Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Nu var jag äldre, men det ligger mycket i att läsning under tvång kan absolut döda läslusten.

    Min läslust dödades rejält under gymnasiet, innan dess vara jag en bokmal och läste allt.

    Det borde räcka med att de läser, de ska slippa analysera och och så.

  • sextiotalist

    Ni som skriver att det är så viktigt att analysera det man läser. Jag vet många med mig, att just detta är det som tagit bort läsglädjen för många. Jag är inte den enda bokmalen som slutade läsa när det blev tvång på att läsa och analysera.

    Jag tycker faktiskt att man ska fokusera på läsglädjen och inte bry sig om resten.

    Släpp journalförningen, släpp kravet att de ska behöva redogöra på ett speciellt sätt. Gör det lustfyllt
    När jag gick i skolan så var läsningen på den nivån enbart för att det skulle vara roligt, vi låg långt före dagens elever när det gällde läsningen, utan en enda jäkla läsläxa.

  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 09:09:47 följande:
    Och jag säger utan att tveka att du har direkt fel. Det som kan död på läslusten är att plötsligt krävas på avancerad analys utan att egentligen veta hur. Att faktiskt inte förstå. Goda läsare analyserar per automatik och då är det inget som är jobbigt, tråkigt eller kräver någon större ansträngning. 

    För vissa kommer lässtrategier automatiskt genom enbart läsning, men långt i från för alla. Det finns också ett väldigt tydligt mönster internationellt vad gäller hur man arbetar med läsning och elevernas läsförmåga.

    Läsandets karaktär har förändrats generellt. Det finns fler tillgängliga texter i och med internets alla möjligheter, det är också fler som skriver, men vi läser annorlunda och mer fragmentariskt. Läsningen av längre och mer komplexa texter minskar. Vi vet också att föräldrar högläser allt mindre för sina barn och därmed pratar vi även mindre med dem om texter och det vi läser.

    Din egen erfarenhet tycker jag är ett tydligt bevis på att vi måste tänka om och göra rätt. Sverige är "bänkbokens land". Internationellt sett har vi varit duktiga med den inledande läsinlärningen och är det fortfarande; däremot är vi dåliga på att ta läsningen ett steg vidare. Det är väl inte så konstigt att man tappar sugen när man avkrävs avancerad analys på gymnasiet och inte har någon erfarenhet eller kunskap kring hur man faktiskt gör detta. Det är ju som att få en bomb nedsläppt i huvudet på en. Jag har aldrig mött en elev på högstadiet som haft goda lässtrategier och som varit en riktigt god läsare som tyckt att det varit tråkigt att reflektera, jämföra och analysera det de läst....tvärt om. 

    Med små barn som vi pratar om handlar det ju inte om någon djupanalys heller. Känns som om det görs en höna av en fjäder. Det handlar om att t.ex. göra reflektioner som:
    "Oj, sådär hade aldrig jag gjort om jag vore Stina för......"
    "Jag tror att kapitlet kommer att handla om.......för att rubriken var......."
    "Jag blev rädd när.....för......".
    "Jag skrattade när.....för......"
    "Jag har också gått i skogen med morfar precis som Elliot. Vi plockade inte svampar men bär. Det är jättemysigt att vara med morfar."
    "Jag tyckte att det var jättekonstigt att....."

    Att prata om texter på det viset tar knappast död på någons läsning och går alldeles utmärkt redan med förskolebarn.

    Av TS låter det snarast som att syftet med läsläxan är oklart. Vad är det läraren vill att de ska träna på? Vet man det så kan man ju anpassa bättre efter det egna barnet. Är det så att barnet tycker att det är jättejobbigt att skriva så kan hon spela in sig själv när hon berättar istället. Jag tippar dock på att hon kanske inte riktigt förstår vad det är hon ska ha tankar kring/tycka om och då blir det svårt, urjobbigt och tråkigt. Då behöver läraren hjälpa henne med just detta genom att konkretisera och kanske styra upp det mer. Att bara skriva vad man tycker om boken och varför är rätt enformigt. Blir lätt att man skriver självklarheter av typen "Den var bra för att den var rolig." "Den var dålig för att den var tråkig". Ganska typiskt för svensk läsundervisning .
    Ah, du låter precis som alla de lärare i svenska jag har råkat på. Och nej, ingen som har fått mindre läslust, fast jag vet att deras elever har fått det.
    Nej, min lärare visste inte heller att min lust att läsa slutade då.
    När jag gick i mellanstaidet läste jag Moberg, Dostojevskij och andra författare och tyckte det var roligt, efter gymnasiet så ville jag inte ens höra talas om författarna.

    Min egen tonåring, som inte ens kunde läsa i tvåan, har fått A i svenskauppgifter i gymnasiet (och går då natur), men hade knappt C i högstadiet.
    Den läraren han hade i högstadiet resonerade som många andra lärare, analysera, analysera och åter analysera
    Hans lärare i svenska på gymnaiset har ett annat resonemang, läs och njut av det ni läser, då fångar ni boken bäst, har ni analyserandet ibakhuvudet så tappar man ofta fokuset
    Grabben har börjat läsa nu, tack vare hans lärare i svenska.

    Jag vet att många svenskalärare har den inriktitningen som du har, men jag lovar, hade man fokuserat mer på att göra läsningen till en njutning, så hade det varit lättare att få barn att läsa
  • sextiotalist
    Venne skrev 2014-09-25 11:16:43 följande:

    Jag tycker det är fantastiskt vilken ton som används mot mig. Är det så att det bara finns ett rätt sätt att lära sig på och att jag vill curla mitt barn ifall jag tror det finns bättre sätt? Det tror inte jag.

    Ni ser inget problem alls i att ett litet barn redan uttrycker glädje över att "slippa" läsa?

    Självklart ska de lära sig analysera. Varför gör de inte det i skolan? Där har de tyst läsning dagligen, varför inte DÄR lägga till analys av texten? I grund och botten tycker jag det är orimligt att ge små barn mängder av arbete efter arbetstid. Hur många vuxna går med på det? Utöver att se på Pisa-resultaten kanske vi även ska titta på studier som visar hur små barn mår i dagens skola, med huvudvärk och magkatarr pga stress.

    Man kan uppnå goda resultat på olika sätt. Att vara så trångsynt att man som lärare blir otrevlig mot en förälder som ifrågasätter ett tillvägagångssätt tycker jag är skrämmande.

    Vem har sagt att jag inte är villig att jobba med mitt barn på det hon behöver? Inte jag iaf. Men hälften av det som görs i skolan verkar bestå av att rita och leka. Kanske byta ut det mot analyser, så kan barnen få rita på fritiden istället för att göra ett ton läxor.



    Du trampar på ömma tår, för att överdriva lite, men för många lärare i svenska så är analyserande och dissikerande av texter det viktigaste i undervisningen i svenska. Att få läsglädjen är av sekundär natur, eller snarare, de blandar ihop läsglädje med att dissikera texten.
    Att många barn behöver lästräna utanför skolan kan säkert vara sant. Men där är det ännu mer viktigare att man lockar fram läsglädjen och inte gör läsningen till ett tungt OK.

    Mitt eget barn var väldigt sen att knäcka läskoden, för honom var dessa läsläxor en mardröm. Men när jag satte en vetenskaplig bok i hans händer, med ett mer avancerat språk än vad läsläsxorna hade och där det verkligen behövdes reflelteras, då gick det bra att läsa.
    (och jag kan tillägga att vi har ofta fått höra att vår grabb har en väl utvecklat ordförråd både i skrift och tal på utvecklingssamtalen(
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-25 11:22:10 följande:
    Och du läser väldigt märkligt?! Var skrev jag att ingen av mina elever har fått minskad läslust?! Eller att elever eller du inte fått minskad läslust?!

    Och du tror på fullaste allvar att din sons lärare på gymnasiet inte får sina elever att analysera eller inte lägger mycket stor vikt vid det? Metoden inte målet som är annorlunda. Det här sättet passar din son. Tänker du att alla barn är likadana eller lär på samma sätt? Det ÄR viktigt att reflektera kring det man läser. Ingen elev kan få betyget A i gymnasiet utan att analysera på djupet, då begår läraren ett grovt tjänstefel. HUR man sedan går tillväga är en metodfråga och inget annat. Och barn är olika. Vissa barn behöver mycket struktur, andra inte. En C-elev har kommit långt på vägen och analyserar massor automatiskt när han/hon läser. En c-elev använder spontant flera lässtrategier.

    Du lägger in en massa eget. Varför skulle man måsta ha analysen i bakhuvudet hela tiden tänker du för att man anser att det är viktigt att reflektera kring det man läser? 

    Om metoden inte fungerar för TS dotter så måste ju TS föra en dialog med läraren. Att sluta reflektera som lösning på problemet tycker jag inte är en särskilt lyckad lösning.

    Och nej, att analysera eller reflektera kring sin läsning är inte något som varit framträdande på någotvis i svensk skola. Tvärt om.

    Jag skrev att han fick A på en uppgift, inte att han fick A i betyg, han hade uppnått samtliga mål på den uppgiften.
    ja, de får betyg på uppsatser, läxprov, mellanprov, inlämningsuppgifter, gör hon tjänstefel då hon anser att en uppgift är uppförd så bra det bara går?
  • sextiotalist

    Att jag är väldigt skeptis mot sådant är ju pga mina egna erfarenheter (och även andras).
    För mig har läsglädjen varit det viktigaste, att kunna njuta av sin läsning. Jag var en riktig bokmal, och min lästförståelse har det aldrig varit problem med, då jag alltid toppade resultatet.
    Men jag har alltid avskytt att plocka ner en bra handling i småbitar. För mig (nu pratar jag om högre nivå, typ gymnasiet) har det varit totalt ointressant om Strindberg hade en psykos när han skrev något, eller att det fanns någon avlägsen, konstruerad symbolik när kattungen avrättades i Dvärgen (den boken hatade jag förresten, den var den vidrigaste boken jag någonsin läst).
    Det var just denna syn på böcker och författarna som jag raskt bestämde mig för att inte ens försöka mig på att bli författare, vem vill bli analyserad i minsta molekyl efter sin död och jag upplevde det väldigt respktlöst mot författarna.

    Det jag också har med mig, det är när man raskt rensade ut alla Kittyböcker och liknande ur bibliotekets hyllor, för att barn inte skulle läsa sådant "skit". Istället för att se att det var just dessa enkla, händelsrika böcker som lockade barn till läsning.

    Sedan blir jag anti när folk utifrån bestämmer hur jag ska stimulera mitt barns läsning. Ingen av oss har gillat högläsning hemma, alla tycker det är urtrist att läsa högt, så jag har verkligen plågat mig igenom ett antal böcker, som varken jag eller grabben faktiskt hade något utbyte av. Han blev väl uttråkad av min entoniga röst.
    Men däremot så gick det utmärkt när vi läste faktaböcker, men se, det skulle man inte göra, det var skönlittertur som gällde och inget annat.
    För mig var det viktigaste att min grabb tränade på läsning och tyckte det var roligt, jag visste mycket väl att det senare skulle komma böcker som han skulle behöva läsa bara för att.

    Det viktigaste är att barn hittar sin läsglädje, om det sedan är serier, faktaböcker eller skönlitteratur är ointressant. När barnen har hittat sin läsglädje, då kan man ta det till nästa nivå.

  • sextiotalist
    nernu skrev 2014-09-25 13:54:13 följande:

    Pratade med en mellanstadielärare om det här med krav. Hon tyckte inte alls att det är konstigt att barnen känner att det är jobbigt med kraven i skolan med tanke på att det inte ställs några större krav på barn hemma idag. Föräldrarna krattar manegen och sen förväntas de helt plötsligt komma till skolan och hantera en massa måsten. Problemet är att livet som vuxen består av krav. Det är inga vuxna som har lust att städa diska och tvätta men man gör det för att det förväntas av en. Om vi inte lär barnen att man måste göra vissa saker utan att bryta ihop så kommer de få det extremt jobbigt när de växer upp. Det tror jag är en bidragande faktor till psykisk ohälsa hos unga vuxna. Att balansera kraven och kravlösheten.



    Det låter som något konstruerat. Jag måste återgå till när jag växte upp (och det är inga som klagat på vår generation att vi skulle vara curlade eller bortskämda)
    Min första läxa fick jag i tredje klass, då kunde hela klassen läsa och skriva, utan läsläxor.
    Vi toppade de undersökningar som då gjordes. Vår klass var uttagen för ett sådant test.
    Sedan kommer nästa sak, mammorna gick hemma och gjorde allt hemarbete. Av mina klasskompisar så var det bara en som behövde hjälpa till hemma.
    Så vår generation var om något mer curlade och bortskämda, men vi fixade skolan ändå. konstigt.
    Jag skulle kunna gissa på att vi växte upp i en ännu mer kravlös tillvaro än vad dagens barn gör
  • sextiotalist
    nernu skrev 2014-09-25 14:57:59 följande:
    Du fick alltså uppföra dig hur du ville? Du fick nästan alla saker du pekade på? Du slapp göra tråkiga saker? 
    Nej, det fick jag inte, men däremot så hade man inga andra krav på sig än just uppföra sig.
    Man hade inga uppgifter (förutom vi syskon då, nästan de enda som gjorde något hemma)
    Nej, det var detta med krav, dvs läxor och sådant. Idag har man mycket mer läxor än när jag växte upp, vi hade mycket mer fritid och ändå lärde vi oss mer.


  • sextiotalist
    Barne skrev 2014-09-25 15:24:06 följande:

    Ts, jag förstår verkligen inte problemet. Om nu journalförandet är en sådan plåga så se till att göra det en gång i veckan, det kan ju omöjligt ta mer än 10-15 minuter att fylla i veckans läsning. Även om din dotter tycker att det är trist så är det onekligen nyttigt att lära sig att redovisa vad man har gjort, gärna med ett visst mått av analys. Och läxor (som andra saker i livet) är ju inte alltid roliga men nödvändiga att utföra ändå. ,


    Det kan jag förstå faktiskt, själv avskyr jag fylla i tidrapporterna varje vecka. Det tar inte längre tid än 10 minuter.
    Jag hade nog tvärvägrat att fylla i vad jag gjorde för läxor och skolarbete hemma om någon hade krävt det
    Det räcker väl med att man visar i skolan att man gjort det.
  • sextiotalist
    Barne skrev 2014-09-25 15:50:53 följande:
    Fast du måste göra det, eller hur? Ju tidigare man lär sig att visa saker måste göras oavsett om de är "kul" eller inte desto bätte tycker jag. Vidare så anser jag att det finns ett egenvärde i att föra journal, vilket du och TS inte verkar tycka. Och att göra det till en "separat" läxa gör ju att läsningen förblir kravlös. Beträffande att komma ihåg vilka sidor man har last så loser man det enkelt genom att göra anteckning i samband med läsningen, det tar max 5 sekunder.
    Exakt, jag ser noll egenvärde i att föra en journal på det sättet. 
    Vissa älskar det, jag gör bara det som absolut behövs.

    Pratade med några vänner som jag träffade igår, nej, ingen har behövt föra journal vad deras barn har läst och inte heller de själva.
    Och ändå har de klarat av högre utbildningar, duktiga på sina arbeten och sist men inte minst, de äldsta barnen har lämnat gymnasiet med bra betyg.
    Dvs det behövs inte, varken för framtida studier eller för att lära sig läsa.  Utan det är, som jag ser det.

    Och sedan är det en skillnad vad man gör på sitt arbete mot vad man gör på sin fritid.

    Man behöver inte journalföra sina studier för att klara högre studier.
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust