• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • garin

Jag gick upp 20 kg och har bara gått ner 10 av dom, det skedde första 2 veckorna ca. Sen har det stått stilla i 2 veckor (och handen på hjärtat, det har inte blivit många promenader än och jag äter onyttigast i världen..)

• Cinnicon
    Gullvivan skrev 2014-05-02 12:31:12 följande:
    Vi brukar ta ersättning vid elva tolv på natten för att lilltjejen ska sova en längre stund.. Hade precis BVC på hembesök och vi pratade just om detta.. Hon förklarade att bröstmjölken bryts ner på 20 minuter medan ersättningen lägger sig i magen och finns typ kvar där i tre fyra timmar.. Om jag förstod det rätt:) Det är kanske därför barnen sover bättre efter ersättning..

Då är det väl därför mina kan kråka flera timmar efter dem ätit. 😛Äter bara ersättning.
  • Cinnicon
    garin skrev 2014-05-03 00:45:00 följande:
    Jag gick upp 20 kg och har bara gått ner 10 av dom, det skedde första 2 veckorna ca. Sen har det stått stilla i 2 veckor (och handen på hjärtat, det har inte blivit många promenader än och jag äter onyttigast i världen..)

Gick upp 17 kg ungefär och har tre kvar till svartvikt.
  • Tussie
    garin skrev 2014-05-02 12:10:58 följande:
    Funderar. Tänkte göra en liten "undersökning" här bland oss. På tal om att vissa bebisar sover hela nätter redan tidigt. Finns det några gemensamma nämnare?
    Tänker på det här med ersättning, de verkar bli mättare och är nöjda längre på det eller? Och kan deras vikt spela in något lite kanske? Min pojk vägde strax under 3kg när han föddes, klart han har behövt äta upp sig lite här i ett par veckor kanske? Tänker att han har behövt äta mer och oftare än andra nu för att växa ikapp i förhållande till sin längd också. Ser jag till igår och hittills idag har jag plötsligt bara spenderst typ hälften så lång tid till amning som jag gjorde i förra veckan och början av denna.. I natt rekordåt han i en kvart och stensomnade sedan.. Dock bara i en timme men det är ju dubbelt så länge som en halvtimme som annars varit standard de senaste dagarna..

Hmm intressant det där iaf. Även om det kanske inte går att urskilja nåt mönster och jag vet att man inte kan jämföra dessa små då de ju är sååå olika!
    Jag tror att det kan vara hur som helst de första 6-10 veckorna med många olika perioder av mer/mindre sömn, ätande, närhet osv. Det verkar så iaf. Min pojke sov bättre och längre sina första 2 veckor än vad han gör nu. Men jag får definitivt mer sömn på nätterna när jag både ammar och ger ersättning innan läggdags samt vid nattamningen om det behövs. Så det kan jag rekommendera om du vill ha mer sömn. :) 
  • Tussie
    Junie2013 skrev 2014-05-02 10:58:06 följande:
    Tack för svaren! Googlade på torsk och det är som jag förstår det svamp? Man kan tydligen pensla på lite vichy vatten.
    Ang den hårda svullnaden vid snittet så ska jag ta upp det med min bm på måndag men det är säkert så som det ska vara.
    :)
    Hör gärna av dig med svar ang snittet.. :) 
  • kerstinsmide

Är det någon av er som har fått något tips på vad man ska göra om ens bebis är supertorr? Mitt lilla Liv är torr som fnöske och vi har försökt att bada henne i vatten med lite olja men det blev nog bara värre. Samtidigt vill man inte smörja direkt på om det skulle täppa tiöl huden från att andas?

• aperfectsonnet
    kerstinsmide skrev 2014-05-03 18:45:13 följande:

Är det någon av er som har fått något tips på vad man ska göra om ens bebis är supertorr? Mitt lilla Liv är torr som fnöske och vi har försökt att bada henne i vatten med lite olja men det blev nog bara värre. Samtidigt vill man inte smörja direkt på om det skulle täppa tiöl huden från att andas?

På bvc sa de att vi kunde smörja med miniderm-salva från apoteket där han är torr, funkar jättebra. De sa inget om att det kunde täppa till huden och hindra den från att andas.

Jag känner ofta att jag kanske är lite för "o-nojig" med Harry... :)
  • kerstinsmide
    aperfectsonnet skrev 2014-05-03 19:31:28 följande:
    På bvc sa de att vi kunde smörja med miniderm-salva från apoteket där han är torr, funkar jättebra. De sa inget om att det kunde täppa till huden och hindra den från att andas. Jag känner ofta att jag kanske är lite för "o-nojig" med Harry... :)

Haha. Jag vet ju bara hur vi tänker i äldrevården. Haha. Så kan inte låta bli att jämföra. Fast jag typ "överdriver" det lite med bebisar. För att de är ömtåligare än äldre. Fast i övrigt känns det rätt lika. Haha. ^^ kan inte låta bli att dra paralleler till jobbet.
  • peegasus
    kerstinsmide skrev 2014-05-03 18:45:13 följande:

Vatten torkar ut huden så bada bara när det måste. Använd babyolja utan mineralolja. Liberos är bra! Skippa Natusan etc. Mineralolja lägger sig som en hinna på huden bara och tillför ingen fukt till huden.

Oljan är även bra att använda på torr hud utanför badet :)

Saga hade en period då hon "ömsade",smörjde med olja och nu är hon som vanligt.

Ska även köpa aloe vera att smörja med då olja inte alltid är optimalt då det tar en stund att gå in i huden.
  • elyse
    rpl skrev 2014-05-02 20:26:03 följande:
    Måste fråga er. Det här med amning och vikt är ju en historia för sig. Har bara gått ner 7 av mina 16 grav kg på 2 1/2 vecka. Vet inte om det är mkt eller lite men den sista ecka har jag inte gått ner ett gram trots långa promenader och bra mat. Hur mycket har ni gått ner och hur fort? Dessutom undrar jag om någon vet hur lång tid det tar för livmodern att dra ihop sig helt.
    Efter en månad har jag nu gått ned från ca 78 till 64 kg. 58-59 var startvikten. Men jag har varit sjuk fram till nu och äter fortfarande antibiotika. Jag tror att de sista kilona kommer att vara svåra att bli av med. 
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet