Venne skrev 2014-09-24 22:03:18 följande:
Ni verkar missförstå. Hon har det inte kämpigt med läsningen, eller något alls i skolan för den delen. Jag har dom sagt inget emot att vi läser dagligen. Jag tycker det är viktigt och bra med läsning.
MEN: Om det nu krävs 5000 timmars läsning innan gymnasiet, tror ni inte då att det är smartare att sikta på att barnen lär sig se glädjen i läsningen? Det man ser glädje i fortsätter man med. Det någon annan tvingar en till fuskar man sig undan så gott det går. Vi har ju läst hela hennes liv, varför ska jag journalföra sidantalen? Känns som att vi ska bevisa för läraren snarare än att journalföringen ger henne kunskap.
Att jag ska googla roliga läsläxor är väl lite bakvänt? Ska jag ringa läraren och säga att jag bytt ut hennes mot en läxa jag googlade fram?
Du och många andra verkar ha missförstått. Det handlar inte alls om att enbart läsa = avkoda, utan att lära sig att verkligen läsa. Det är inget man gör genom att enbart läsa en faslig massa. Vissa lär sig goda lässtrategier genom att enbart läsa, men långt ifrån alla.
Håller med om att antalet sidor är rätt dödfött att journalföra. Det säger absolut noll och intet om barnets läsförmåga, samtidigt som jag har svårt att tro att just det tar död på någons läsintresse.
Om hon har lätt för att läsa så handlar det kanske om att ta det ett steg länge. Jag har en snart 7-åring som läser bra på så sätt att han avkodar snabbt och lätt sedan rätt länge, men när det gäller förståelse och analysförmåga så saknas det ett och annat minst sagt. Jag har prata med vår sons läsläxa och vad han behöver, så han har fått lite mer bredd på sitt läsande då han så att säga redan avkodar bra vilket läsläxorna klassen får huvudsakligen handlar om.Varför anser du det vara fel? Det är väl rät vettigt att ha en dialog med sitt barns lärare om utvecklingen?
Det kan vara lättare att föra en dialog kring läsläxan om man har lite kött på benen. Hennes lärare bör redan vara förtrogen med "en läsande klass" och det handlar om vad hon faktiskt ska undervisa om - lässtrategier. Sedan kan man ju som förälder föra in ett element i läsläxan för att göra den mer intressant. Så stelbent behöver man ju inte vara så att man ska göra allt enligt bokstav - det och inget annat? "En läsande klass" handlar inte om att googla "roliga läsläxor". Istället för att föra den journal hon har så kanske hon kan sätta post-it-lappar under läsningen där hon stöter på något hon undrar, något roligt, något sorgligt eller gör annan koppling till egna erfarenheter och sedan i slutet av veckan gör en sammanfattning av det hela och skriver ner sina tankar kring dessa saker. Slutresultatet blir ju ungefär det samma, men abetsformen en något annan.
Det verkar ju vara formen ni hänger upp er på. Om hon är en duktig läsare prata med läraren och lös det enkelt och lätt, så att hon får en läsläxa som är lite mer utmanande om det är där skon klämmer. Att högläsa själv är ju inte heller som att själv bli högläst för, så har lite svårt att tro att just läsläxan är det som gör att hon inte vill bli högläst för.