• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • rpl

Ni som amvänder babynest, har ni kudde till ert barn där i eller ligger de utan kudde?

• garin
    rpl skrev 2014-05-06 02:48:51 följande:

Ni som amvänder babynest, har ni kudde till ert barn där i eller ligger de utan kudde?

Utan kudde. Jag har ganska tjock botten i mitt babynest.
  • garin
    Fidelisen skrev 2014-05-05 19:32:46 följande:

Ibland vill hon amma hela tiden i en timme och sedan igen kanske 30 min senare.

Speciellt om hon har sovit länge innan, då är hon som klistrad vid brösten länge.

Det är mysigt, men är rädd att hon inte blir mätt.

Varierar väldigt här också. De har ju tillväxtsperioder då de äter hela tiden också. Går ju an nu med första barnet då man har all tid i världen, haha! Förutom om man hadd velat åka iväg nånstans eller redan råkar befinna sig "på okänd mark" då kan det kännas lite tufft när han aldrig blir nöjd.

Oroa dig inte att bebisen inte får i sig tillräckligt. Det ska du få se att hon gör sen när de väger henne på bvc! :) de "beställer" ju sin mängd så ibland bara upplevs som att de fortfarande är hungriga, men låt lillan suga så mkt och länge hon vill så ska det till slut ställa in sig. Hade aldrig kunnat föreställa mig att amning är så meckigt som det faktiskt är! Sen som nån annan skrev, ibland vill de suga av andra anledningar än hunger. Det vill min grabb ofta i perioder.
  • Enlängtan

Igårkväll/inatt har vi haft skrikmaraton här hos oss. Ingenting var bra och skriket var riktigt hysteriskt, för mig varierade känslorna mellan att vilja vyssa/vagga och trösta till att sätta mig i bilen och lämna gapungen här med sambon (som sussar sött trots bebis skrikande). Sen får jag dåligt samvete som känner så när jag vet att hon inte skriker för att vara elak men det där hysteriska bebisskriket ger mig hjärtklappningar och svettningar (vet som inte vart jag ska ta vägen) vilket resulterar i att jag blir ledsen.

Hon somnar till när jag vaggar henne men så fort jag själv just ska sova så startar skrikandet. Den sömn vi fått har varit orolig.

Nu är sambon på jobbet och jag hoppas på att bebis sover så jag får sova lite mer jag också. Vi behöver ladda batterierna båda två

• rpl
    Enlängtan skrev 2014-05-06 06:17:39 följande:
    Igårkväll/inatt har vi haft skrikmaraton här hos oss. Ingenting var bra och skriket var riktigt hysteriskt, för mig varierade känslorna mellan att vilja vyssa/vagga och trösta till att sätta mig i bilen och lämna gapungen här med sambon (som sussar sött trots bebis skrikande). Sen får jag dåligt samvete som känner så när jag vet att hon inte skriker för att vara elak men det där hysteriska bebisskriket ger mig hjärtklappningar och svettningar (vet som inte vart jag ska ta vägen) vilket resulterar i att jag blir ledsen.

Hon somnar till när jag vaggar henne men så fort jag själv just ska sova så startar skrikandet. Den sömn vi fått har varit orolig.

Nu är sambon på jobbet och jag hoppas på att bebis sover så jag får sova lite mer jag också. Vi behöver ladda batterierna båda två

Lider med dig. Bebisskrik kan få den bästa att bli galen. Speciellt när de är ens eget ansvar. Kom du fram till vad hon ville eller var det bara närhet och uppmärksamhet? Hoppas du får sova under dagen iaf.
  • Enlängtan
    rpl skrev 2014-05-06 08:39:54 följande:

Lider med dig. Bebisskrik kan få den bästa att bli galen. Speciellt när de är ens eget ansvar. Kom du fram till vad hon ville eller var det bara närhet och uppmärksamhet? Hoppas du får sova under dagen iaf.
    Ja, jag har inte brytt mig nämnvärt om andra bebisars skrik så trodde först att det var något fel på mig när kroppen reagerade så starkt på hennes skrik (hjärtklappningarna och svettningarna) men efter googlande så har jag förstått att det är vanligt

Jag tror hon hade magknip, men det måste ha varit riktigt rejält för famnen var ju knappt heller bra :(

Nu har jag fått ca 2-2,5 h sammanhängande sömn så känner mig liiite piggare men blir nog inte många knop idag. Har tid hos BVC 14:30 men utöver det håller jag mig i sängen och tar nog en promenad när sambon slutat jobbet
  • garin

Enlängtan; åh vad jobbigt med skrikandet! Man blir ju svettig och skakig av det, inget konstigt att känna så som du beskriver då man blir så frustrerad. Hoppas lillan håller sig lugn nu under dagen så du/ni får vila!

Hittills har min gosse inte skrikit utan att någonting (läs bröstet..) till slut har fungerat. Ibland är han då bökig och gnällig under tiden han äter men plötsligt sprakar det till i blöjan och så blir han lugn..

De ggr han skrikit lite längre stunder är för att jag kanske kan tycka att ja men du åt ju för en timme sen, vi får prova nåt annat först liksom. Så man inte alltid känner att man tar den "enkla" vägen och ger bröstet och då kanske hamnar i ett oändligt amningsmaraton eftersom det egentligen var nåt annat han ville. Samtidigt har det som sagt alltid visat sig funka.. Hade han fått välja hade han nog legat och sugit precis hela tiden men lite rim och reson måste det vara!

En fråga till alla, när jag ammat honom länge och sen lägger upp honom på bröstet för att rapa och söva, så börjar han ibland att leta och "picka" direkt igen. I början gav jag honom bröstet direkt igen men nu det senaste har jag tänkt att nä, det MÅSTE räcka nu, och vyssjar/vaggar istället och då brukar han somna. Är det liksom bara nåt han gör automatiskt då? Menar, när han somnar såpass lätt borde det ju inte vara fel att "söva" istället. Hade det inte funkat hade hsn givetvis fått suga lite till. Har ni andra det liknande?

Sen undrar jag en sak till. Ofta så stökar han så när han sover. Som i natt. Lät jättemkt och blökade runt. Men var dock inte vaken. Så jag lät honom vara men kan verkligen inte sova när han håller på så. Hoppas verkligen det går över snart. Känns mest som han gör så på nätterna men det blir ju mer påtagligt då eftersom det är knäpptyst runt omkring och att man själv försöker sova.. Svårt att förklara ljuden, men han typ harklar sig eller vad man ska säga. I natt tog jag då upp honom och gick omkring i några minuter, han lugnade sig direkt i min famn men började låta sådär direkt då jag la ner honom så 3:e gången la jag honom på mage och det tycktes funka. Annars brukar det vara oroligt om han behöver rapa eller spy men det kom liksom aldrig något.

Är inte nojig över PSD.

En sista fråga (längsta inlägget ever..)

Har ni åkt omkring mycket med era små? Det känns som stora projekt men underlättar om man är två som hjälps åt givetvis.. (Villet vi ofta inte är då sambon jobbar typ dygnet runt) Känner mig dålig som tycker det är jobbigt med alla förberedelser osv, men har åkt en del själv med lillen ändå och det känns som en vinst varje gång man verkligen kommer iväg och allt går bra! Idag åker vi till min syster och hälsar på, hon bor en timme bort. Eller sitter folk hemma och varken besöker eller knappt tar emot besök på flera månader?

• Fidelisen
    garin skrev 2014-05-06 09:07:38 följande:

Har ni åkt omkring mycket med era små? Det känns som stora projekt men underlättar om man är två som hjälps åt givetvis.. (Villet vi ofta inte är då sambon jobbar typ dygnet runt) Känner mig dålig som tycker det är jobbigt med alla förberedelser osv, men har åkt en del själv med lillen ändå och det känns som en vinst varje gång man verkligen kommer iväg och allt går bra! Idag åker vi till min syster och hälsar på, hon bor en timme bort. Eller sitter folk hemma och varken besöker eller knappt tar emot besök på flera månader?

Vi är ute och åker runt en del. Har varit på min systersons 3 års kalas tex och hälsat på folk. Vill få in rutinerna och inte vara orolig över det extra krånglet.
  • rpl
    garin skrev 2014-05-06 09:07:38 följande:
    Enlängtan; åh vad jobbigt med skrikandet! Man blir ju svettig och skakig av det, inget konstigt att känna så som du beskriver då man blir så frustrerad. Hoppas lillan håller sig lugn nu under dagen så du/ni får vila!

Hittills har min gosse inte skrikit utan att någonting (läs bröstet..) till slut har fungerat. Ibland är han då bökig och gnällig under tiden han äter men plötsligt sprakar det till i blöjan och så blir han lugn..

De ggr han skrikit lite längre stunder är för att jag kanske kan tycka att ja men du åt ju för en timme sen, vi får prova nåt annat först liksom. Så man inte alltid känner att man tar den "enkla" vägen och ger bröstet och då kanske hamnar i ett oändligt amningsmaraton eftersom det egentligen var nåt annat han ville. Samtidigt har det som sagt alltid visat sig funka.. Hade han fått välja hade han nog legat och sugit precis hela tiden men lite rim och reson måste det vara!

En fråga till alla, när jag ammat honom länge och sen lägger upp honom på bröstet för att rapa och söva, så börjar han ibland att leta och "picka" direkt igen. I början gav jag honom bröstet direkt igen men nu det senaste har jag tänkt att nä, det MÅSTE räcka nu, och vyssjar/vaggar istället och då brukar han somna. Är det liksom bara nåt han gör automatiskt då? Menar, när han somnar såpass lätt borde det ju inte vara fel att "söva" istället. Hade det inte funkat hade hsn givetvis fått suga lite till. Har ni andra det liknande?

Sen undrar jag en sak till. Ofta så stökar han så när han sover. Som i natt. Lät jättemkt och blökade runt. Men var dock inte vaken. Så jag lät honom vara men kan verkligen inte sova när han håller på så. Hoppas verkligen det går över snart. Känns mest som han gör så på nätterna men det blir ju mer påtagligt då eftersom det är knäpptyst runt omkring och att man själv försöker sova.. Svårt att förklara ljuden, men han typ harklar sig eller vad man ska säga. I natt tog jag då upp honom och gick omkring i några minuter, han lugnade sig direkt i min famn men började låta sådär direkt då jag la ner honom så 3:e gången la jag honom på mage och det tycktes funka. Annars brukar det vara oroligt om han behöver rapa eller spy men det kom liksom aldrig något.

Är inte nojig över PSD.

Tycker inte alls det är fel att söva när han pickar. Har han precis ätit pickar han troligtvis på instinkt av din lukt eller för att nappsuga på bröstet. Somnar han då utan klarar han ju sig utan. Jag gör samma sak eller så ger jag honom nappen. Känns som man är där och trycker in den mest hela tiden då han älskar den.

Min gosse bökar och låter också massor, framför allt på nätterna men jag har inte tänk så mkt på det då jag alltid hört att jag både låter och bökar på samma sätt själv. Så länge han sover är det nog bara jobbigt för dig.

Mannen började jobba igår men innan dess var vi iväg en sväng varje dag om vi inte hade besök. Nu när mannen är på jobbet blir det lite bökigare eftersom jag inte får bära varesig babyskyddet eller vargen in och ur bilen. Då gäller ju bara bussen eller gå men så får det vara i iaf tre veckor till. Men när vi inte åker iväg är det alltid någon som vill komma hit.
  • Evelina04

Enlängtan: åh jag lider med dig! Det var likadant här igår, skrik skrik skrik i typ sex timmar, inget dög! Det var bara när han åt eller när vi lyfte honom upp/ner/upp/ner (döden för armarna!!!!) som han var nöjd ett par minuter! Jag hade sprängande huvudvärk och det kändes öronen blödde! Då ville jag bara sätta i öronproppar och sätta mig på balkongen och gråta, gissa om man känner sig som världens sämsta mamma då :( styrkekramar!! Du är världens bästa för din lilla piga!!!!! Garin - min lille bökar och stökar också mycket när han sover, de är som att han inte kommer till ro vilket gör det jättesvårt för mig att sova! Lyssnar till allt då det låter som han ska vakna. Och speciellt eftersom han ofta kräks upp till en timme efter han har ätit :/ vi har hittills bara varit till mina föräldrar och svärföräldrar samt på promenad med barnvagnen. Jag tycker det är jättebökigt att åka iväg eftersom han vill äta minst varannan timme och då amningen har krånglat så för oss så är jag inte så bekväm att amma hos andra än föräldrarna :( från att han blir hungrig till allt är klart tar ca 45-60 minuter och då är det 30-60 minuter till nästa gång vilket gör att man har så litet tidsspann att hinna göra något :(

Bf 19:e april 2014
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet