• Anonym (X)

Nyförlösta = diviga narcissister

Här på FL tycks majoriteten av kvinnorna och männen anse att en nyförlöst kvinna är skör, både fysiskt och psykiskt. Det ska tassas på tå kring dem, inte krävas något av dem och de ska få allt de vill. Konstigt nog tycks de nyblivna mammorna tycka det är ett fantastiskt upplägg, att de är veka och svaga, dom har ju fött barn!

Från första stund bebisen föds flera månader efter ska hänsyn visas till den nyblivna mamman. Pappan ska passa på mammans önskemål och gud hjälpe den man som har en vilja och ett önskemål som inte är kompatibelt med mamman.

Besök undanbedes, bonusbarn kan fara åt helvete, svärföräldrar är bara besvärliga. Alla som inte har ett biologiskt band din mamman är plötsligt mindre viktiga. Mamman får inte stressa, för det kan rubba amningen och läkningen efter den oerhört traumatiska förlossningen. Hormoner ska plötsligt styra och skyllas på, mamman är inte längre ansvarig för sina handlingar och känslor, allt skylls på hormoner.

Ironiskt nog står samma kvinna några månader senare och säger att hon minsann är stark, självständig och jämställd med mannen. Kvinnor föder barn världen över utan att bli narcissister, utan att spela dödssjuk och sargad. Visst gör det ont och visst förekommer komplikationer, men det är oftast inte dom som upplevt komplikationerna som kräver att det ska daltas med dem. Dom vet oftast bättre!

Hur försvarar ni kvinnor detta beteende, att ni förvandlas till invalidiserade divor när ni fött barn?

• Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister
  • 1234568
    Fian88 skrev 2014-06-28 13:44:25 följande:
    Fast jag tror nog att det räcker med att barnet är runt andra människor! Har aldrig förstått mentaliteten "borde vänja sig", vi har varit runt mycket folk från början men inte slussat runt vår son bland människor han inte känner igen och inte är han rädd för det. Han flörtar med alla och är glad trots att vi aldrig tvingat på honom fysisk närhet med främlingar! Är såklart inte alls bra att isolera sig själv och barnet mer än kanske de första veckorna, det förespråkar jag inte alls, men reagerade på åsikten om att bara för att man inte låter alla hålla barnet så hönsar man, det håller jag inte med om.
    Nu skrev jag ju inte att man skulle låta alla hålla i barnet. Barn kommer ju ha sina "blyga perioder" oxå, och då kan man ju inte tvinga på fysisk närhet med okända som gör dom livrädda. Men man kan inte heller hålla dom ifrån folk..det gör bara saken värre. och där håller jag med dig. Man får ge barnen tillfällen där det finns folk, och låta dom ta steget när dom vill och är redo. Men isolering pga överkänsligt barn eller blyghet är nu inte att förespråka.

Min kommentar var snarast en motkommentar till en mamma som skrev att henne son är så känslig och typ..halvrädd för andra människor vid 1 års åldern. Och att hon anser att hon borde begränsat umgänget med andra under året som gått ännu mer än hon gjort, pga sonens &
  • 1234568
    Fian88 skrev 2014-06-28 13:44:25 följande:
    Fast jag tror nog att det räcker med att barnet är runt andra människor! Har aldrig förstått mentaliteten "borde vänja sig", vi har varit runt mycket folk från början men inte slussat runt vår son bland människor han inte känner igen och inte är han rädd för det. Han flörtar med alla och är glad trots att vi aldrig tvingat på honom fysisk närhet med främlingar! Är såklart inte alls bra att isolera sig själv och barnet mer än kanske de första veckorna, det förespråkar jag inte alls, men reagerade på åsikten om att bara för att man inte låter alla hålla barnet så hönsar man, det håller jag inte med om.
    Nu skrev jag ju inte att man skulle låta alla hålla i barnet. Barn kommer ju ha sina "blyga perioder" oxå, och då kan man ju inte tvinga på fysisk närhet med okända som gör dom livrädda. Men man kan inte heller hålla dom ifrån folk..det gör bara saken värre. och där håller jag med dig. Man får ge barnen tillfällen där det finns folk, och låta dom ta steget när dom vill och är redo. Men isolering pga överkänsligt barn eller blyghet är nu inte att förespråka.

Min kommentar var snarast en motkommentar till en mamma som skrev att henne son är så känslig och typ..halvrädd för andra människor vid 1 års åldern. Och att hon anser att hon borde begränsat umgänget med andra under året som gått ännu mer än hon gjort, pga sonens överkänslighet.

Och angående ordet vänja..tja, beror väl på vad man talar om det. Visa saker i livet ska man inte behöva vänjas med. Men det finns även otroligt mycket saker i livet som man kommer måsta vänja sig med..människor är en av dom sakerna.
  • Fian88
    1234568 skrev 2014-06-28 20:06:19 följande:

Min kommentar var snarast en motkommentar till en mamma som skrev att henne son är så känslig och typ..halvrädd för andra människor vid 1 års åldern. Och att hon anser att hon borde begränsat umgänget med andra under året som gått ännu mer än hon gjort, pga sonens överkänslighet.

Och angående ordet vänja..tja, beror väl på vad man talar om det. Visa saker i livet ska man inte behöva vänjas med. Men det finns även otroligt mycket saker i livet som man kommer måsta vänja sig med..människor är en av dom sakerna.
    Då missförstod jag dig lite, ursäkta
  • Fennyxx
    Anonym (X) skrev 2014-06-28 00:02:12 följande:

Då har du tur som haft ett lätt liv om det var bland det jobbigaste du varit med om. Och jag är inte arg, mest förvånad över hur många extremt sköra människor det finns.
    Jovisst, jag kanske har haft ett någorlunda enkelt liv utan att bli överkörd av varken mentala eller fysiska ångvältar med någon sorts regelbundenhet, men nu handlade det inte om mig. Även förlossningsupplevelsen kommer i många olika varianter och jag tycker bara det är underligt att låtsas som om den för det mesta skulle vara någon sorts spaupplevelse.

Men som sagt, folk är olika och jag har aldrig blivit utsatt för några horder av narcissistdivor.

Dessutom borde det väl vara rätt så lätt fö dig att undvika att umgås med dina vänner några veckor efter förlossningen om de nu blir så jobbiga?
  • Anonym (X)
    Fennyxx skrev 2014-06-29 00:06:36 följande:
    Jovisst, jag kanske har haft ett någorlunda enkelt liv utan att bli överkörd av varken mentala eller fysiska ångvältar med någon sorts regelbundenhet, men nu handlade det inte om mig. Även förlossningsupplevelsen kommer i många olika varianter och jag tycker bara det är underligt att låtsas som om den för det mesta skulle vara någon sorts spaupplevelse.

Men som sagt, folk är olika och jag har aldrig blivit utsatt för några horder av narcissistdivor.

Dessutom borde det väl vara rätt så lätt fö dig att undvika att umgås med dina vänner några veckor efter förlossningen om de nu blir så jobbiga?

Nu står det klart och tydligt i Ts och i andra inlägg jag gjort i tråden att det främst handlar om kvinnorna på FL. Jag umgås inte med dramaqueens som gör en höna av en fjäder.
  • Anonym (.)

Håller med dig! Riktigt bra skrivet!

• ica
    Anonym (liten) skrev 2014-06-28 14:38:00 följande:

De första veckorna är även extra viktiga för att få chans att knyta an. Så att man begränsar och kanske även isolerar sig första veckorna, tills man återhämtat sig nogorlunda och känner att man "landat", tycker jag är helt rätt. En snabbvisit av närmaste räcker väl i början.

Sen är nyfödda infektionskänsliga.
  • Anonym (X)
    Anonym (.) skrev 2014-06-29 08:35:23 följande:
    Håller med dig! Riktigt bra skrivet!

• Anonym (X)

Jag satt tidigare idag på ett fik, bredvid satt ett gäng lattemammor. Den ena beklagar sig över att släkt och svärföräldrar vill besöka dem och träffa bebisen, men hon hade sagt nej. Hon ville inte riskera att barnet skulle smittas av något men främst ville hon inte ha massa människor runt bebisen. Dom andra mammorna höll med i hennes beslut.

Vilka nötter, hon har tagit bebisen till ett fik med främlingar, är det bara jag som tycker hon resonerar som en nöt?

• Fian88
    Anonym (X) skrev 2014-06-29 19:07:40 följande:

Jag satt tidigare idag på ett fik, bredvid satt ett gäng lattemammor. Den ena beklagar sig över att släkt och svärföräldrar vill besöka dem och träffa bebisen, men hon hade sagt nej. Hon ville inte riskera att barnet skulle smittas av något men främst ville hon inte ha massa människor runt bebisen. Dom andra mammorna höll med i hennes beslut.

Vilka nötter, hon har tagit bebisen till ett fik med främlingar, är det bara jag som tycker hon resonerar som en nöt?

Där håller jag helt med dig! Korkat att tro att ett café är fritt fån virus och bakterier men att gäster minsann kryllar av det!
Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister