• Venne

orolig att läxan dödar min dotters läslust

Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.

• Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust
  • Venne

Ja det lät vettigare i mina öron. Har du tips på hur man lyckas ta upp det med en lärare ännu en gång, utan att få en infekterad relation på halsen?

• sextiotalist

Att jag är väldigt skeptis mot sådant är ju pga mina egna erfarenheter (och även andras).
    För mig har läsglädjen varit det viktigaste, att kunna njuta av sin läsning. Jag var en riktig bokmal, och min lästförståelse har det aldrig varit problem med, då jag alltid toppade resultatet.
    Men jag har alltid avskytt att plocka ner en bra handling i småbitar. För mig (nu pratar jag om högre nivå, typ gymnasiet) har det varit totalt ointressant om Strindberg hade en psykos när han skrev något, eller att det fanns någon avlägsen, konstruerad symbolik när kattungen avrättades i Dvärgen (den boken hatade jag förresten, den var den vidrigaste boken jag någonsin läst).
    Det var just denna syn på böcker och författarna som jag raskt bestämde mig för att inte ens försöka mig på att bli författare, vem vill bli analyserad i minsta molekyl efter sin död och jag upplevde det väldigt respktlöst mot författarna.

Det jag också har med mig, det är när man raskt rensade ut alla Kittyböcker och liknande ur bibliotekets hyllor, för att barn inte skulle läsa sådant "skit". Istället för att se att det var just dessa enkla, händelsrika böcker som lockade barn till läsning.

Sedan blir jag anti när folk utifrån bestämmer hur jag ska stimulera mitt barns läsning. Ingen av oss har gillat högläsning hemma, alla tycker det är urtrist att läsa högt, så jag har verkligen plågat mig igenom ett antal böcker, som varken jag eller grabben faktiskt hade något utbyte av. Han blev väl uttråkad av min entoniga röst.
    Men däremot så gick det utmärkt när vi läste faktaböcker, men se, det skulle man inte göra, det var skönlittertur som gällde och inget annat.
    För mig var det viktigaste att min grabb tränade på läsning och tyckte det var roligt, jag visste mycket väl att det senare skulle komma böcker som han skulle behöva läsa bara för att.

Det viktigaste är att barn hittar sin läsglädje, om det sedan är serier, faktaböcker eller skönlitteratur är ointressant. När barnen har hittat sin läsglädje, då kan man ta det till nästa nivå.

• nernu
    Venne skrev 2014-09-25 11:40:08 följande:

Ja, det känns som att jag kom åt en känslig punkt. Det var jag inte ett dugg beredd på faktiskt. Jag ville höra vad andra tyckte om just detta upplägget av hemläxa.

En sak är märklig; diskussionen verkar handla om att jag förnekar mitt barn att lära sig analysera. Fast läxan verkar inte ens gå ut på det. Läxan verkar gå ut på att vi ska bevisa för läraren att vi läser och visa hur mycket vi läser.

Läxan går ut på att läsning kräver en mängdträning som barnet inte kan få i skolan.
  • Michael 310
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 11:48:00 följande:

Når man A-kraven på den uppgift man genomfört så ska man självklart ha ett A. Men det är inte så många uppgifter där man når A-kraven (i något ämne) som inte kräver egen reflektion och någon form av analys. En uppgift kan ju vara så väl utförd det bara går där det ändå inte är möjligt att nå A-målen för att de helt enkelt inte testas eller är en del av en specifik uppgift.

Låter lite som vår tekniklärare på gymnasiet som hävdade att vi inte kunde få mvg i betyg, för kursen var för kort....
  • nernu

Pratade med en mellanstadielärare om det här med krav. Hon tyckte inte alls att det är konstigt att barnen känner att det är jobbigt med kraven i skolan med tanke på att det inte ställs några större krav på barn hemma idag. Föräldrarna krattar manegen och sen förväntas de helt plötsligt komma till skolan och hantera en massa måsten. Problemet är att livet som vuxen består av krav. Det är inga vuxna som har lust att städa diska och tvätta men man gör det för att det förväntas av en. Om vi inte lär barnen att man måste göra vissa saker utan att bryta ihop så kommer de få det extremt jobbigt när de växer upp. Det tror jag är en bidragande faktor till psykisk ohälsa hos unga vuxna. Att balansera kraven och kravlösheten.

• sextiotalist
    nernu skrev 2014-09-25 13:54:13 följande:

Pratade med en mellanstadielärare om det här med krav. Hon tyckte inte alls att det är konstigt att barnen känner att det är jobbigt med kraven i skolan med tanke på att det inte ställs några större krav på barn hemma idag. Föräldrarna krattar manegen och sen förväntas de helt plötsligt komma till skolan och hantera en massa måsten. Problemet är att livet som vuxen består av krav. Det är inga vuxna som har lust att städa diska och tvätta men man gör det för att det förväntas av en. Om vi inte lär barnen att man måste göra vissa saker utan att bryta ihop så kommer de få det extremt jobbigt när de växer upp. Det tror jag är en bidragande faktor till psykisk ohälsa hos unga vuxna. Att balansera kraven och kravlösheten.

Det låter som något konstruerat. Jag måste återgå till när jag växte upp (och det är inga som klagat på vår generation att vi skulle vara curlade eller bortskämda)
    Min första läxa fick jag i tredje klass, då kunde hela klassen läsa och skriva, utan läsläxor.
    Vi toppade de undersökningar som då gjordes. Vår klass var uttagen för ett sådant test.
    Sedan kommer nästa sak, mammorna gick hemma och gjorde allt hemarbete. Av mina klasskompisar så var det bara en som behövde hjälpa till hemma.
    Så vår generation var om något mer curlade och bortskämda, men vi fixade skolan ändå. konstigt.
    Jag skulle kunna gissa på att vi växte upp i en ännu mer kravlös tillvaro än vad dagens barn gör
  • Flickan och kråkan
    Michael 310 skrev 2014-09-25 13:53:08 följande:
    Låter lite som vår tekniklärare på gymnasiet som hävdade att vi inte kunde få mvg i betyg, för kursen var för kort....
    Och med det vill du säga? Det finns kunskaper som är bra att ha och syssla med som inte kräver att man använder färdigheter på A-nivå. Varje enskild uppgift innebär heller inte att man testar av varje enskilt krav på A-nivå. Skulle bli rätt ohållbart och absurt. Vet du överhuvudtaget hur dagens kursplaner är utformade och betygssystemet fungerar?
  • Michael 310
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 14:04:46 följande:

Och med det vill du säga? Det finns kunskaper som är bra att ha och syssla med som inte kräver att man använder färdigheter på A-nivå. Varje enskild uppgift innebär heller inte att man testar av varje enskilt krav på A-nivå. Skulle bli rätt ohållbart och absurt. Vet du överhuvudtaget hur dagens kursplaner är utformade och betygssystemet fungerar?

Borde inte ett betyg vara utformat från respektive kurs? Pratar inte om delmoment yta pratar om Teknik A 40 poäng som den hette då
  • Venne
    nernu skrev 2014-09-25 13:51:03 följande:
    Läxan går ut på att läsning kräver en mängdträning som barnet inte kan få i skolan.
    Hur gör vi mer mängdträning för att vi fyller i den journalen menar du?

Återigen leds diskussionen i riktningen att jag inte vill ställa krav på mitt barn eller läsa med henne. Jag har sagt upprepade gånger att det inte är så det ligger till. Hon städar, dukar, tar undan sin disk, viker in sin tvätt och beter sig respektfullt. Hon gör sina läxor OCH vi läser. Det betyder inte att jag tycker just denna läxan är utformad på ett bra sätt.
  • nernu
    sextiotalist skrev 2014-09-25 14:03:26 följande:

Det låter som något konstruerat. Jag måste återgå till när jag växte upp (och det är inga som klagat på vår generation att vi skulle vara curlade eller bortskämda)
    Min första läxa fick jag i tredje klass, då kunde hela klassen läsa och skriva, utan läsläxor.
    Vi toppade de undersökningar som då gjordes. Vår klass var uttagen för ett sådant test.
    Sedan kommer nästa sak, mammorna gick hemma och gjorde allt hemarbete. Av mina klasskompisar så var det bara en som behövde hjälpa till hemma.
    Så vår generation var om något mer curlade och bortskämda, men vi fixade skolan ändå. konstigt.
    Jag skulle kunna gissa på att vi växte upp i en ännu mer kravlös tillvaro än vad dagens barn gör
    Du fick alltså uppföra dig hur du ville? Du fick nästan alla saker du pekade på? Du slapp göra tråkiga saker? 
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust