• Anonym (X)

Nyförlösta = diviga narcissister

Här på FL tycks majoriteten av kvinnorna och männen anse att en nyförlöst kvinna är skör, både fysiskt och psykiskt. Det ska tassas på tå kring dem, inte krävas något av dem och de ska få allt de vill. Konstigt nog tycks de nyblivna mammorna tycka det är ett fantastiskt upplägg, att de är veka och svaga, dom har ju fött barn!

Från första stund bebisen föds flera månader efter ska hänsyn visas till den nyblivna mamman. Pappan ska passa på mammans önskemål och gud hjälpe den man som har en vilja och ett önskemål som inte är kompatibelt med mamman.

Besök undanbedes, bonusbarn kan fara åt helvete, svärföräldrar är bara besvärliga. Alla som inte har ett biologiskt band din mamman är plötsligt mindre viktiga. Mamman får inte stressa, för det kan rubba amningen och läkningen efter den oerhört traumatiska förlossningen. Hormoner ska plötsligt styra och skyllas på, mamman är inte längre ansvarig för sina handlingar och känslor, allt skylls på hormoner.

Ironiskt nog står samma kvinna några månader senare och säger att hon minsann är stark, självständig och jämställd med mannen. Kvinnor föder barn världen över utan att bli narcissister, utan att spela dödssjuk och sargad. Visst gör det ont och visst förekommer komplikationer, men det är oftast inte dom som upplevt komplikationerna som kräver att det ska daltas med dem. Dom vet oftast bättre!

Hur försvarar ni kvinnor detta beteende, att ni förvandlas till invalidiserade divor när ni fött barn?

• Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister
  • Anonym (X)
    Ann Cistrus skrev 2014-06-26 12:38:39 följande:
    Känns ganska tramsigt att hålla på med generaliseringar på detta vis. Ja, det kanske är ett vanligt fenomen att förstagångsföderskor är ganska omtumlade ett tag efter förlossningen men för de allra flesta släpper det med tiden, de läker, blir starkare och växer in i rollen som förälder. Är det så himla konstigt att olika kvinnor hanterar denna omställningen på olika sätt? 

Jag utgår förresten från att du själv hade ett bonusbarn som studsade i soffan bredvid dig när du försökte få till en fungerande amning? 

Klart jag har och bredvid bonusen min biologiska.

Jag behandlar alla barn i mitt hushåll lika, vi är en familj. Därför blir jag äcklad av alla dessa bonusföräldrar som gör skillnad på mitt och ditt i hemmet, skäms på er! Barnen har inte valt att bli indragna i era liv, ni har valt att ta del av deras!
  • kenneth768768
    Anonym (-) skrev 2014-06-26 12:08:38 följande:

Ett riktigt BEVIS på att kvinnan faktiskt fylls med hormoner, är detta exempel:

En bekant till min moster dödade sitt nyfödda barn.

Det var inget fel på mamman. Varken innan eller efter. Hon genomgick en rad olika undersökningar - inget var fel. Hon slapp till och med undan fängelse då rätten ansåg att kvinnan överrumplats av hormoner och inte var i sina sinnes fulla bruk då händelsen inträffade, men att hon i annat fall inte hade någon psykisk åkomma.

Vissa påverkas inte alls av hormonpåslaget, en del bara litegrann (typ att de börjar gråta för minsta lilla), en del lite mer, medan vissa helt överrumplas.

Var det alltså bevisat att denna kvinna var fylld med hormoner? Verkar bokstavligen livsfarligt detta med nyförlösta mammor, kanske borde det inte vara tillåtet att de är ensamma med barnen, om det är bevisat att de då och då tar livet av sina barn.
  • Anonym (X)
    kenneth768768 skrev 2014-06-26 13:58:57 följande:
    Var det alltså bevisat att denna kvinna var fylld med hormoner? Verkar bokstavligen livsfarligt detta med nyförlösta mammor, kanske borde det inte vara tillåtet att de är ensamma med barnen, om det är bevisat att de då och då tar livet av sina barn.

• sextiotalist
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 13:51:40 följande:

Jag behandlar alla barn i mitt hushåll lika, vi är en familj. Därför blir jag äcklad av alla dessa bonusföräldrar som gör skillnad på mitt och ditt i hemmet, skäms på er! Barnen har inte valt att bli indragna i era liv, ni har valt att ta del av deras!
    Du kanske inte har tänkt på att även barnen kanske trivs med att få vara sin egen lilla familj i styvfamliljen.
    Jag brukar ofta citera trådar här när jag småpratar med sambons barn och de hade inte velat ha det annorlunda. Inse att det inte finns en lösning som passar in i alla familjer.
    Du måste komma ihåg att barn är också individer, de kanske inte ens vill att den vuxna tar sig an dom, utan vill ha ett mer distanserat förhållande

Så länge barnen och den nya hittar en relation som båda är bekväma i, så spelar det ingen roll om de är en, två, tre eller fyra familjer som lever under samma tak.

Sedan är barn ofta en "orättvisletare" (ha mitt eget barn var inte sämre, han tyckte det var sååååå orättvist att de äldre syskonen gjorde saker med sin mamma, sina morföräldrar), varav mor talade om att sådant är livet, det är orättvist ibland, ibland kan man fixa det och ibland inte.
    Mina svärföräldrar tog sambons barn hans första helg efter vårt barn föddes, det hra inte skadat deras relation alls, den syskonrelationen de har med varandra är så innerlig så att ett mammahjärta släpper en tår
  • Anonym (-)
    kenneth768768 skrev 2014-06-26 13:58:57 följande:

Inom kriminaljournalistik så kallas detta "fenomen" för nånting. Minns inte vad. Men det är samma för vissa djur (det är väldigt mycket vanligare bland djur).
  • Anonym (-)

Det kopplas för övrigt samman med förlossningsdepression.

Kan inte så mycket om det själv. Var som sagt en vän, eller bekant, till min moster.

• Ann Cistrus
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 13:51:40 följande:

Skäms på oss? Nej vet du vad, jag skäms inte för att jag behandlar barnen i vår familj olika. Jag har en bonusdotter och två gemensamma och ja, jag gosar och pussar på mina egna men mindre ofta med bonusen. Hon har en mamma och en pappa som är intima med henne på det sättet och gagnas inte av att jag fejkar fram en kelighet som inte är naturlig. Jag hade också känt mig obekväm med att ha henne hängande över mina bröstvårtor och komma med kommentarer när jag ammade. (även om det aldrig hände). 

Om vi bortser från intimitetsaspekten så är det sen så att jag är den vuxna personen som hon tillbringar mest tid med by far. Jag är föräldraledig och hämtar henne från fritids timmar innan pappan slutar jobba, jag har alla barnen hemma nu när det är sommarlov, jag handlar kläder till henne, tvättar, lagar mat hon gillar, städar hennes rum, hjälper med läxa, you name it. Jag gör långt mer för henne än vad hennes biomamma gör och nej, jag skäms banne mig inte för något. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • taquine
    Majsan70 skrev 2014-06-26 12:15:45 följande:
    Hahaha! Så sant som det är sagt. I alla fall när man läser trådarna här på FL. I verkliga livet har jag tack o lov aldrig träffat på såna kvinnor. 
    Precis, det verkar som det bara är här dessa mammor florerar, tack gud
    Goodness Me
  • Anonym (X)
    Ann Cistrus skrev 2014-06-26 14:07:47 följande:
    Skäms på oss? Nej vet du vad, jag skäms inte för att jag behandlar barnen i vår familj olika. Jag har en bonusdotter och två gemensamma och ja, jag gosar och pussar på mina egna men mindre ofta med bonusen. Hon har en mamma och en pappa som är intima med henne på det sättet och gagnas inte av att jag fejkar fram en kelighet som inte är naturlig. Jag hade också känt mig obekväm med att ha henne hängande över mina bröstvårtor och komma med kommentarer när jag ammade. (även om det aldrig hände). 

Om vi bortser från intimitetsaspekten så är det sen så att jag är den vuxna personen som hon tillbringar mest tid med by far. Jag är föräldraledig och hämtar henne från fritids timmar innan pappan slutar jobba, jag har alla barnen hemma nu när det är sommarlov, jag handlar kläder till henne, tvättar, lagar mat hon gillar, städar hennes rum, hjälper med läxa, you name it. Jag gör långt mer för henne än vad hennes biomamma gör och nej, jag skäms banne mig inte för något. 

Då lever det barnet just nu med begränsad intimitet, från dig och sina bioföräldrar och det tycker du är helt ok? Helt otroligt hur en vuxen människa kan resonera så, en kram är värd så mycket mer än ett rent rum!
  • Anonym (hmm)

Jag antar att Ts är en man och en man kan aldrig någonsin känna de en kvinna känner, hur det känns att gå med värkar i dygn, sömnbrist pga smärta, trycka ut en flera kilos tung bebis ur din lilla snippa, kanske spricka lite grann, behöva sys, å sen lida å få ångest av att kissa för de gör så in i helvetes ont i flera veckor efteråt, blödningar , å smärta av mjölkfyllda bröst, å inte minst alla hormoner! Jag tycker nog i allra högsta grad att kvinnan får lov att "gnälla" å folk i hennes omgivning får glatt "tassa på tå" ett tag!

Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister