• Anonym (X)

Nyförlösta = diviga narcissister

Här på FL tycks majoriteten av kvinnorna och männen anse att en nyförlöst kvinna är skör, både fysiskt och psykiskt. Det ska tassas på tå kring dem, inte krävas något av dem och de ska få allt de vill. Konstigt nog tycks de nyblivna mammorna tycka det är ett fantastiskt upplägg, att de är veka och svaga, dom har ju fött barn!

Från första stund bebisen föds flera månader efter ska hänsyn visas till den nyblivna mamman. Pappan ska passa på mammans önskemål och gud hjälpe den man som har en vilja och ett önskemål som inte är kompatibelt med mamman.

Besök undanbedes, bonusbarn kan fara åt helvete, svärföräldrar är bara besvärliga. Alla som inte har ett biologiskt band din mamman är plötsligt mindre viktiga. Mamman får inte stressa, för det kan rubba amningen och läkningen efter den oerhört traumatiska förlossningen. Hormoner ska plötsligt styra och skyllas på, mamman är inte längre ansvarig för sina handlingar och känslor, allt skylls på hormoner.

Ironiskt nog står samma kvinna några månader senare och säger att hon minsann är stark, självständig och jämställd med mannen. Kvinnor föder barn världen över utan att bli narcissister, utan att spela dödssjuk och sargad. Visst gör det ont och visst förekommer komplikationer, men det är oftast inte dom som upplevt komplikationerna som kräver att det ska daltas med dem. Dom vet oftast bättre!

Hur försvarar ni kvinnor detta beteende, att ni förvandlas till invalidiserade divor när ni fött barn?

• Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister
  • Anonym (-)
    Anonym (många) skrev 2014-06-26 15:18:22 följande:

Många kvinnor verkar tro att de blir viktigare än andra så fort stickan visar ett plus.

Det är inbyggt och väldigt primitivt. Se bara på djuren; dräktiga honor behandlas bättre än icke dräktiga. Så är det och så förblir det. För faktum kvarstår att det ÄR stort att bli gravid och det ÄR stort att förlösa ett barn och det ÄR stort att bli mamma.

Försök inte förminska det faktumet.
  • Anonym (X)

Svårt att tro majoriteten av nyblivna mödrar världen över är på fötter och lagar mat, tar hand om barn, städar, jobbar, inom ett par dagar, ofta samma dag. Här blir många kvinnor handlingsförlamade och egoistiska en lååång tid efter.

Jag förstår varför många av barnmorskorna jag känner ofta undrar varför vissa par skaffar barn.

• Anonym (många)
    Anonym (-) skrev 2014-06-26 15:22:28 följande:
    Det är inbyggt och väldigt primitivt. Se bara på djuren; dräktiga honor behandlas bättre än icke dräktiga. Så är det och så förblir det. För faktum kvarstår att det ÄR stort att bli gravid och det ÄR stort att förlösa ett barn och det ÄR stort att bli mamma.
    Försök inte förminska det faktumet.

Ja, avlande kvinnor är verkligen primitiva. Där säger jag inte emot.
  • Anonym (X)
    Anonym (många) skrev 2014-06-26 15:25:10 följande:

• Anonym (-)
    Anonym (många) skrev 2014-06-26 15:25:10 följande:

Vet inte om du försökte göra dig lustig?

Hur som helst... Detta med barnafödande ÄR primitivt. Det går inte att komma ifrån. Hormonerna som uppstår är också de primitiva - till för att skydda och varna.

Har man inte sovit bort halva skolgången, så känner man till detta och har således större förståelse för det. ;)

Nu ska jag ut på promenad i det HÄRLIGA vädret! Adjöken!
  • Anonym (Ska du skita i!)

Jag personligen var fruktansvärt slutkörd efter att ha burit vårt barn i nio månader och sen ha genomgått en 18,5 timme lång förlossning! Var öm i hela kroppen, varje gång jag reste på mig veckorna efter förlossningen flödade avslag ur mig (blod och sårvätska från livmodern om du inte visste), gjorde ont att kissa och bajsa eftersom jag efter 1,5 timmes krystande födde fram vårt gemensamma barn, bara två stygn men ändå! Mina hormoner va kaos så grät för ingenting, såriga bröstvårtor de två första veckorna av amning, gjorde fruktansvärt ont! Det är fruktansvärt omvälvande att föda fram ett barn, och de flesta är helt slut efteråt, både fysiskt och psykiskt! Jag tycker att det minsta partnern kan göra är att sköta markarbetet första veckorna. Min man gjorde det gärna efter att jag frivilligt tagit sönder min kropp! Den läkte fort men va inte direkt pigg i början!

Vi tog emot besök från början, familj och närmsta vänner men jag hade aldrig dömt någon som vägrar besök första tiden! TS, du har själv aldrig fött barn va?

• LitenLarv
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 15:24:38 följande:

Svårt att tro majoriteten av nyblivna mödrar världen över är på fötter och lagar mat, tar hand om barn, städar, jobbar, inom ett par dagar, ofta samma dag. Här blir många kvinnor handlingsförlamade och egoistiska en lååång tid efter.

Jag förstår varför många av barnmorskorna jag känner ofta undrar varför vissa par skaffar barn.

I exempelvis Turkiet är det tradition att mannens mamma åker till familjen och bor där några veckor efter förlossningen så att den nyförlösta mamman slipper tänka på allt som ska göras hemma den första tiden när barnet kommit. Säger inte det mer om hur stressade vi är här att allt ska ske så snabbt?
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • PrinsessanLeia

De första veckorna efter förlossningen är kvinnan skör och bör behandlas så, många har sytts och kan ha skador som måste vila. Dessa veckor är också då man bygger upp anknytningen och då uppskattar iaf jag som kvinna att man får vara själva i familjen de.n största tiden, det innefattar även eventuella bonusbarn såklart som ockaå bör lära känna den nya familjemedlemmen. Men detta ska inte pågå flera månader. Dock bör ju föräldrarna dela på ansvaret för barnet den tid ingen arbetar, och det är också viktigt för att den afbetande föräldern ska bygga upp sin anknytning. Familjelivs samlade åsikter ger jag inte mycket för men det finns ju några kloka och jämställda. Det är dock viktigt som man (och kvinna) att förstå att en nyförlöst i många fall är att jämställa med en nyopererad och bör behandlas så. Man sjukskriver tex inte nyförlösta som egentligen skulle sjukskrivas från afbetet med liknande skador.

• Anonym (.....)
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 15:24:38 följande:

Du är ju fan för mycket, ts. Varför tror du att mödrar i u-länder jobbar samma dag som de fött? Jo, därför att de inte har något val!!! Och inte sällan dör dessa kvinnor också inom några veckor efter förlossningen. Är du så du vill ha det? Jag har själv inga barn. Men att vara svag pga sjukdom, förlossning, stora blodförluster, har inget med självständighet eller jämlikhet att göra. Att vara svag efter en fölossning är inte ett dugg annorlunda än att vara svag pga en sjukdom. Om min kille vore nyopererad skulle jag gladeligen springa och passa upp honom, för det är så man gör om man bryr sig om någon. Men visst, jag antar att skon klämmer att du själv inte hade någon avlastning som nyförlöst.
  • nymedlem

Inte läst något i tråden men Gud vilken BRA ts, har tänkt på detta länge!!!!

Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister