Inlägg från: Zenitha |Visa alla inlägg
  • Zenitha

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Låter som "sktivitetsrapportering" hos AF. Är det det barnen ska anpassas till? 

  • Zenitha
    Zenitha skrev 2014-09-26 09:53:48 följande:

    Låter som "sktivitetsrapportering" hos AF. Är det det barnen ska anpassas till? 


    "Aktivitetsrapportering" ska det stå- fast det kunde ha stått "skitrapportering", förstås.
  • Zenitha

    Har hunnit fundera lite över en tidig lunch och kommi fram till att det kanske är en arbetsmetod som med fördel kan införas i alla ämnen för att inte tala om alla arbetsområden: gärna redan från fsk. Och gärna inom det som kan kallas för fritid.

    På sy-och träslöjd kan man arbeta med olika slags textilier, trådar och nålar och träslöjden olika storlekar på spikar, skruvar, muttrar samt trä- och metall. Man kan också göra tvärvetenskapliga studier över vad som händer om man försöker "skruva ihop" tygbitar till klädesplagg samt "sy" med nålar i trä.

    Vem vet vad man kan komma fram till den vägen?

    I ämnet bild ska varje krit-,penn- och tuschstreck noteras samt vilket material det användes på och vad som blev resultatet. Tusch kan användas t.ex. 3 minuter varje dag och krita 5 minuter- övningarna ska förstås göras även hemma och dokumenteras, med linjal och vinkelmått.

    Gymnastiken ska vi inte tala om- dem ska f.ö. EU-anpassas och en manual för knä-och armbågsvridningar utformas.

    Kom inte och säg att jag inte försöker hjälpa till att skapa en bättre skola. Skrattande

  • Zenitha
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 12:03:03 följande:
    Men om vi nu återgår till vad TS uppgift handlar om och inte drar absurda slutsatser. Är det en orimligt korkad uppgift att efter att ha läst ett avsnitt skriva:

    "Idag har jag läst fem sidor för min farmor. Peter och Stina gick in i den läskiga grottan. Det var mörkt och fuktigt i grottan och plötsligt flög det fladdermöss mot Stina. Det var spännande. Jag hade nog inte vågat gå in i grottan"

    Den elev som kommit lite längre kan utveckla:

    "Idag har jag läst 5 spännande sidor för farmor. Peter och Stina gick in i den läskiga grottan. Det var precis det jag trodde skulle hända när jag hade läst färdigt igår. Det var mörkt och fuktigt i grottan. Vi har grottor nära vår sommarstuga. Där är det också mörkt och fuktigt, även när det är jättevarmt ute. Plötsligt kom det fladdermöss flygande mot Stina som blev jätterädd. Det hade jag också blivit. Undrar om det bor fladdermöss i våra grottor vid sommarstugan? Jag tyckte att det var spännande att läsa idag. Jag tror inte jag hade vågat gå in i grottan. Den var så mörk och lång. 

    Stackars elever som utsätts för en sådan ragata till lärare
    Jo, det kan finnas poänger med det. Det jag reagerar över är att man tar död på intresset genom att tvingas beskriva allt. Sedan är det bra att man kan beskriva saker. Det som kan komma fram är väl också de som saknar någon att läsa för- det kanske inte är så lätt för en ensamstående mamma med fem ungar att få denna ro.

    Det jag tror man förstör- och som ts tar upp- är den naturliga lusten att läsa hemma. Jämför med att en vuxen skulle tvingas ta hem sitt arbete varje dag- jag tycker det är viktigt att inte förstöra fritiden och göra de övningar som barnen visserligen gör i skolan, till rena arbetsuppgifter. Det finns så mycket i livet som kan förstöra glädjen ändå. Låt barnen vara glada över att självmant skriva. läsa och räkna. Ta inte bort detta.  

    Och skulle man inte kunna låta barnen läsa för någon i skolan? Vi har 50 miljoner arbetslösa (ok, lite överdrivet) och i min dotter f.d. skola tog man in pensionärer - detta har alla haft utbyte av. 

    Läraren kan ju också läsa och barnen kan sedan skriva ner hur de uppfattat olika saker, så kan man ju jämföra upplevelserna i skolan- det kanske man gör redan.
  • Zenitha
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 13:03:30 följande:
    Ok, då gör vi som så att vi slutar att "avkräva" våra barn på redovisning i alla former - i matematik, i naturvetenskap, i svenska för det är så jobbigt och tråkigt.....och gud förbjude kravfyllt. 

    Svensk ungdom går en ljus framtid till mötes .
    Varför kan man inte göra "redovisningsarbete" till ett speciellt ämne helt enkelt? 
    I skolan- inte hemma. Och så kan man variera sig genom att redovisa olika områden. Alla glada och nöjda?
  • Zenitha
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 13:17:13 följande:
    Menar du allvar?! Har du studerat någonting någon gång? Varför tror du att man gör uträkningar i matematik? Varför tror du man får redogöra för resultat när man gjort naturvetenskapliga experiment?

    Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska svara på det.....

    Vad tänker du att man ska redovisa  ämnet "redovisningsarbete"? Känns väldigt meningsfullt att redovisa något helt frånkopplat från allt sammanhang.
    Du, jag är tämligen välutbildad- det var väl du som tyckte att det var bra med redogörelser och genomgång av vad man läst. Intressant att du nämner just "uträkningar" - där om någonstans borde man väl diskutera hur man nått fram till lösningar, istället för att statiskt indoktrinera ungar i att aritmetik enbart kan utföras på ett och endast ett sätt- samtidigt som man byter metoder då och då.

    Poängen blir att man samlar just "redovisningsmetodik" under ett ämne. Det kanske inte är så dumt. 
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust