• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • LyCKa55

Jag måste fråga er andra som fött vaginalt, har ni haft ont i magen efterråt? Jag har inte haft det förrän nu inatt då jag vaknat och haft ont ett par gånger i livmodern. Typ mensvärk och smärta längs höfterna. Kan det vara att det drar ihop sig? Måste nog ringa BB och fråga för säkerhets skull, fick ju vända mig dit om det va nåt..

• BäbisSina
    LyCKa55 skrev 2014-05-02 08:19:01 följande:
    Jag måste fråga er andra som fött vaginalt, har ni haft ont i magen efterråt? Jag har inte haft det förrän nu inatt då jag vaknat och haft ont ett par gånger i livmodern. Typ mensvärk och smärta längs höfterna. Kan det vara att det drar ihop sig? Måste nog ringa BB och fråga för säkerhets skull, fick ju vända mig dit om det va nåt..

Jag hade så första veckan, framförallt i samband med amning och det var enligt BM på bb och vid BM-hembesöket helt normalt. Nu kommer det mer sällan, men det är som mensvärk. Men är du orolig så ring in, bättre kolla en gång för mycket än för lite.
  • aperfectsonnet
    rpl skrev 2014-05-01 14:45:26 följande:

Men FY va illa. Mig pratade läkaren (som utförde operationen) väldigt länge med. Hon berättade bla att det yttre snittet läker på bara någon dag men de undre tar mycket längre tid och man ska därför leva som nyopererad i 6-8 veckor. Att man inte ska använda magmusklerna alls utan endast ta sig upp med armar, höfter och ben. Fick även träna på att ta mig upp från liggande utan att använda magen, men det är så tidskrävande.

Jag hoppas verkligen att din läkning går helt felfritt. Är själv rädd för komplikationer fortfarande
    Intressant - jag har inte heller fått några som helst direktiv, utöver "lyft inte med magen" och "lyft inte mer än bebisens vikt". Jag lever verkligen precis som vanligt, eller snarare tusen gånger mer aktivt, efter fem månader som sängliggande! Är ensam med Harry en hel del och tar tyvärr inte så stor hänsyn till snittets läkning som jag borde, bland annat så "måste" jag lyfta katterna då och då, och de väger några kilo mer än lillgrabben. Hoppas innerligt att jag slipper komplikationer! Att vi ALLA slipper!
  • BäbisSina

Vilken skillnad det gör att få sova 4timmar sammanhängande, känns som att man nästan är utvilad efter att ha fått sova totalt 6 timmar inatt. Skulle ju inte göra något om han sov lite längre, känns som att det är några timmar att ta igen. Annars så växer han som han ska, gått upp 130g på 11 dagar och allt verkar bra med kroppen.

Något som var intressant att se var att min hund reagerade på när BVC-sköterskan skulle kolla på Johannes så var hunden där och såg till att allt gick rätt till. Hon var/är den första förutom jag och sambon som hållt i Johannes. Inga av de tidigare besökarna har hållit utan bara tittat, mest för att Johannes har sovit eller ammats under tiden. Blir intressant att se om svärmor får för sig att hon ska hålla på lördag..

• Junie2013

Mitt snitt har läkt jätte fint och gör knappt ont. Ömmar bara lite vid beröring. Det jag dock har lagt märke till är att det är som en hård bulle under snittet. Vet ej hur jag ska förklara det men det är som en jätte hård svullnad. Jag har googlat lite på det men inte hittat något självklar förklaring?

Är det någon som har likadant eller vet varför det är så?

Sedan undrar jag en annan sak, min dotter är vit på tungan. Är det mjölken som färgar av sig?

Kram på er!

• Enlängtan
    Junie2013 skrev 2014-05-02 09:31:38 följande:

Mitt snitt har läkt jätte fint och gör knappt ont. Ömmar bara lite vid beröring. Det jag dock har lagt märke till är att det är som en hård bulle under snittet. Vet ej hur jag ska förklara det men det är som en jätte hård svullnad. Jag har googlat lite på det men inte hittat något självklar förklaring?

Sedan undrar jag en annan sak, min dotter är vit på tungan. Är det mjölken som färgar av sig?

Kram på er!

Har inte känt ngt hårt under mitt snitt så det vet jag inget om.

Men den vita beläggningen på tungan tror jag är dels samma typ av beläggning som vi vuxna får på tungan annars kan ju bebisar även få något i munnen som kallas "torsk", googla det så får du lite info (då blir de också vita på tungan och kan även få vit beläggning på kinderna). Ska inte vara något farligt och går över av sig själv
  • Tussie
    Kram på er!
    Jag har så fast över snittet. Undrar också om det ska vara så faktiskt. Annars mår jag super! :) 
  • rpl
    Mitt snitt har läkt jätte fint och gör knappt ont. Ömmar bara lite vid beröring. Det jag dock har lagt märke till är att det är som en hård bulle under snittet. Vet ej hur jag ska förklara det men det är som en jätte hård svullnad. Jag har googlat lite på det men inte hittat något självklar förklaring? Är det någon som har likadant eller vet varför det är så? Sedan undrar jag en annan sak, min dotter är vit på tungan. Är det mjölken som färgar av sig? Kram på er!

I pappret jag fick med mig hem står det att "det är normalt att såret den första tiden upplevs hårt och stramt samt att huden vid såret känns domnad" så det är nog helt i sin ordning.
  • kerstinsmide

Vilken underbar natt vi haft här hemma! :) Livan har sovit hela natten och jag har fått väcka hwnne två gånger för matning (som bara tog 15 min!) Plus ett blöjbyte annars sov vi ända till kl 8! Är så utsövd haha.

• Junie2013

Tack för svaren! Googlade på torsk och det är som jag förstår det svamp? Man kan tydligen pensla på lite vichy vatten.

Ang den hårda svullnaden vid snittet så ska jag ta upp det med min bm på måndag men det är säkert så som det ska vara.

:)

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet