• Venne

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

    Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

    Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

    Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

    Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.

  • Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 11:22:10 följande:
    Och du läser väldigt märkligt?! Var skrev jag att ingen av mina elever har fått minskad läslust?! Eller att elever eller du inte fått minskad läslust?!

    Och du tror på fullaste allvar att din sons lärare på gymnasiet inte får sina elever att analysera eller inte lägger mycket stor vikt vid det? Metoden inte målet som är annorlunda. Det här sättet passar din son. Tänker du att alla barn är likadana eller lär på samma sätt? Det ÄR viktigt att reflektera kring det man läser. Ingen elev kan få betyget A i gymnasiet utan att analysera på djupet, då begår läraren ett grovt tjänstefel. HUR man sedan går tillväga är en metodfråga och inget annat. Och barn är olika. Vissa barn behöver mycket struktur, andra inte. En C-elev har kommit långt på vägen och analyserar massor automatiskt när han/hon läser. En c-elev använder spontant flera lässtrategier.

    Du lägger in en massa eget. Varför skulle man måsta ha analysen i bakhuvudet hela tiden tänker du för att man anser att det är viktigt att reflektera kring det man läser? 

    Om metoden inte fungerar för TS dotter så måste ju TS föra en dialog med läraren. Att sluta reflektera som lösning på problemet tycker jag inte är en särskilt lyckad lösning.

    Och nej, att analysera eller reflektera kring sin läsning är inte något som varit framträdande på någotvis i svensk skola. Tvärt om.

    Jag skrev att han fick A på en uppgift, inte att han fick A i betyg, han hade uppnått samtliga mål på den uppgiften.
    ja, de får betyg på uppsatser, läxprov, mellanprov, inlämningsuppgifter, gör hon tjänstefel då hon anser att en uppgift är uppförd så bra det bara går?
  • Venne

    Ja, det känns som att jag kom åt en känslig punkt. Det var jag inte ett dugg beredd på faktiskt. Jag ville höra vad andra tyckte om just detta upplägget av hemläxa.

    En sak är märklig; diskussionen verkar handla om att jag förnekar mitt barn att lära sig analysera. Fast läxan verkar inte ens gå ut på det. Läxan verkar gå ut på att vi ska bevisa för läraren att vi läser och visa hur mycket vi läser.

  • Kereza

    Fast jag tycker att just att analysera och förstå det jag läser alltid (alltid, sedan jag lärde mej läsa och började plöja igenom Grottbjörnens folk...heh)  fått mej Mer sugen på att läsa - det är när det börjar bli att jag bara skannar orden och inte riktigt engagerar mej i dem som jag tappar lusten.

    Har er läsning övergått i att hon ser det som "få det överstökat" istället för att låta sej gripas och engageras av det hon läser?

    För isf är ju resultatet helt fel och då bör materialet ni läser, eller hur ni läser det, ändras. Efter att man läst något riktigt bra så ska man Själv vilja förstå, analysera och tänka kring texten, annars var den liksom inte vidare bra.

    (I min mening, nu då) 

  • Venne
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 11:28:37 följande:
    Absolut. Håller helt och hållet med dig om att det som ska göras hemma i läxform ska vara i form av färdighetsträning, dvs inget nytt. Att träna på att analysera ska man göra tillsammans med läraren och jämnåriga i ett samtal. Mitt förslag var att verkligen prata med din dotters lärare om syfte och mål och förändra läsläxan så att den passar henne bättre. 

    Jag har ifrågasatt både journalföringen över sidor liksom den väldigt öppna och stereotypa frågeställningen som din dotter fått. Jag tror ändå inte att lösningen är att din dotter sa sluta reflektera kring det hon läser utan att formen behöver ändras.
    Tack, det var ju detta jag efterfrågade från början. Har du som lärare ett eller par förslag på vettig läxa då?
  • Flickan och kråkan
    Venne skrev 2014-09-25 11:40:08 följande:

    Ja, det känns som att jag kom åt en känslig punkt. Det var jag inte ett dugg beredd på faktiskt. Jag ville höra vad andra tyckte om just detta upplägget av hemläxa.

    En sak är märklig; diskussionen verkar handla om att jag förnekar mitt barn att lära sig analysera. Fast läxan verkar inte ens gå ut på det. Läxan verkar gå ut på att vi ska bevisa för läraren att vi läser och visa hur mycket vi läser.


    Och då är ju uppgiften tokig på ett eller annat sätt om det är det den går ut på. Vad säger läraren själv att syftet med de olika uppgifterna är?
  • Venne
    Kereza skrev 2014-09-25 11:41:54 följande:

    Fast jag tycker att just att analysera och förstå det jag läser alltid (alltid, sedan jag lärde mej läsa och började plöja igenom Grottbjörnens folk...heh)  fått mej Mer sugen på att läsa - det är när det börjar bli att jag bara skannar orden och inte riktigt engagerar mej i dem som jag tappar lusten.

    Har er läsning övergått i att hon ser det som "få det överstökat" istället för att låta sej gripas och engageras av det hon läser?

    För isf är ju resultatet helt fel och då bör materialet ni läser, eller hur ni läser det, ändras. Efter att man läst något riktigt bra så ska man Själv vilja förstå, analysera och tänka kring texten, annars var den liksom inte vidare bra.

    (I min mening, nu då) 


    Lite så är det. Innan kunde hon stanna upp i texten och liksom"ooj, varför hände det ?", eller liknande. Jag upplever att hon nu ser det som ett tvång att läsa. Det ska lämnas in och redovisas varje vecka och det är inte längre något vi gör för att det faktiskt är spännande och givande. Hon läser snabbare, på ett mer stressat vis. Det känns som hon är mindre fokuserad.

    Jag känner att jag inte bara kan ändra på lärarens upplägg hur som helst. Det är frustrerande, för jag vill att hon lär sig, men på ett sätt där hon bevarar sin glädje inför det.
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-09-25 11:36:43 följande:

    Jag skrev att han fick A på en uppgift, inte att han fick A i betyg, han hade uppnått samtliga mål på den uppgiften.
    ja, de får betyg på uppsatser, läxprov, mellanprov, inlämningsuppgifter, gör hon tjänstefel då hon anser att en uppgift är uppförd så bra det bara går?
    Når man A-kraven på den uppgift man genomfört så ska man självklart ha ett A. Men det är inte så många uppgifter där man når A-kraven (i något ämne) som inte kräver egen reflektion och någon form av analys. En uppgift kan ju vara så väl utförd det bara går där det ändå inte är möjligt att nå A-målen för att de helt enkelt inte testas eller är en del av en specifik uppgift.
  • Venne
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 11:44:22 följande:
    Och då är ju uppgiften tokig på ett eller annat sätt om det är det den går ut på. Vad säger läraren själv att syftet med de olika uppgifterna är?
    Det hon svarade mig var det jag skrev i ts. Minns inte ordagrannt, men att set är viktigt att lära sig läsa och att det är viktigt att föräldrar inte slutar högläsa när barnen börjar läsa själv. Det håller jag med om! Det är bara upplägget som jag tror är kontraproduktivt.
  • Venne

    Dubbelkollade med dotterns far kring vad läraren sagt om syftet. Han hade för sig att hon sa att barnen ska få en vana att läsa och föräldrarna ska få en vana att engagera sig i läsning för sina barn.

  • Flickan och kråkan
    Venne skrev 2014-09-25 11:50:15 följande:
    Det hon svarade mig var det jag skrev i ts. Minns inte ordagrannt, men att set är viktigt att lära sig läsa och att det är viktigt att föräldrar inte slutar högläsa när barnen börjar läsa själv. Det håller jag med om! Det är bara upplägget som jag tror är kontraproduktivt.
    Det var ju inte mycket till svar kan jag tycka.

    Om hon läser med flyt och avkodar bra så är min spontana tanke att de där korta fragmentariska lässtunderna som ska göras varje dag blir något som bara ska göras. Om uppgiften är mycket av "fylleri-karaktär" så förstärker ju det det.

    Kanske skulle det fungera bättre för henne att läsa en eller två längre stunder i veckan och andra dagar enbart ha högläsning från er föräldrar? Spela in sig själv när man läser med inlevelse tycker också en del barn är kul. Man kan till och med göra ljudeffekter till

    Personligen hade jag ju gärna sett läsläxan kopplad till ett gruppsamtal. Låt oss säga 3-4 barn som valt/fått varsin bok att läsa läsläxa ur. Innan de börjar läsa så samtalar de med varandra om vad de tror att deras böcker kommer att handla om genom att läsa titlar, titta på framsidornas bilder etc. De kan även jämföra sina böcker, på vilket sätt de är lika, olika etc. Om de påminner om något annat de läst.

    Sedan gör de själva läsningen hemma och väl tillbaka i skolan så samlas man åter i sina grupper och samtalar om böckernas innehåll. Stämde deras förutsägningar? Hade de valt en annan titel om de varit författaren? Vad tyckte de om handlingen och varför? Fanns det personer, händelser, miljöer i böckerna som liknade varandra? Har de själva varit med om något liknande? Och så vidare. 

    Då får ju redovisningen ett syfte - att dela med sig med kompisarna och tillsammans dra nya slutsatser.

    Jag hade gärna sett att min ettakluddare också fick lästräna i ett gruppsammanhang med ett samtal om det lästa som grund. Men här är det också väldigt traditionellt. 

     
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust