• Anonym (X)

Nyförlösta = diviga narcissister

Här på FL tycks majoriteten av kvinnorna och männen anse att en nyförlöst kvinna är skör, både fysiskt och psykiskt. Det ska tassas på tå kring dem, inte krävas något av dem och de ska få allt de vill. Konstigt nog tycks de nyblivna mammorna tycka det är ett fantastiskt upplägg, att de är veka och svaga, dom har ju fött barn!

Från första stund bebisen föds flera månader efter ska hänsyn visas till den nyblivna mamman. Pappan ska passa på mammans önskemål och gud hjälpe den man som har en vilja och ett önskemål som inte är kompatibelt med mamman.

Besök undanbedes, bonusbarn kan fara åt helvete, svärföräldrar är bara besvärliga. Alla som inte har ett biologiskt band din mamman är plötsligt mindre viktiga. Mamman får inte stressa, för det kan rubba amningen och läkningen efter den oerhört traumatiska förlossningen. Hormoner ska plötsligt styra och skyllas på, mamman är inte längre ansvarig för sina handlingar och känslor, allt skylls på hormoner.

Ironiskt nog står samma kvinna några månader senare och säger att hon minsann är stark, självständig och jämställd med mannen. Kvinnor föder barn världen över utan att bli narcissister, utan att spela dödssjuk och sargad. Visst gör det ont och visst förekommer komplikationer, men det är oftast inte dom som upplevt komplikationerna som kräver att det ska daltas med dem. Dom vet oftast bättre!

Hur försvarar ni kvinnor detta beteende, att ni förvandlas till invalidiserade divor när ni fött barn?

• Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister
  • Anonym (X)
    Anonym (bleh) skrev 2014-06-26 22:21:15 följande:
    Jag tror att du har en udda uppfattning om vad en narcissist faktiskt är. Det är någon som är full av beundran för sig själv och sin egen förmåga, ofta i kombination med arrogans mot andra och avsaknad av empati, typ de sidor som du visar upp av dig själv i den här tråden. A case of the pot calling the kettle black?

Jag är medveten om vad en narcissist är, jag är också medveten om vad personangrepp är. Något jag inte håller på med men som andra som inte har något bättre att komma med inte drar sig för att använda.
  • Anonym (bleh)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2014-06-26 21:08:58 följande:
    Jag vet inte om vi sett olika länder och upplevt olika kulturer. Men de flesta kulturer världen över så ska den gravida kvinnan behandlas varsamt, hon ska inte behöva bära tungt eller anstränga sig. I vissa kulturer så säger folk att  den gravida kvinnor ska få allt hon är sugna på (det var så underbart att ha vänner från dessa länder då jag behövde bara nämna att jag var sugen på choklad och de fixade choklad utan att jag bett det). Medan här i Sverige ska man helst jobba till sista dagen, ingen erbjuder sittplats på tåget, man ska träna och bete sig som vanligt, att vara gravid är ju ingen sjukdom.

När jag var gravid och vi hade rest till sydafrika så gav en sydafrikansk man min sambo rådet att ta hand om mig första 3 månaderna efter förlossningen. Då ska kvinnor enligt mannen inte behöva lyfta ett finger för kroppen behöver läkas. Så är det i deras kultur tydligen. Andra kulturer jag hört talas om har sagt att kvinnan måste vila så länge hon har avslag.
    Men här i Sverige ska den nyförlösa kvinnan vara stark, man ska sminka sig och köra knipövningar redan på BB, gäster samma dag man kommer hem, börja träna inom en vecka för smal och fin måste man bli på en gång. Sen måste man träffa alla vänner, alla bekanta.

Nä, jag tycker nyförlösta ska faktiskt fokusera på sig själva och det nya barnet.
    Ett annat exempel är Kina, där familjen (ofta kvinnans föräldrar) tar hand om den nyförlösta kvinnan i allt. Jag har hört flera kinesiska vänner berätta att mamman inte får gå ut på en hel månad (!).

Jag håller med dig om att det är en väldig duktighetshets här i Sverige. Det har blivit värre på senare år också - man ska ju helst föda utan bedövning också. På mitt jobb kommer kvinnorna dessutom in med barnet till jobbet ett par veckor efter förlossning - för att jobba. Visserligen inte heltid, men ändå. Själv tycker jag att det har gått för långt.

På 70-talet var det inte lika vanligt att man jobbade till sista dagen, utan man gick ca två veckor innan BF eller tidigare. Vet att man fortfarande gör det på annat håll ute i Europa. Det är förstås upp till var och en att bestämma hur man vill göra vad gäller den saken; vissa är pigga, andra inte. Man var också lite mer förlåtande mot den nyförlösta kvinnokroppen, man fick stanna längre på BB, kilona skulle inte bort lika fort osv.
  • Anonym (bleh)
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 22:26:26 följande:
    Jag är medveten om vad en narcissist är, jag är också medveten om vad personangrepp är. Något jag inte håller på med men som andra som inte har något bättre att komma med inte drar sig för att använda.
    Du sätter den etiketten på andra. Jag påpekar att ordet är felvalt (du verkar ju istället vara ute efter att beskriva någon som är ömklig). Sedan är det skillnad på att benämna någon narcissist (person) och att säga att någon uppvisar beteende/sidor som en narcissist (beteende).
  • Phalaenopsis
    Anonym (duharfel) skrev 2014-06-26 22:01:43 följande:
    fogarna lossnar från fästena och gör det omöjligt att gå rätt och utan oerhörd smärta, huvudvärk och migrän från helvetet
    kräkas flera gånger varje dag, ofta helt utan förvarning
    bli tyngre och tyngre, svullnar upp som en ballong, tyngdpunkten i kroppen förändras totalt
    nerver som blir så klämda i handlederna att det gör helt sjukt ont, och kräver specialskena eller operation för att fixas
    bli allergisk mot den där saken i magen, riskera livet 
    risk att utveckla diabetes, få högt blodtryck, bristsjukdomar, undernäring, vätskebrist
    permanenta kroppsliga förändringar
    synen, luktsinnet, smaksinnet kan förändras
    oupptäckta hjärtfel eller sjukdomar utlöses och hotar ens liv då graviditet är en oerhörd påfrestning för kroppen

och då har jag inte ens kommit till förlossningen! 
    för en del händer nästan inget, men för jävligt många kan dom pricka av en himla massa
    och det kan hända hur vältränad, förberedd och "perfekt" man än är, ingen är skonad och kan veta i förväg

tillståndet "vara gravid" är ingen sjukdom, men utlöser och orsakar en jävlans massa sjukdomstillstånd! som mammor och barn till och med dör av! 
    Av någon outgrundlig anledning så "räknas" inte alla de sjukdomar som kommer av graviditeter. Det är möjligt att det finns, men jag har då aldrig träffat någon gravid kvinna som inte under graviditeten lidit av någon krämpa som normalt sett skulle klassats som sjukdom. Många går över efter nio månader. Ett brutet ben läker betydligt snabbare än så.
  • PrinsessanLeia

På 70-talet fick kvinnorna bo upp till en vecka på något slags hem efter förlossningen där de fick lagad mat, förmodligen ansåg man inte att männen kunde ta hand om kvinnan då (vilket i efterhand känns djupt tragiskt). Det var nog rätt klokt att låta kvinnan och barnet anknyta i lugn och ro en vecka även om pappan givetvis också borde fått den chansen.

Anonym (bleh) skrev 2014-06-26 22:35:42 följande:

Ett annat exempel är Kina, där familjen (ofta kvinnans föräldrar) tar hand om den nyförlösta kvinnan i allt. Jag har hört flera kinesiska vänner berätta att mamman inte får gå ut på en hel månad (!).

Jag håller med dig om att det är en väldig duktighetshets här i Sverige. Det har blivit värre på senare år också - man ska ju helst föda utan bedövning också. På mitt jobb kommer kvinnorna dessutom in med barnet till jobbet ett par veckor efter förlossning - för att jobba. Visserligen inte heltid, men ändå. Själv tycker jag att det har gått för långt.

På 70-talet var det inte lika vanligt att man jobbade till sista dagen, utan man gick ca två veckor innan BF eller tidigare. Vet att man fortfarande gör det på annat håll ute i Europa. Det är förstås upp till var och en att bestämma hur man vill göra vad gäller den saken; vissa är pigga, andra inte. Man var också lite mer förlåtande mot den nyförlösta kvinnokroppen, man fick stanna längre på BB, kilona skulle inte bort lika fort osv.

• Levande
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 22:26:26 följande:

Du har ju skrivit trådstarten på det sätt som du har, med de ordvalen, särskilt i sista meningen, så då kanske du får räkna med lite.. :) 

Och narcissistiska divor etc är väl n form av mindre trevlig titulering, ett sorts  angrepp även om du inte namnger en viss person. Man kan förstå att en som inte är invigd ställer frågan, men man kan ju ställa den på olika sätt med Flört.

I övrigt: är väl inget konstigt om kvinnor som först har känt sig sköra och påverkade av hormoner några månader senare känner sig bättre till både kropp och själ? Ungefär som du känner dig pigg och stursk igen efter en influensa. Så förstod inte riktigt poängen med just den grejen. 

Däremot kan jag förstå att mannen kanske ofta känner att han får tassa på tå och att ingen frågar efter hur han känner. Så kan förstå, men man får nog ta det på ett annat sätt.
  • 1234568
    Anonym (duharfel) skrev 2014-06-26 22:01:43 följande:
    fogarna lossnar från fästena och gör det omöjligt att gå rätt och utan oerhörd smärta, huvudvärk och migrän från helvetet
    kräkas flera gånger varje dag, ofta helt utan förvarning
    bli tyngre och tyngre, svullnar upp som en ballong, tyngdpunkten i kroppen förändras totalt
    nerver som blir så klämda i handlederna att det gör helt sjukt ont, och kräver specialskena eller operation för att fixas
    bli allergisk mot den där saken i magen, riskera livet 
    risk att utveckla diabetes, få högt blodtryck, bristsjukdomar, undernäring, vätskebrist
    permanenta kroppsliga förändringar
    synen, luktsinnet, smaksinnet kan förändras
    oupptäckta hjärtfel eller sjukdomar utlöses och hotar ens liv då graviditet är en oerhörd påfrestning för kroppen

och då har jag inte ens kommit till förlossningen! 
    för en del händer nästan inget, men för jävligt många kan dom pricka av en himla massa
    och det kan hända hur vältränad, förberedd och "perfekt" man än är, ingen är skonad och kan veta i förväg

tillståndet "vara gravid" är ingen sjukdom, men utlöser och orsakar en jävlans massa sjukdomstillstånd! som mammor och barn till och med dör av! 

och vet du TS ens hur höga hormon nivåerna är i kvinnans kropp under graviditeten/förlossningen jämfört med en vanlig dag i en kvinnas liv? 
  • Jeaninne

Vi föder så få barn i det här landet - typ två var - att jag faktiskt tycker att en kvinna som har fött barn SKA få bli behandlad som en drottning ett tag. Och att hennes man, svärmor och andra får ta hänsyn. Det är ju så kort tid det gäller ändå, av ett liv.

För övrigt är detta inget typiskt för det moderna Sverige. Förr (ja jag VET att detta inte var möjligt för de fattigaste) sa man att barnsängstiden var sex veckor. Så länge låg kvinnan till och med TILL SÄNGS (fast detta vet man inte är så bra nu, då - kan bli blodproppar) större delen av tiden. Grannkvinnorna kom med färdiglagad mat och fördelade de nödvändiga kvinnosysslorna mellan sig/såg efter pigorna. Mannen visste också att sex var förbjudet under denna tid.

Detta gav kvinnan välbehövlig vila och läktid, och hon fick också goda möjligheter att få igång amningen och bara mysa med sitt barn.

Och JA jag kan faktiskt tycka att det är väldigt fult av mannen (och hans ex) att dumpa sina barn från förr på sin kvinna i det läget. Eller kräva sex när hon inte är läkt (jo det förekommer...). Eller inte kunna säga ifrån till svärmor, så att den nyblivna mamman måste springa runt och städa och baka och koka kaffe när svärmor ska komma på besök... Jag vet kvinnor som ältar sådana episoder 30 år senare. För att det är så respektlöst.

• Batmamba
    Tramptass skrev 2014-06-26 22:18:12 följande:

Det är klart att man är ursäktad om man är halvt döende.

Jag hade avslag, såriga bröstvårtor och sömnrubbningar precis som de flesta andra. I början kissade jag bara i duschen. Men jag umgicks med de som var ok med att jag låg på soffan i bästa mjukisarna.

Ok, då missuppfattade jag ditt tidigare inlägg. Det lät som att du tyckte att det gick bra att leva som vanligt där.

Min poäng var dock att det jag räknade upp inte är att vara halvt döende. Det är jättevanligt att må så efter en förlossning. TS verkar ha svårt att förstå hur begränsande de är problemen kan vara, i synnerhet om man råkar drabbas av många av dem.

Utifrån kan det verka som att mamman är divig, men det kan bero på att hon inte berättar för allt och alla om sina problem.

Varför ifrågasätta en person som mår dåligt istället för att hjälpa den?
  • Anonym (rabiata tanter)

Ni som blir rabiata över vad ts skriver, varför tar ni åt er?

Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister