• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • Junie2013
    kerstinsmide skrev 2014-05-03 18:45:13 följande:

Är det någon av er som har fått något tips på vad man ska göra om ens bebis är supertorr? Mitt lilla Liv är torr som fnöske och vi har försökt att bada henne i vatten med lite olja men det blev nog bara värre. Samtidigt vill man inte smörja direkt på om det skulle täppa tiöl huden från att andas?

Bröstmjölk. Min dotter var också torr som attans och vi smorde in med bröstmjölk och vips var torrheten borta på ett par dagar.

:)
  • Eveluskan

Åh så frustrerad jag blir.. Är fortfarande kvar på bb, dom rackarns vill inte släppa hem oss för grabbens blodsocker är för svajigt. Troligtvis pga att vi aldrig kom igång första dygnet då jag var för medtagen av min blodförlust. Så sen vi kom hit så sticker dom min prins var tredje timme och det känns som att jag slåss mot siffrorna. Att sen grabben vägrar sova i sin balja och bara vill sova ordentligt i vår säng är inte då lätt när personalen blir sur så fort man nämner samsovning. Wow detta är inte en lätt match och babybluesen gör just nu bara att jag känner mig skrattretande patetisk..

Några tips att dela med er brudar?

• rpl
    Eveluskan skrev 2014-05-04 02:47:39 följande:
    Åh så frustrerad jag blir.. Är fortfarande kvar på bb, dom rackarns vill inte släppa hem oss för grabbens blodsocker är för svajigt. Troligtvis pga att vi aldrig kom igång första dygnet då jag var för medtagen av min blodförlust. Så sen vi kom hit så sticker dom min prins var tredje timme och det känns som att jag slåss mot siffrorna. Att sen grabben vägrar sova i sin balja och bara vill sova ordentligt i vår säng är inte då lätt när personalen blir sur så fort man nämner samsovning. Wow detta är inte en lätt match och babybluesen gör just nu bara att jag känner mig skrattretande patetisk..

Usch vad jobbigt. Hur tar han att bli stucken?

På bb här va de inte heller ett fan av samsovning men de tipsad om att i så fall sova på rygg med den lille på bröstet och sen vira en filt/täcke runt sig och lillen tight som man ligger på så att lillen inte han åka av magen när man somnar. Accepterar de det och lillen är nöjd är det ett sätt. Lycka till och hoppas att han snart blir bättre så ni får åka hem.
  • rpl

På bb här va de inte heller ett fan av samsovning men de tipsad om att i så fall sova på rygg med den lille på bröstet och sen vira en filt/täcke runt sig och lillen tight som man ligger på så att lillen inte han åka av magen när man somnar. Accepterar de det och lillen är nöjd är det ett sätt. Lycka till och hoppas att han snart blir bättre så ni får åka hem.
  • Eveluskan
    rpl skrev 2014-05-04 03:44:17 följande:

Är han hyfsat mätt och trött så tar han det som en kämpe, det är mest mammahjärtat som brister lite för den lille. Nu inatt så sa jag åk sköterskan att hon får kolla bort eller något för nu samsover vi, haha. Så nu har vi sovit tillsammans en timme eller två.

Åh det var ju smart, det kanske min fegis till man godkänner att jag provar också
  • peegasus

BB-tanterna tror att dom vet allt. Till mig sa ALLA olika saker. Man vet ju inte vem man ska lyssna på. Tillslut slog jag dövörat till. Det är mitt barn och jag känner henne bäst. Första natten sov hon på mage på mitt bröst och tanterna höll på att gå i taket när dom fick veta på morgonen. Vad skulle jag göra då? Hon ville inte sova i baljan och hennes pappa var död för världen (stackarn hade oroat sig för mitt snitt i flera dagar så han var helt slut). Om din pojke sover bäst med er så låt honom göra det! Mitt tips är kort och gott; Strunta i tanterna på BB och gör det NI tycker känns bäst för er och er son. Det är trots allt ert barn och ni känner honom bäst. Hade jag fortsatt lyssna hade jag haft en väldigt missnöjd bebis vid det här laget ;)
  • Enlängtan

Jobbigt att lillkillen behöver bli stucken så ofta och jag hoppas sockret stabiliserar sig snart så ni får komma hem Jag tyckte själv att tiden på BB var hemsk pga av alla förmaningar, olika (motsägande) tips och råd från personalen.

Vi gjorde likt Peegasus och slog dövörat till och höll oss mest för oss själva med bebis. På BB var ju sambon där hela tiden så vi satte ihop sängarna och så sov pigan mellan oss, ingen sa dessmera utom att de ville lyfta över henne till baljan hela tiden men då vaknade hon istället.

Gumman sover helst på sida och efter att vi liggammat på kvällarna här hemma låter jag henne ligga kvar i vår säng på sida (trots rekommendationen att de ska ligga på rygg) så beroende vilket bröst hon ammat på ligger hon antingen i mitten av sängen eller så ligger hon ytterst och jag i mitten men då brukar jag rulla ihop en filt och lägga bakom henne så hon inte på ngt vis rullar ur sängen.

Jag tycker att ni ska göra som ni vill, har du en närhetskrävande bebis så måste han ju få vara nära så att ni båda får välbehövlig sömn. Att både han och du får sova mer kommer säkert hjälpa till att stabilisera sockret också
  • kerstinsmide
    peegasus skrev 2014-05-03 20:09:32 följande:
    Vatten torkar ut huden så bada bara när det måste. Använd babyolja utan mineralolja. Liberos är bra! Skippa Natusan etc. Mineralolja lägger sig som en hinna på huden bara och tillför ingen fukt till huden. Oljan är även bra att använda på torr hud utanför badet :) Saga hade en period då hon "ömsade",smörjde med olja och nu är hon som vanligt. Ska även köpa aloe vera att smörja med då olja inte alltid är optimalt då det tar en stund att gå in i huden.
    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg

Är fullt medveden om att vatten torkar ut. :) hon skulle ändå bada. (Kräkmaraton) Men fick höra att man inte ska smörja med olja direkt på barnets hud då det kan hondra huden från att andas och att man då istället måste smörja oftare. Dock så stod det på 1177 att det torra vanligtvis försvinner efter ett par veckor. :)
  • peegasus

[quote=73151982][quote-nick]kerstinsmide skrev 2014-05-04 09:42:56 följande:[/quote-nick][/quote]

Det är mineraloljan som gör att huden inte andas,därför jag rekommenderar Liberos som inte innehåller mineralolja :D

• Eveluskan

Nu har vi sovit och ätit precis som lillen vill, hans behov får gå före deras regler och tycken. Men så kom det "sista" blodsockret innan läkarronden och mitt hjärta ligger på 2,4.. Alltså 0,1 för lågt. Inte så tokigt tycker jag, men personalen blev allt annat än positiv och en hemgång idag känns plötsligt väldigt avlägset. Jag känner mig så otillräcklig när dom antyder att det inte funkar hela tiden, dygnet runt. Det konstiga är att grabben min är pigg och glad, inga hypoglukemi tecken, han äter typ 2/3 av dygnet och däremellan sover han som en klubbad säl. Låter inte det som en tillfreds och nöjd bebis? Och borde inte det vara dom viktiga riktlinjerna istället för en decimal?

Wow jag håller på att tappa förståndet på detta ställe! Vi är dessutom inlåsta pga virus risken.. Fängelsedömda med sura barnmorskor, livet rockar just nu

Tack för era stöttande ord! De värmer!!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet