Jag tror att den här konflikten grundar sig i att skolan, föräldrar och elever har olika målsättningar. Inte så att de motverkar varandra - ett venn-diagram är nog till största delen överlappande - men i slutänden är de ändå inte samma mål. Typ så här (jag spånar bara här):
Skolan och lärarna vill att hela klassen framgångsrikt ska möta de mål som kursplanen sätter upp. De vill också att det ska ske på ett sätt som är bra för skolan och lärarna.
Föräldrarna har både ett större perspektiv där de vill att deras barn ska var väl förberedda för ett lyckligt och intressant liv med många valmöjligheter, och ett snävt perspektiv, där de vill få vardagen att gå ihop och att just deras barn har det så bra som möjligt precis just nu.
Barnet, ja vilken drivkraft har barnet? Det är nog lika individuellt som vad gäller oss vuxna. Fast vi är väl som människobarn rätt drivna att lära oss och utforska vår omgivning. Och leka - fast det kanske är samma sak? Sitta stilla och tyst och lyssna är nog inte högt upp på något barns prioriteringslista.
Blir balansen fel här så känns det inte bra. Om en hemläxa eller uppgift alltför mycket verkar vara för lärarens bekvämlighet (skriva upp sidnummer eller flervals frågor) och inte för barnets tex. eller om man låter ett barns behov gå före det som är bra för klassen som helhet eller om ett barn tappas bort för att det ligger för långt efter eller före resten av klassen.