt om man har det lite knaggligt med avkodningen och därmed inte kommit så långt i just skrivandet. 
    "Spela in"? Det låter väldigt märkligt tycker jag. Kan man inte skriva när man går i tvåan så ska man väl få hjälp att LÄRA sig skriva och inte lära sig att ta en genväg?
    Jag tycker inte (och tror inte det krävs) att en elev i årskurs två ska kunna skriva långa essäer utan det ska räcka med "jag tycker boken är bra" "typ"! Fokus ska väl vara på att man faktiskt sätter sig ner med en förälder i tio minuter och läser högt? 
  • Flickan och kråkan
    tobbe01 skrev 2014-09-26 12:15:37 följande:
    "Spela in"? Det låter väldigt märkligt tycker jag. Kan man inte skriva när man går i tvåan så ska man väl få hjälp att LÄRA sig skriva och inte lära sig att ta en genväg?
    Jag tycker inte (och tror inte det krävs) att en elev i årskurs två ska kunna skriva långa essäer utan det ska räcka med "jag tycker boken är bra" "typ"! Fokus ska väl vara på att man faktiskt sätter sig ner med en förälder i tio minuter och läser högt? 
    Ja, spela in. Även om man "ska" kunna skriva i år två så kan det finnas barn som faktiskt inte kan. Det är oerhört dumt att offra läsförståelsen (som är huvudmålet/syftet med den typen av uppgift) för ett barn för att han/hon har en bit kvar vad gäller avkodning och att skriva. Bättre då att just skrivträna för sig, vilket detta barn givetvis behöver.

    Det är samma sak med barn som inte kan läsa eller har flyt i läsningen ännu. De ska givetvis LYSSNA på texter som ligger på rätt nivå, så att de inte avstannar i ordförråd och förståelse för att de inte kan läsa ännu med flyt. 
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust