Inlägg från: Vinterankan |Visa alla inlägg
  • Vinterankan

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Jag förstår dig absolut. Tycker att lösning är viktigt och att det som du beskriver absolut tar ifrån glädjen i läsningen. Jag tycker du ska ta upp det ned läraren igen.

    Jag har alltid varit en läslus och älskat att läsa men jag har inga bra minnen av läsläxor av den där typen. Jag kan faktiskt tycka att det är bättre att få en "tråkig" text att läsa och sedan svara på några frågor i den texten än att man ska mäta och analysera läsande i böcker man gillar. Att tydligt dela upp det i läsa för lära och läsa för nöje. Läsa för nöje lär ju såklart jättemycket men om man "dödar" nöjesläsningen till tvång så kommer det nog inte att läsas så mycket långsiktigt.

  • Vinterankan
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 10:39:32 följande:
    Och du tänker dig att det finns något slags oberoende instans som objektivt ska värdera huruvida en text är tråkig eller inte . Du får ursäkta, verkligen inget illa menat, men vad som är en intressant respektive tråkig text är ju oerhört individuellt . Lärare ger ju inte sina elever medvetet tråkiga texter för att det ska vara tråkigt . Man arbetar ju med texter som man i sitt stilla sinne har en tanke om ska ge eleverna något - formellt eller innehållsmässigt. 
    Vad jag menar är att nöjesläsning blir förstört om det ska brytas ned till tidtagande, rapporter och analyser. Då är det bättre att läraren bestämmer "den här texten ska ni läsa och sedan svara på de här frågorna gällande texten". Så får man ha nöjesläsningen ifred från sådant.

    Jag som älskar att läsa och längtar efter att sätta mig med en bok på kvällen hade helt klart tyckt att läsningen blev förstörd om jag var tvungen att skriva ned hur mycket jag läste och hur länge och sedan redovisa det för sambon. Däremot så har jag ingenting emot om min chef ger mig ett långt avtal att läsa igenom och analysera inför ett möte med en kund dagen efter.
  • Vinterankan

    Mitt konkreta tips till dig TS är att ni skaffar faktaböcker och läser istället så kan hon fortsätta ha sina nöjesskönlitteraturböcker bara för nöjes skull.

    Låna en bok om t.ex. hästar om hon gillar hästar och läs och lär om hästens olika kroppsdelar en dag, hur man tar hand om hästen en annan dag och sedan fortsätter ni med andra faktaböcker i områden som hon kan gilla att lära sig saker om.  

  • Vinterankan
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 11:21:40 följande:

    Om vi undantar sdrapporteringen, måste det vara tråkigt att delge någon annan sina läsupplevelser? Samtala om läsupplevelser?


    Att prata om läsupplevelsen ser jag inga problem med. Det gör jag och min dotter varje dag när vi läser hennes böcker (hon är 5 och det är jag som läser). Vi pratar om vad vi tyckte var spännande i det vi läste och vad vi tror händer dagen efter när vi fortsätter med nästa kapitel.

    Men det ts skriver att man ska "rapportera" känns som en hel annan sak. Det tycker jag snarare är att istället för att prata om vad man gillar med boken och vad som är spännande så ska man rapportera alla runtomkringsaker.

    Det är som att jag efter min lässtund och samtal med sambon istället för att berätta varför jag gillar boken ska prata om författaren, om jag hade täcke över benen när jag läste eller om jag satt ovanpå täcket och liknande.

    Då är det bättre att som jag tidigare angett ange "läs den här texten och svara på de här frågorna" och frågorna självklart kopplade till vad de läst, inte till vem de läste med.

    Ett alternativ om det ska vara en mer fri läsning tycker jag skulle vara att man läser tillsammans och sedan pratar om det man läst och sedan så kan föräldern skriva en rapport till läraren istället så att barnet inte får sin läsning förstörd av att skriva rapporter varenda dag.
  • Vinterankan
    Zenitha skrev 2014-09-26 12:35:57 följande:

    Jo, det kan finnas poänger med det. Det jag reagerar över är att man tar död på intresset genom att tvingas beskriva allt. Sedan är det bra att man kan beskriva saker. Det som kan komma fram är väl också de som saknar någon att läsa för- det kanske inte är så lätt för en ensamstående mamma med fem ungar att få denna ro.

    Det jag tror man förstör- och som ts tar upp- är den naturliga lusten att läsa hemma. Jämför med att en vuxen skulle tvingas ta hem sitt arbete varje dag- jag tycker det är viktigt att inte förstöra fritiden och göra de övningar som barnen visserligen gör i skolan, till rena arbetsuppgifter. Det finns så mycket i livet som kan förstöra glädjen ändå. Låt barnen vara glada över att självmant skriva. läsa och räkna. Ta inte bort detta.  

    Och skulle man inte kunna låta barnen läsa för någon i skolan? Vi har 50 miljoner arbetslösa (ok, lite överdrivet) och i min dotter f.d. skola tog man in pensionärer - detta har alla haft utbyte av. 

    Läraren kan ju också läsa och barnen kan sedan skriva ner hur de uppfattat olika saker, så kan man ju jämföra upplevelserna i skolan- det kanske man gör redan.


    Precis min tanke också. Kravet på redovisning dödar lusten att alls läsa.
  • Vinterankan
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 13:03:30 följande:

    Ok, då gör vi som så att vi slutar att "avkräva" våra barn på redovisning i alla former - i matematik, i naturvetenskap, i svenska för det är så jobbigt och tråkigt.....och gud förbjude kravfyllt. 

    Svensk ungdom går en ljus framtid till mötes .


    När mina barn får matteläxor så räknar jag med att de ska lämna in vad de räknat. Inte att de ska skriva en rapport om hur länge de räknade, vilka sidor de räknade och vem som hjälpte dem att svara på frågor när det vara saker de inte kunde.

    Så du kan verkligen inte förstå att det att man blir tvungen att sitta och skriva en rapport om exakt vad man läst och hur länge efter varje lästillfälle gör att läsningen blir mindre rolig? För mig är dessutom läsning något som oftast görs i samband med läggning. Ska man då göra sig nattklar, lägga sig och läsa och sedan kliva upp och skriva en rapport?

    Syftet med att läsa och få välja vad man vill att läsa tycker jag låter som att man försöker väcka läslusten hos barnen, då ska man inte döda den med en massa kringuppgifter.
  • Vinterankan
    sextiotalist skrev 2014-09-29 11:18:29 följande:

    Summa summarum, det som vi gjorde naturligt i klassrummet är numera förlagt till hemmiljön och med andra ord, man får som resultat att de som tyckt det var roligt att läsa hemma, har tröttnat på det, de barn som verkligen hade behövt extra stöd i läsningen får det troligen inte, eftersom deras föräldrar inte har lust/kunskap/tid att kunna hjälpa dom.


Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust