• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • garin
    kerstinsmide skrev 2014-05-02 10:56:29 följande:

Vilken underbar natt vi haft här hemma! :) Livan har sovit hela natten och jag har fått väcka hwnne två gånger för matning (som bara tog 15 min!) Plus ett blöjbyte annars sov vi ända till kl 8! Är så utsövd haha.

Åååh det unnar jag dig/er!!

Jag har sedan lillen föddes för 4 veckor sedan inte sovit mer än max ett tvåtimmarspass och sedan möjligen en 30-60 min till (per natt) om jag ens hunnit somna om alls till nästa ätpass... På dagarna sover han dock minst ett 3 - 3,5h pass om dagen. Men då kan inte jag själv somna.. Han är så oberäknelig än också, ibland vaknar han tio min efter man lagt ner honom och oftast sover han bara i någon timme i stöten..
  • garin

Funderar. Tänkte göra en liten "undersökning" här bland oss. På tal om att vissa bebisar sover hela nätter redan tidigt. Finns det några gemensamma nämnare?

Tänker på det här med ersättning, de verkar bli mättare och är nöjda längre på det eller? Och kan deras vikt spela in något lite kanske? Min pojk vägde strax under 3kg när han föddes, klart han har behövt äta upp sig lite här i ett par veckor kanske? Tänker att han har behövt äta mer och oftare än andra nu för att växa ikapp i förhållande till sin längd också. Ser jag till igår och hittills idag har jag plötsligt bara spenderst typ hälften så lång tid till amning som jag gjorde i förra veckan och början av denna.. I natt rekordåt han i en kvart och stensomnade sedan.. Dock bara i en timme men det är ju dubbelt så länge som en halvtimme som annars varit standard de senaste dagarna..

Hmm intressant det där iaf. Även om det kanske inte går att urskilja nåt mönster och jag vet att man inte kan jämföra dessa små då de ju är sååå olika!

• Gullvivan
    garin skrev 2014-05-02 12:10:58 följande:

Funderar. Tänkte göra en liten "undersökning" här bland oss. På tal om att vissa bebisar sover hela nätter redan tidigt. Finns det några gemensamma nämnare?

Tänker på det här med ersättning, de verkar bli mättare och är nöjda längre på det eller? Och kan deras vikt spela in något lite kanske? Min pojk vägde strax under 3kg när han föddes, klart han har behövt äta upp sig lite här i ett par veckor kanske? Tänker att han har behövt äta mer och oftare än andra nu för att växa ikapp i förhållande till sin längd också. Ser jag till igår och hittills idag har jag plötsligt bara spenderst typ hälften så lång tid till amning som jag gjorde i förra veckan och början av denna.. I natt rekordåt han i en kvart och stensomnade sedan.. Dock bara i en timme men det är ju dubbelt så länge som en halvtimme som annars varit standard de senaste dagarna..

Hmm intressant det där iaf. Även om det kanske inte går att urskilja nåt mönster och jag vet att man inte kan jämföra dessa små då de ju är sååå olika!

Vi brukar ta ersättning vid elva tolv på natten för att lilltjejen ska sova en längre stund.. Hade precis BVC på hembesök och vi pratade just om detta.. Hon förklarade att bröstmjölken bryts ner på 20 minuter medan ersättningen lägger sig i magen och finns typ kvar där i tre fyra timmar.. Om jag förstod det rätt:) Det är kanske därför barnen sover bättre efter ersättning..
  • elyse

Min bebis ammas och är hittills nöjd och går upp i vikt. Hon vägde 3.4 som nyfödd. Dock tycker JAG  att det känns som att det inte kommer lika mycket mjölk som i början, men hon kluckar och kräks upp en del så något måste hon ju få i sig. Skulle jag bara amma henne och inte gå upp och rapa henne, byta blöja etc så skulle hon somna vid bröstet efter max en halvtimme. Inatt har jag väckt henne var fjärde timme. Låter säkert lyxigt, men jag är ändå rätt trött i kroppen av alla infektioner. Nu har jag nog råkat på blåskatarr också. Är konstant kissnödig. Äter annars antibiotika och pencillin för livmoderinfektion. Andra kuren då första inte tog som den skulle. 

Vägning på måndag, får se vad hon väger då..
  • Enlängtan

Vår gumma vägde 4130g vid födelsen och vid senaste vägningen 4320g. Hon sover oftast 3 timmar åt gången och sen när hon vaknat och det är dags för mat/blöjbyte/hos tar det ca 1 timme. Vi kör med helamning endast.

Några nätter har hon dock varit riiiiiktigt svårsövd då hon vaknat till samt att hon vaknat och velat äta varje/varannan timme och sen har hon spytt (för att det blivit för mycket) men nu är mina bröst supersvullna igen så antagligen har hon velat öka på produktionen då hon hållt på sådär :)
  • peegasus

Jag har likadant med mitt snitt så det är nog normalt eftersom vi är några stycken som har det :)

Ang torsk i munnen så koka upp 1 dl vatten och blanda i 1 krm bikarbonat. Badda i munnen med en bebistandborste. Samt rugga lite på tungan. Fick detta råd av BVC och Saga har ingen torsk kvar. Det är inte farligt men är det kvar för länge får man medicin utskrivet.

• aperfectsonnet

Harry har också vit beläggning på tungan - ärligt talat har jag knappt reflekterat över det.

Och jag har som en "bulle" ovanför snittet, den är väldigt avdomnad och huden är alldeles torr. Tror nog att det är heeelt normalt!

• kerstinsmide
    garin skrev 2-02 12:10:58 följande:
    Funderar. Tänkte göra en liten "undersökning" här bland oss. På tal om att vissa bebisar sover hela nätter redan tidigt. Finns det några gemensamma nämnare? Tänker på det här med ersättning, de verkar bli mättare och är nöjda längre på det eller? Och kan deras vikt spela in något lite kanske? Min pojk vägde strax under 3kg när han föddes, klart han har behövt äta upp sig lite här i ett par veckor kanske? Tänker att han har behövt äta mer och oftare än andra nu för att växa ikapp i förhållande till sin längd också. Ser jag till igår och hittills idag har jag plötsligt bara spenderst typ hälften så lång tid till amning som jag gjorde i förra veckan och början av denna.. I natt rekordåt han i en kvart och stensomnade sedan.. Dock bara i en timme men det är ju dubbelt så länge som en halvtimme som annars varit standard de senaste dagarna.. Hmm intressant det där iaf. Även om det kanske inte går att urskilja nåt mönster och jag vet att man inte kan jämföra dessa små då de ju är sååå olika!

Vi har inte börjat med ersättning än. Vår tjej var ju tvungen att äta upp sig på grund av sockret trots massiva 4220g. Iom att hon hade gått upp strax över 100g på bara 2 dagar och natten var rätt bra igår så ska Jag försöka med att bara amma lite till. Annars så blir det ersöttning oaf på innan natten. :)
  • rpl

Måste fråga er. Det här med amning och vikt är ju en historia för sig. Har bara gått ner 7 av mina 16 grav kg på 2 1/2 vecka. Vet inte om det är mkt eller lite men den sista ecka har jag inte gått ner ett gram trots långa promenader och bra mat. Hur mycket har ni gått ner och hur fort? Dessutom undrar jag om någon vet hur lång tid det tar för livmodern att dra ihop sig helt.

• LyCKa55
    rpl skrev 2014-05-02 20:26:03 följande:
    Måste fråga er. Det här med amning och vikt är ju en historia för sig. Har bara gått ner 7 av mina 16 grav kg på 2 1/2 vecka. Vet inte om det är mkt eller lite men den sista ecka har jag inte gått ner ett gram trots långa promenader och bra mat. Hur mycket har ni gått ner och hur fort? Dessutom undrar jag om någon vet hur lång tid det tar för livmodern att dra ihop sig helt.

Jag har gått ner ca10kg av de 14 jag gick upp. Är helt fachinerad av kroppens förmåga att gå tillbaka! Vet inte hur lång tid det tar för livmodern tyvärr. Känner att min fortfarande drar ihop sig efter 10dagar.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet