• Anonym (X)

Nyförlösta = diviga narcissister

Här på FL tycks majoriteten av kvinnorna och männen anse att en nyförlöst kvinna är skör, både fysiskt och psykiskt. Det ska tassas på tå kring dem, inte krävas något av dem och de ska få allt de vill. Konstigt nog tycks de nyblivna mammorna tycka det är ett fantastiskt upplägg, att de är veka och svaga, dom har ju fött barn!

Från första stund bebisen föds flera månader efter ska hänsyn visas till den nyblivna mamman. Pappan ska passa på mammans önskemål och gud hjälpe den man som har en vilja och ett önskemål som inte är kompatibelt med mamman.

Besök undanbedes, bonusbarn kan fara åt helvete, svärföräldrar är bara besvärliga. Alla som inte har ett biologiskt band din mamman är plötsligt mindre viktiga. Mamman får inte stressa, för det kan rubba amningen och läkningen efter den oerhört traumatiska förlossningen. Hormoner ska plötsligt styra och skyllas på, mamman är inte längre ansvarig för sina handlingar och känslor, allt skylls på hormoner.

Ironiskt nog står samma kvinna några månader senare och säger att hon minsann är stark, självständig och jämställd med mannen. Kvinnor föder barn världen över utan att bli narcissister, utan att spela dödssjuk och sargad. Visst gör det ont och visst förekommer komplikationer, men det är oftast inte dom som upplevt komplikationerna som kräver att det ska daltas med dem. Dom vet oftast bättre!

Hur försvarar ni kvinnor detta beteende, att ni förvandlas till invalidiserade divor när ni fött barn?

• Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister
  • Anonym (X)
    Drottningen70 skrev 2014-06-26 11:36:02 följande:
    Att man är stark och självständig står inte överhuvudtaget i motsatsförhållande till att man under en omvälvande tid i livet är svag och skör. Om det är nån gång i livet man kan få koncentrera sig på sitt eget välmående, och att fokusera på det och sitt barn, och skita i sociala konventioner så är det som nyförlöst. Att våga göra det är inte svagt, utan jäkligt klokt och inget som överhuvudtaget behöver "försvaras" som du kräver.

Du var en av kvinnorna jag tänkte på ironiskt nog.

Det är varken klokt eller starkt att iklä sig offerkoftan och vara egocentrisk kan jag tycka. För till skillnad från dig betonar jag att det är min åsikt, ingen absolut sanning.
  • Anonym (X)
    LitenLarv skrev 2014-06-26 11:38:55 följande:
    Nja nu var det ju inte riktigt det jag sa. Det jag menade var att ts vill ju få det till att i princip alla kvinnor blir sådana, då kontrade jag med att jag känner inte en enda som har blivit sådan.

Och sen kan man fråga sig, har ts träffat någon av dessa kvinnor på riktigt eller är har hon FL som underlag för sin åsikt?

Majoriteten är inte detsamma som "i princip alla".
  • Drottningen70
    Anonym (X) skrev 2014-06-26 11:47:31 följande:

Du var en av kvinnorna jag tänkte på ironiskt nog.

Det är varken klokt eller starkt att iklä sig offerkoftan och vara egocentrisk kan jag tycka. För till skillnad från dig betonar jag att det är min åsikt, ingen absolut sanning.
    Spännande att du tänkte på mig. Att jag givetvis såg till mitt eget och barnets välmående i samband med förlossningen är nåt jag är stolt över såklart Man är inget offer för att man prioriterar sig själv under en kort tid av livet, snarare tvärtom. Ledsamt att du inte kände att du kunde göra detsamma.
  • sextiotalist

Att under den första tiden, som nybliven mamma, då hormonerna flödar, man ska landa i en ny roll, troligen gått igenom en tuff resa (oavsett om det är KS eller VF) ja, då får man (och även ska) behandlas som en gudinna, tids nog kommer man landa i ett kaos med vaknätter, läckande bröst, avslag, blöjor och annat.

Fram till 80-talet fick kvinnorna ligga kvar på BB en vecka för att hämta igen sig och ta det lugnt och landa i sin nya roll.

Om man som man inte kan hantera detta, så är det sorglig. Men tack och lov så verkar de män jag känner och männen till de kvinnor jag känner, anse att det är självklart att mamman ska få prioritera sig själv och det nyblivna barnet den första tiden
    Pratade i helgen med ett nyförlöst par, det äldre syskonet var hos sina morföräldrar och skulle vara så en vecka (men fick självklart hälsa på)

• Anonym (-)

Ett riktigt BEVIS på att kvinnan faktiskt fylls med hormoner, är detta exempel:

En bekant till min moster dödade sitt nyfödda barn.

Det var inget fel på mamman. Varken innan eller efter. Hon genomgick en rad olika undersökningar - inget var fel. Hon slapp till och med undan fängelse då rätten ansåg att kvinnan överrumplats av hormoner och inte var i sina sinnes fulla bruk då händelsen inträffade, men att hon i annat fall inte hade någon psykisk åkomma.

Vissa påverkas inte alls av hormonpåslaget, en del bara litegrann (typ att de börjar gråta för minsta lilla), en del lite mer, medan vissa helt överrumplas.

• sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2014-06-26 12:08:38 följande:

Ett riktigt BEVIS på att kvinnan faktiskt fylls med hormoner, är detta exempel:

En bekant till min moster dödade sitt nyfödda barn.

Det var inget fel på mamman. Varken innan eller efter. Hon genomgick en rad olika undersökningar - inget var fel. Hon slapp till och med undan fängelse då rätten ansåg att kvinnan överrumplats av hormoner och inte var i sina sinnes fulla bruk då händelsen inträffade, men att hon i annat fall inte hade någon psykisk åkomma.

Vissa påverkas inte alls av hormonpåslaget, en del bara litegrann (typ att de börjar gråta för minsta lilla), en del lite mer, medan vissa helt överrumplas.

Kom i en diskussion med en väninna om detta med PMS, som hon ansåg vara en myt, eftersom hon själv aldrig upplevt det (jag hade väldiga problem med PMS då), hon hävdade att hormoner inte påverkar en så mycket, så kom hennes dotter i puberteten, hormonstinn till max och även om man inte har PMS på det sättet som tonåring, så kunde hon följa sin dotters menscykel genom att läsa av henne på morgonen, efter det har hon backat och insett att vissa kvinnor påverkas kraftigt av hormononerna

• Majsan70

Hahaha! Så sant som det är sagt. I alla fall när man läser trådarna här på FL. I verkliga livet har jag tack o lov aldrig träffat på såna kvinnor. 

• Ann Cistrus
    Drottningen70 skrev 2014-06-26 11:36:02 följande:

Att man är stark och självständig står inte överhuvudtaget i motsatsförhållande till att man under en omvälvande tid i livet är svag och skör. Om det är nån gång i livet man kan få koncentrera sig på sitt eget välmående, och att fokusera på det och sitt barn, och skita i sociala konventioner så är det som nyförlöst. Att våga göra det är inte svagt, utan jäkligt klokt och inget som överhuvudtaget behöver "försvaras" som du kräver.

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Cookies

Vad är det för önskemål hos mamman vs pappan som du syftar på som skulle klasha?

Och hur snabbt måste man vilja ta emot besök för att vara okeyad av dig?

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är du syftar på. Det är väl helt normalt att man kan behöva bli lite servad medans amningen kommer igång? Jag fick barn för snart fyra veckor sedan och hade jag varit tvungen så är det väl klart att jag hade kunnat t.ex laga all mat själv men jag måste faktiskt inte eftersom att jag har en sambo och vi har blivit föräldrar tillsammans. Dvs har ansvar båda två. Och eftersom att vi är överens om att försöka med amning så blir det automatiskt att han får ta mer ansvar på andra områden.

Angående besök så har dom flesta trådarna jag läst och alla som jag känner som varit tveksamma med att ta dit vissa människor handlar om människor som är gränslösa alternativt att man inte vill ha besök alls för att man inte mår så bra.

• Ann Cistrus

Känns ganska tramsigt att hålla på med generaliseringar på detta vis. Ja, det kanske är ett vanligt fenomen att förstagångsföderskor är ganska omtumlade ett tag efter förlossningen men för de allra flesta släpper det med tiden, de läker, blir starkare och växer in i rollen som förälder. Är det så himla konstigt att olika kvinnor hanterar denna omställningen på olika sätt? 

Jag utgår förresten från att du själv hade ett bonusbarn som studsade i soffan bredvid dig när du försökte få till en fungerande amning? 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister