• Venne

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Hej!
    Min dotter började nyss klass 2 och har fått ny lärare. Hon går i en klass med barn som alla råkar ha lätt för det. Alla kunde läsa hyfsat i ettan. Nu införde den nya lärare direkt läsläxa. Varje vecka ska barnen hemma ha högläsning i minst 10 minuter, 5 dagar i veckan. Barnen ska skriva upp vilka sidor de läst alla dagarna, titel, författare, vem de läst för, vad de tyckte om boken och varför de tyckte så. Denna läxa är alltså återkommande 5 dagar i veckan, varje vecka.

    Först och främst: vi har alltid läst hemma och har inga problem med att fortsätta med det! Uppmuntrar verkligen läsning. Jag är rädd att detta tvång på läsning och redovisning av vad hon åstadkommit ska döda läslusten vi har byggt upp sedan hon föddes.

    Jag framförde detta till läraren, som inte verkade förstå vad jag menade. Hon svarade ungefär att det är viktigt att lära sig läsa för att klara tex lästal i matten i klass 4 och insinuerade att jag kanske inte ville läsa med mitt barn.

    Jag har genomfört läxan med min dotter nu ett par veckor och i helgen kom det jag fruktade. "Mamma, nu är det helg så då måste vi inte läsa saga!".

    Överreagerar jag? Vad tycker ni om sådana här läxor? Kan jag vägra låta mitt barn fylla i dessa journaler (men ändå läsa för NÖJETS SKULL)? Jag vill att hon ska fortsätta se glädjen i läsningen, inte se det som ett jobbigt krav.

  • Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust
  • tobbe01
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 12:20:46 följande:
    Ja, spela in. Även om man "ska" kunna skriva i år två så kan det finnas barn som faktiskt inte kan. Det är oerhört dumt att offra läsförståelsen (som är huvudmålet/syftet med den typen av uppgift) för ett barn för att han/hon har en bit kvar vad gäller avkodning och att skriva. Bättre då att just skrivträna för sig, vilket detta barn givetvis behöver.

    Det är samma sak med barn som inte kan läsa eller har flyt i läsningen ännu. De ska givetvis LYSSNA på texter som ligger på rätt nivå, så att de inte avstannar i ordförråd och förståelse för att de inte kan läsa ännu med flyt. 
    Jag litar till 100% på att skolan kan "avkoda" dessa särfall. 
  • Utlandssvensk

    Jag kommer ihåg min första läsläxa pâ 2 sidor men jag kommer inte ihåg om det var i âk 1 eller 2. Jag tillbringade timmar pâ att lära mig texten utantill, ord för ord. Jag hade inte förstått att man bara skulle ha läste igenom den och kunna prata om den. Finns det lärare som inte ger läsläxa pâ lågstadiet eller är inte det standard snarare? Jag tror också pâ att försöka fâ läxläsningen lite mera intressant och roligare pâ något sätt, kanske genom att skapa frågeställningar eller lekar kring texten?

  • Flickan och kråkan
    tobbe01 skrev 2014-09-26 12:25:42 följande:
    Jag litar till 100% på att skolan kan "avkoda" dessa särfall. 
    Ja, precis

    Sedan kan man finna ett egenintresse i att alla ibland spelar in just för att öva på att muntligt redogöra för något. Det är inte heller så lätt för alla 7-9-åringar......att framföra sina egna tankar och reflektioner på ett begripligt sätt . Utan att vara "särfall".
  • tobbe01
    Utlandssvensk skrev 2014-09-26 12:26:10 följande:

    Jag kommer ihåg min första läsläxa pâ 2 sidor men jag kommer inte ihåg om det var i âk 1 eller 2. Jag tillbringade timmar pâ att lära mig texten utantill, ord för ord. Jag hade inte förstått att man bara skulle ha läste igenom den och kunna prata om den. Finns det lärare som inte ger läsläxa pâ lågstadiet eller är inte det standard snarare? Jag tror också pâ att försöka fâ läxläsningen lite mera intressant och roligare pâ något sätt, kanske genom att skapa frågeställningar eller lekar kring texten?


    Trist att du fått så usel info så du trodde att texten skulle läras in utantill. Märkligt att man inte var tydligare. Dina föräldrar borde reagerat på det orimliga.
  • Zenitha
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 12:03:03 följande:
    Men om vi nu återgår till vad TS uppgift handlar om och inte drar absurda slutsatser. Är det en orimligt korkad uppgift att efter att ha läst ett avsnitt skriva:

    "Idag har jag läst fem sidor för min farmor. Peter och Stina gick in i den läskiga grottan. Det var mörkt och fuktigt i grottan och plötsligt flög det fladdermöss mot Stina. Det var spännande. Jag hade nog inte vågat gå in i grottan"

    Den elev som kommit lite längre kan utveckla:

    "Idag har jag läst 5 spännande sidor för farmor. Peter och Stina gick in i den läskiga grottan. Det var precis det jag trodde skulle hända när jag hade läst färdigt igår. Det var mörkt och fuktigt i grottan. Vi har grottor nära vår sommarstuga. Där är det också mörkt och fuktigt, även när det är jättevarmt ute. Plötsligt kom det fladdermöss flygande mot Stina som blev jätterädd. Det hade jag också blivit. Undrar om det bor fladdermöss i våra grottor vid sommarstugan? Jag tyckte att det var spännande att läsa idag. Jag tror inte jag hade vågat gå in i grottan. Den var så mörk och lång. 

    Stackars elever som utsätts för en sådan ragata till lärare
    Jo, det kan finnas poänger med det. Det jag reagerar över är att man tar död på intresset genom att tvingas beskriva allt. Sedan är det bra att man kan beskriva saker. Det som kan komma fram är väl också de som saknar någon att läsa för- det kanske inte är så lätt för en ensamstående mamma med fem ungar att få denna ro.

    Det jag tror man förstör- och som ts tar upp- är den naturliga lusten att läsa hemma. Jämför med att en vuxen skulle tvingas ta hem sitt arbete varje dag- jag tycker det är viktigt att inte förstöra fritiden och göra de övningar som barnen visserligen gör i skolan, till rena arbetsuppgifter. Det finns så mycket i livet som kan förstöra glädjen ändå. Låt barnen vara glada över att självmant skriva. läsa och räkna. Ta inte bort detta.  

    Och skulle man inte kunna låta barnen läsa för någon i skolan? Vi har 50 miljoner arbetslösa (ok, lite överdrivet) och i min dotter f.d. skola tog man in pensionärer - detta har alla haft utbyte av. 

    Läraren kan ju också läsa och barnen kan sedan skriva ner hur de uppfattat olika saker, så kan man ju jämföra upplevelserna i skolan- det kanske man gör redan.
  • Vinterankan
    Zenitha skrev 2014-09-26 12:35:57 följande:

    Jo, det kan finnas poänger med det. Det jag reagerar över är att man tar död på intresset genom att tvingas beskriva allt. Sedan är det bra att man kan beskriva saker. Det som kan komma fram är väl också de som saknar någon att läsa för- det kanske inte är så lätt för en ensamstående mamma med fem ungar att få denna ro.

    Det jag tror man förstör- och som ts tar upp- är den naturliga lusten att läsa hemma. Jämför med att en vuxen skulle tvingas ta hem sitt arbete varje dag- jag tycker det är viktigt att inte förstöra fritiden och göra de övningar som barnen visserligen gör i skolan, till rena arbetsuppgifter. Det finns så mycket i livet som kan förstöra glädjen ändå. Låt barnen vara glada över att självmant skriva. läsa och räkna. Ta inte bort detta.  

    Och skulle man inte kunna låta barnen läsa för någon i skolan? Vi har 50 miljoner arbetslösa (ok, lite överdrivet) och i min dotter f.d. skola tog man in pensionärer - detta har alla haft utbyte av. 

    Läraren kan ju också läsa och barnen kan sedan skriva ner hur de uppfattat olika saker, så kan man ju jämföra upplevelserna i skolan- det kanske man gör redan.


    Precis min tanke också. Kravet på redovisning dödar lusten att alls läsa.
  • tobbe01

    Ni röstade väl allihop på Folkpartiet? "Rösta för skolan" som det stod på valaffischen. (hahahahahahahahahahahaha ursäkta)

  • Utlandssvensk
    tobbe01 skrev 2014-09-26 12:29:11 följande:
    Trist att du fått så usel info så du trodde att texten skulle läras in utantill. Märkligt att man inte var tydligare. Dina föräldrar borde reagerat på det orimliga.
    Jag gjorde sällan läxorna med mina föräldrar, minns inte varför. Jag var nog väldigt självständig och envis och ville inte att någon skulle hjälpa mig skulle jag tro. Glömde att säga att vi dock inte hade sâna här läxor varje dag vad jag kan minnas. Jag vet ju inte hur det ser ut idag i allmänhet i svenska skolan men kanske är det lite mycket att behöva göra samma slags läxa varje dag, 5 dagar i veckan, kan ju kännas traggligt förstâs.
  • Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2014-09-26 12:41:13 följande:
    Precis min tanke också. Kravet på redovisning dödar lusten att alls läsa.
    Ok, då gör vi som så att vi slutar att "avkräva" våra barn på redovisning i alla former - i matematik, i naturvetenskap, i svenska för det är så jobbigt och tråkigt.....och gud förbjude kravfyllt. 

    Svensk ungdom går en ljus framtid till mötes .
  • tobbe01
    Utlandssvensk skrev 2014-09-26 13:01:13 följande:
    Jag gjorde sällan läxorna med mina föräldrar, minns inte varför. Jag var nog väldigt självständig och envis och ville inte att någon skulle hjälpa mig skulle jag tro. Glömde att säga att vi dock inte hade sâna här läxor varje dag vad jag kan minnas. Jag vet ju inte hur det ser ut idag i allmänhet i svenska skolan men kanske är det lite mycket att behöva göra samma slags läxa varje dag, 5 dagar i veckan, kan ju kännas traggligt förstâs.
    Jag lovar dig att det är YTTERST ovanligt att elever i årskurs två ska redovisa sin läsningskapacitet med åtföljande recension fem dagar i veckan. Det normala är att läraren vill att eleven ska läsa högt för en förälder tio (10) minuter/dag (max) för att träna sin läsning och för att få förälders input och närvaro. Närvaro är inte dumt även om det bara är tio minuter.
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust