Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Nyförlösta = diviga narcissister

Här på FL tycks majoriteten av kvinnorna och männen anse att en nyförlöst kvinna är skör, både fysiskt och psykiskt. Det ska tassas på tå kring dem, inte krävas något av dem och de ska få allt de vill. Konstigt nog tycks de nyblivna mammorna tycka det är ett fantastiskt upplägg, att de är veka och svaga, dom har ju fött barn!

Från första stund bebisen föds flera månader efter ska hänsyn visas till den nyblivna mamman. Pappan ska passa på mammans önskemål och gud hjälpe den man som har en vilja och ett önskemål som inte är kompatibelt med mamman.

Besök undanbedes, bonusbarn kan fara åt helvete, svärföräldrar är bara besvärliga. Alla som inte har ett biologiskt band din mamman är plötsligt mindre viktiga. Mamman får inte stressa, för det kan rubba amningen och läkningen efter den oerhört traumatiska förlossningen. Hormoner ska plötsligt styra och skyllas på, mamman är inte längre ansvarig för sina handlingar och känslor, allt skylls på hormoner.

Ironiskt nog står samma kvinna några månader senare och säger att hon minsann är stark, självständig och jämställd med mannen. Kvinnor föder barn världen över utan att bli narcissister, utan att spela dödssjuk och sargad. Visst gör det ont och visst förekommer komplikationer, men det är oftast inte dom som upplevt komplikationerna som kräver att det ska daltas med dem. Dom vet oftast bättre!

Hur försvarar ni kvinnor detta beteende, att ni förvandlas till invalidiserade divor när ni fött barn?

• Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister
  • Anonym (X)
    Anonym (Ö) skrev 2014-06-26 10:58:46 följande:
    Om du eller din fru har betett sig så får du ifrågasätta henne/ dig själv. Hur världens andra mammor beter sig/ inte beter sig har du väl inte så mycket med att göra. Eller är du ledsen över att du inte får vara i centrum eller bestämma?

Jag är själv mamma.
  • Anonym (X)
    Drottningen70 skrev 2014-06-26 11:36:02 följande:
    Att man är stark och självständig står inte överhuvudtaget i motsatsförhållande till att man under en omvälvande tid i livet är svag och skör. Om det är nån gång i livet man kan få koncentrera sig på sitt eget välmående, och att fokusera på det och sitt barn, och skita i sociala konventioner så är det som nyförlöst. Att våga göra det är inte svagt, utan jäkligt klokt och inget som överhuvudtaget behöver "försvaras" som du kräver.

Du var en av kvinnorna jag tänkte på ironiskt nog.

Det är varken klokt eller starkt att iklä sig offerkoftan och vara egocentrisk kan jag tycka. För till skillnad från dig betonar jag att det är min åsikt, ingen absolut sanning.
  • Anonym (X)
    LitenLarv skrev 2014-06-26 11:38:55 följande:
    Nja nu var det ju inte riktigt det jag sa. Det jag menade var att ts vill ju få det till att i princip alla kvinnor blir sådana, då kontrade jag med att jag känner inte en enda som har blivit sådan.

Och sen kan man fråga sig, har ts träffat någon av dessa kvinnor på riktigt eller är har hon FL som underlag för sin åsikt?

Majoriteten är inte detsamma som "i princip alla".
  • Anonym (X)
    Ann Cistrus skrev 2014-06-26 12:38:39 följande:
    Känns ganska tramsigt att hålla på med generaliseringar på detta vis. Ja, det kanske är ett vanligt fenomen att förstagångsföderskor är ganska omtumlade ett tag efter förlossningen men för de allra flesta släpper det med tiden, de läker, blir starkare och växer in i rollen som förälder. Är det så himla konstigt att olika kvinnor hanterar denna omställningen på olika sätt? 

Jag utgår förresten från att du själv hade ett bonusbarn som studsade i soffan bredvid dig när du försökte få till en fungerande amning? 

Klart jag har och bredvid bonusen min biologiska.

Jag behandlar alla barn i mitt hushåll lika, vi är en familj. Därför blir jag äcklad av alla dessa bonusföräldrar som gör skillnad på mitt och ditt i hemmet, skäms på er! Barnen har inte valt att bli indragna i era liv, ni har valt att ta del av deras!
  • Anonym (X)
    kenneth768768 skrev 2014-06-26 13:58:57 följande:
    Var det alltså bevisat att denna kvinna var fylld med hormoner? Verkar bokstavligen livsfarligt detta med nyförlösta mammor, kanske borde det inte vara tillåtet att de är ensamma med barnen, om det är bevisat att de då och då tar livet av sina barn.

• Anonym (X)
    Ann Cistrus skrev 2014-06-26 14:07:47 följande:
    Skäms på oss? Nej vet du vad, jag skäms inte för att jag behandlar barnen i vår familj olika. Jag har en bonusdotter och två gemensamma och ja, jag gosar och pussar på mina egna men mindre ofta med bonusen. Hon har en mamma och en pappa som är intima med henne på det sättet och gagnas inte av att jag fejkar fram en kelighet som inte är naturlig. Jag hade också känt mig obekväm med att ha henne hängande över mina bröstvårtor och komma med kommentarer när jag ammade. (även om det aldrig hände). 

Om vi bortser från intimitetsaspekten så är det sen så att jag är den vuxna personen som hon tillbringar mest tid med by far. Jag är föräldraledig och hämtar henne från fritids timmar innan pappan slutar jobba, jag har alla barnen hemma nu när det är sommarlov, jag handlar kläder till henne, tvättar, lagar mat hon gillar, städar hennes rum, hjälper med läxa, you name it. Jag gör långt mer för henne än vad hennes biomamma gör och nej, jag skäms banne mig inte för något. 

Då lever det barnet just nu med begränsad intimitet, från dig och sina bioföräldrar och det tycker du är helt ok? Helt otroligt hur en vuxen människa kan resonera så, en kram är värd så mycket mer än ett rent rum!
  • Anonym (X)
    Anonym (hmm) skrev 2014-06-26 14:21:54 följande:
    Jag antar att Ts är en man och en man kan aldrig någonsin känna de en kvinna känner, hur det känns att gå med värkar i dygn, sömnbrist pga smärta, trycka ut en flera kilos tung bebis ur din lilla snippa, kanske spricka lite grann, behöva sys, å sen lida å få ångest av att kissa för de gör så in i helvetes ont i flera veckor efteråt, blödningar , å smärta av mjölkfyllda bröst, å inte minst alla hormoner! Jag tycker nog i allra högsta grad att kvinnan får lov att "gnälla" å folk i hennes omgivning får glatt "tassa på tå" ett tag!

Jag är mamma med flera graviditeter i bagaget!
  • Anonym (X)
    sextiotalist skrev 2014-06-26 14:23:49 följande:
    Du kanske inte ens kan tänka tanken på att barnen inte heller vill ha påtvingad intimitet.

Ditt resonemang är väldigt respektlöst inför barnen anser jag. Jag är ganska säker på att sambons barn hade känt sig väldigt obekväma om jag hade försökt att vara på samma intima nivå som de är och har varit mot sina föräldrar

Skyll på barnen du!
  • Anonym (X)
    Anonym (b) skrev 2014-06-26 14:39:18 följande:
    Men vad fan är det med dig? Verkar mer som om du har behov av att racka ned på folk än att ha en ordentlig frågeställning.

Gå och sov ett par timmar så kanske det blir bättre, det är inte särskilt sunt att gå runt och vara så där arg..

Jag är kvinna och styrd av mina hormoner, fullt acceptabelt på FL.
Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister