Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    Att i år två läsa 10 minuter 5 dagar i veckan är inte att ta i i överkant utan väl ändå rätt normalt? Min äldsta har precis börjat ettan och de ska läsa 15 minuter 5 gånger i veckan. 

    Jag är svensklärare på högstadiet och lever i pisa-resultatens verklighet, dvs det faktum att många svenska ungdomar faktiskt inte kan läsa. De kan för all del avkoda, men de förstår inte vad de läser. Jättebra om de tidigt på ett enkelt sätt får träna på att reflektera kring sin läsning, däremot kan jag ju tycka att just skrivuppgiften som hör till läxan känns lite enformig och svaren lätt och snabbt kan bli något av en klyscha - ogenomtänkt upprapning - "Boken var bra för att den var spännande." Boken var dålig för att den var tråkig." Vaddå "spännande" och tråkig"? 

    Ett av huvudmålen i kursplanerna genom hela grundskolan och som man trycker på från allra första start är lässtrategier. Googla på "En läsande klass" så får ni fina upplägg på hur man kan lästräna på ett riktigt bra sätt.

    TS, kan du försöka variera lästräningen med din dotter? Många barn tycker att det är roligt att spela in sig själva när de läser. Kanske kan du ge läraren förslaget att de kan spela in sig själva när de muntligt berättar vad de har läst och vad de tyckte och varför, så att det inte alltid måste skrivas en journal. När gör ni läsläxan? Om hon har det lite kämpigt med läsningen så är det ju viktigt att hon gör den när hon är pigg och inte hamnar sist på dagordningen någon gång efter middag eller i samband med nattning. Då kan ni ju mysläsa istället .

  • Flickan och kråkan
    Venne skrev 2014-09-24 22:03:18 följande:

    Ni verkar missförstå. Hon har det inte kämpigt med läsningen, eller något alls i skolan för den delen. Jag har dom sagt inget emot att vi läser dagligen. Jag tycker det är viktigt och bra med läsning.

    MEN: Om det nu krävs 5000 timmars läsning innan gymnasiet, tror ni inte då att det är smartare att sikta på att barnen lär sig se glädjen i läsningen? Det man ser glädje i fortsätter man med. Det någon annan tvingar en till fuskar man sig undan så gott det går. Vi har ju läst hela hennes liv, varför ska jag journalföra sidantalen? Känns som att vi ska bevisa för läraren snarare än att journalföringen ger henne kunskap.

    Att jag ska googla roliga läsläxor är väl lite bakvänt? Ska jag ringa läraren och säga att jag bytt ut hennes mot en läxa jag googlade fram?


    Du och många andra verkar ha missförstått. Det handlar inte alls om att enbart läsa = avkoda, utan att lära sig att verkligen läsa. Det är inget man gör genom att enbart läsa en faslig massa. Vissa lär sig goda lässtrategier genom att enbart läsa, men långt ifrån alla.

    Håller med om att antalet sidor är rätt dödfött att journalföra. Det säger absolut noll och intet om barnets läsförmåga, samtidigt som jag har svårt att tro att just det tar död på någons läsintresse.

    Om hon har lätt för att läsa så handlar det kanske om att ta det ett steg länge. Jag har en snart 7-åring som läser bra på så sätt att han avkodar snabbt och lätt sedan rätt länge, men när det gäller förståelse och analysförmåga så saknas det ett och annat minst sagt. Jag har prata med vår sons läsläxa och vad han behöver, så han har fått lite mer bredd på sitt läsande då han så att säga redan avkodar bra vilket läsläxorna klassen får huvudsakligen handlar om.Varför anser du det vara fel? Det är väl rät vettigt att ha en dialog med sitt barns lärare om utvecklingen?

    Det kan vara lättare att föra en dialog kring läsläxan om man har lite kött på benen. Hennes lärare bör redan vara förtrogen med "en läsande klass" och det handlar om vad hon faktiskt ska undervisa om - lässtrategier. Sedan kan man ju som förälder föra in ett element i läsläxan för att göra den mer intressant. Så stelbent behöver man ju inte vara så att man ska göra allt enligt bokstav - det och inget annat? "En läsande klass" handlar inte om att googla "roliga läsläxor". Istället för att föra den journal hon har så kanske hon kan sätta post-it-lappar under läsningen där hon stöter på något hon undrar, något roligt, något sorgligt eller gör annan koppling till egna erfarenheter och sedan i slutet av veckan gör en sammanfattning av det hela och skriver ner sina tankar kring dessa saker. Slutresultatet blir ju ungefär det samma, men abetsformen en något annan. 

    Det verkar ju vara formen ni hänger upp er på. Om hon är en duktig läsare prata med läraren och lös det enkelt och lätt, så att hon får en läsläxa som är lite mer utmanande om det är där skon klämmer. Att högläsa själv är ju inte heller som att själv bli högläst för, så har lite svårt att tro att just läsläxan är det som gör att hon inte vill bli högläst för.
  • Flickan och kråkan
    Venne skrev 2014-09-24 22:48:02 följande:

    Jag har ju försökt ta upp det med läraren, öga mot öga, men fick ingen direkt respons på det. Ingen vettig respons i form av en diskussion åtminstone. Men visst, jag kan prova igen.

    Läraren har i denna läxa sagt att antingen läser barnet högt, eller så läser föräldern högt för barnet. Hon har alltså lyckats koppla ihop även min högläsning med en läxa som ska journalföras. Då ska även det framgå, att jag läste högt. Så jo, jag tror det handlade om hennes nya läxor när hon plötsligt säger så för första gången på 8 år.

    Ni säger många kloka saker om vikten av att barnen ska få ordentlig läsförståelse osv. Men denna läxan verkar ju inte ens gå ut på det, i den form den är nu. Jag kan dessutom i viss mån tycka att det ska göras på skoltid. På fritiden tycker jag det räcker gott och väl att läsa en halvtimme (som vi snarare gör än 10 min) utan post-its och djupare analyser. Speciellt för en 8-åring.


    Och jag tycker att du gör ett problem av ett icke-problem, samt har lite skev syn på vissa saker. Att läraren säger att texten även kan läsas av en förälder handlar ju om att erbjuda alternativ för de barn som verkligen har svårt med läsningen. Har du ett barn som läser med flyt så ska ju givetvis inte du läsa de tio minuterna hon ska läsa 5 gånger på en vecka. Låt henne högläsa och göra lite reflektioner kring det lästa. Det är inget högt krav. Sedan har ni er vanliga mysläsning då du högläser på kvällen exempelvis.

    Och nej, det räcker inte enbart att läsa. Det är ju precis det vi upptäcker nu. LR har gjort en undersökning bland oss högstadielärare. Resultatet är att högstadielärarna anser att 40% av de elever som börjar år 7 har otillräcklig läsförmåga. Och det handlar inte om att de inte kan avkoda. De kan läsa med flyt men begriper inte vad de läser.

    Idag läggs i kursplanerna mycket stor betydelse vid att ha goda lässtrategier just för att lära sig förstå det man läser. Det är inget som plötsligt dimper ner som något slags gudomlig ingivelse när man är 12-13 år (och ska ha betyg), utan man behöver börja tidigt på lagom nivå. Det är att göra barnen en riktig otjänst att inte hjälpa dem med att faktiskt reflektera kring texter och det de läser.

    Jag är fortfarande osäker på VAD det är i läsläxan som du ogillar. Är det att ni ska skriva ner vilka sidorna hon har läst? Är det att hon ska skriva ner några tankar kring det hon läst? Skriva ner vilka sidor som läst tar inte många sekunder. Om det är skrivandet som är motigt så kan väl du göra lite anteckningar kring hennes tankar och så kan hon sammanfatta skriftligt själv i slutet av veckan. Alternativt hon spelar in sig själv när hon berättar vad hon tycker och tänker.

    Att bli en god läsare kräver en ansträngning som det mesta annat. 
  • Flickan och kråkan

    Att tänka själv är jobbigt ......och inte helt sällan svårt. Det är därför det är så viktigt att börja med detta TIDIGT. 

  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-09-25 07:44:44 följande:

    Ni som skriver att det är så viktigt att analysera det man läser. Jag vet många med mig, att just detta är det som tagit bort läsglädjen för många. Jag är inte den enda bokmalen som slutade läsa när det blev tvång på att läsa och analysera.

    Jag tycker faktiskt att man ska fokusera på läsglädjen och inte bry sig om resten.

    Släpp journalförningen, släpp kravet att de ska behöva redogöra på ett speciellt sätt. Gör det lustfyllt
    När jag gick i skolan så var läsningen på den nivån enbart för att det skulle vara roligt, vi låg långt före dagens elever när det gällde läsningen, utan en enda jäkla läsläxa.


    Och jag säger utan att tveka att du har direkt fel. Det som kan död på läslusten är att plötsligt krävas på avancerad analys utan att egentligen veta hur. Att faktiskt inte förstå. Goda läsare analyserar per automatik och då är det inget som är jobbigt, tråkigt eller kräver någon större ansträngning. 

    För vissa kommer lässtrategier automatiskt genom enbart läsning, men långt i från för alla. Det finns också ett väldigt tydligt mönster internationellt vad gäller hur man arbetar med läsning och elevernas läsförmåga.

    Läsandets karaktär har förändrats generellt. Det finns fler tillgängliga texter i och med internets alla möjligheter, det är också fler som skriver, men vi läser annorlunda och mer fragmentariskt. Läsningen av längre och mer komplexa texter minskar. Vi vet också att föräldrar högläser allt mindre för sina barn och därmed pratar vi även mindre med dem om texter och det vi läser.

    Din egen erfarenhet tycker jag är ett tydligt bevis på att vi måste tänka om och göra rätt. Sverige är "bänkbokens land". Internationellt sett har vi varit duktiga med den inledande läsinlärningen och är det fortfarande; däremot är vi dåliga på att ta läsningen ett steg vidare. Det är väl inte så konstigt att man tappar sugen när man avkrävs avancerad analys på gymnasiet och inte har någon erfarenhet eller kunskap kring hur man faktiskt gör detta. Det är ju som att få en bomb nedsläppt i huvudet på en. Jag har aldrig mött en elev på högstadiet som haft goda lässtrategier och som varit en riktigt god läsare som tyckt att det varit tråkigt att reflektera, jämföra och analysera det de läst....tvärt om. 

    Med små barn som vi pratar om handlar det ju inte om någon djupanalys heller. Känns som om det görs en höna av en fjäder. Det handlar om att t.ex. göra reflektioner som:
    "Oj, sådär hade aldrig jag gjort om jag vore Stina för......"
    "Jag tror att kapitlet kommer att handla om.......för att rubriken var......."
    "Jag blev rädd när.....för......".
    "Jag skrattade när.....för......"
    "Jag har också gått i skogen med morfar precis som Elliot. Vi plockade inte svampar men bär. Det är jättemysigt att vara med morfar."
    "Jag tyckte att det var jättekonstigt att....."

    Att prata om texter på det viset tar knappast död på någons läsning och går alldeles utmärkt redan med förskolebarn.

    Av TS låter det snarast som att syftet med läsläxan är oklart. Vad är det läraren vill att de ska träna på? Vet man det så kan man ju anpassa bättre efter det egna barnet. Är det så att barnet tycker att det är jättejobbigt att skriva så kan hon spela in sig själv när hon berättar istället. Jag tippar dock på att hon kanske inte riktigt förstår vad det är hon ska ha tankar kring/tycka om och då blir det svårt, urjobbigt och tråkigt. Då behöver läraren hjälpa henne med just detta genom att konkretisera och kanske styra upp det mer. Att bara skriva vad man tycker om boken och varför är rätt enformigt. Blir lätt att man skriver självklarheter av typen "Den var bra för att den var rolig." "Den var dålig för att den var tråkig". Ganska typiskt för svensk läsundervisning .
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-09-25 10:55:55 följande:
    Ah, du låter precis som alla de lärare i svenska jag har råkat på. Och nej, ingen som har fått mindre läslust, fast jag vet att deras elever har fått det.
    Nej, min lärare visste inte heller att min lust att läsa slutade då.
    När jag gick i mellanstaidet läste jag Moberg, Dostojevskij och andra författare och tyckte det var roligt, efter gymnasiet så ville jag inte ens höra talas om författarna.

    Min egen tonåring, som inte ens kunde läsa i tvåan, har fått A i svenskauppgifter i gymnasiet (och går då natur), men hade knappt C i högstadiet.
    Den läraren han hade i högstadiet resonerade som många andra lärare, analysera, analysera och åter analysera
    Hans lärare i svenska på gymnaiset har ett annat resonemang, läs och njut av det ni läser, då fångar ni boken bäst, har ni analyserandet ibakhuvudet så tappar man ofta fokuset
    Grabben har börjat läsa nu, tack vare hans lärare i svenska.

    Jag vet att många svenskalärare har den inriktitningen som du har, men jag lovar, hade man fokuserat mer på att göra läsningen till en njutning, så hade det varit lättare att få barn att läsa
    Och du läser väldigt märkligt?! Var skrev jag att ingen av mina elever har fått minskad läslust?! Eller att elever eller du inte fått minskad läslust?!

    Och du tror på fullaste allvar att din sons lärare på gymnasiet inte får sina elever att analysera eller inte lägger mycket stor vikt vid det? Metoden inte målet som är annorlunda. Det här sättet passar din son. Tänker du att alla barn är likadana eller lär på samma sätt? Det ÄR viktigt att reflektera kring det man läser. Ingen elev kan få betyget A i gymnasiet utan att analysera på djupet, då begår läraren ett grovt tjänstefel. HUR man sedan går tillväga är en metodfråga och inget annat. Och barn är olika. Vissa barn behöver mycket struktur, andra inte. En C-elev har kommit långt på vägen och analyserar massor automatiskt när han/hon läser. En c-elev använder spontant flera lässtrategier.

    Du lägger in en massa eget. Varför skulle man måsta ha analysen i bakhuvudet hela tiden tänker du för att man anser att det är viktigt att reflektera kring det man läser? 

    Om metoden inte fungerar för TS dotter så måste ju TS föra en dialog med läraren. Att sluta reflektera som lösning på problemet tycker jag inte är en särskilt lyckad lösning.

    Och nej, att analysera eller reflektera kring sin läsning är inte något som varit framträdande på någotvis i svensk skola. Tvärt om.
  • Flickan och kråkan
    Venne skrev 2014-09-25 11:16:43 följande:

    Jag tycker det är fantastiskt vilken ton som används mot mig. Är det så att det bara finns ett rätt sätt att lära sig på och att jag vill curla mitt barn ifall jag tror det finns bättre sätt? Det tror inte jag.

    Ni ser inget problem alls i att ett litet barn redan uttrycker glädje över att "slippa" läsa?

    Självklart ska de lära sig analysera. Varför gör de inte det i skolan? Där har de tyst läsning dagligen, varför inte DÄR lägga till analys av texten? I grund och botten tycker jag det är orimligt att ge små barn mängder av arbete efter arbetstid. Hur många vuxna går med på det? Utöver att se på Pisa-resultaten kanske vi även ska titta på studier som visar hur små barn mår i dagens skola, med huvudvärk och magkatarr pga stress.

    Man kan uppnå goda resultat på olika sätt. Att vara så trångsynt att man som lärare blir otrevlig mot en förälder som ifrågasätter ett tillvägagångssätt tycker jag är skrämmande.

    Vem har sagt att jag inte är villig att jobba med mitt barn på det hon behöver? Inte jag iaf. Men hälften av det som görs i skolan verkar bestå av att rita och leka. Kanske byta ut det mot analyser, så kan barnen få rita på fritiden istället för att göra ett ton läxor.


    Absolut. Håller helt och hållet med dig om att det som ska göras hemma i läxform ska vara i form av färdighetsträning, dvs inget nytt. Att träna på att analysera ska man göra tillsammans med läraren och jämnåriga i ett samtal. Mitt förslag var att verkligen prata med din dotters lärare om syfte och mål och förändra läsläxan så att den passar henne bättre. 

    Jag har ifrågasatt både journalföringen över sidor liksom den väldigt öppna och stereotypa frågeställningen som din dotter fått. Jag tror ändå inte att lösningen är att din dotter sa sluta reflektera kring det hon läser utan att formen behöver ändras.
  • Flickan och kråkan
    Venne skrev 2014-09-25 11:26:00 följande:

    Det är ju metoden vi diskuterar. Varför är du så arg? Jag har INTE slutat göra läxan med min dotter. Jag HAR tagit upp det med läraren. Jag tänker inte sluta läsa för min dotter.


    Jag är inte det minsta arg.
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-09-25 11:26:57 följande:

    Att få läsglädjen är av sekundär natur, eller snarare, de blandar ihop läsglädje med att dissikera texten.
    Men vem har pratat om att dissikera texter med lågstadiebarn?! På vilket sätt går läsglädje stick i stäv med att tänka någon egen tanke kring det man läst?
  • Flickan och kråkan
    Venne skrev 2014-09-25 11:40:08 följande:

    Ja, det känns som att jag kom åt en känslig punkt. Det var jag inte ett dugg beredd på faktiskt. Jag ville höra vad andra tyckte om just detta upplägget av hemläxa.

    En sak är märklig; diskussionen verkar handla om att jag förnekar mitt barn att lära sig analysera. Fast läxan verkar inte ens gå ut på det. Läxan verkar gå ut på att vi ska bevisa för läraren att vi läser och visa hur mycket vi läser.


    Och då är ju uppgiften tokig på ett eller annat sätt om det är det den går ut på. Vad säger läraren själv att syftet med de olika uppgifterna är?
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust