• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • garin
    Enlängtan skrev 2014-05-08 05:32:00 följande:

Tack min älskade unge för sömnen smile1.gif Igår somnade pigan strax efter 23 sen vaknade hon till snabbt vid 00 och efter det sov hon fram till kl 5!

Nästan 6 timmars sömn i ett svep men det behövdes för oss båda efter två kvällar med en maaaaaaassa skrik/gråt och magknip innan.

Ååh vad härligt!! Jag fick pga mitt "fusk" sova i 4,5h (sen 1h avbrott för att verkligen försäkra mig om att han var nöjd) sen sov han i 2h till. Kan leva med att gå upp 05.45, definitivt!! Sov dock inte hela den sista tiden för jag blev så lyrisk över det första långpasset så jag var väl utvilad egentligen. Iaf, jag la även godingen på mage efter nattmålet, i stort sett inget stök alls på det viset!

Däremot har jag huvudvärk nu, tack för den liksom... För mycket sömn...
  • Enlängtan
    garin skrev 2014-05-08 06:04:05 följande:
    Ååh vad härligt!! Jag fick pga mitt "fusk" sova i 4,5h (sen 1h avbrott för att verkligen försäkra mig om att han var nöjd) sen sov han i 2h till. Kan leva med att gå upp 05.45, definitivt!! Sov dock inte hela den sista tiden för jag blev så lyrisk över det första långpasset så jag var väl utvilad egentligen. Iaf, jag la även godingen på mage efter nattmålet, i stort sett inget stök alls på det viset!

Däremot har jag huvudvärk nu, tack för den liksom... För mycket sömn...
    Haha ja man var själv lite mör efter det sovpasset, man är ju inte van

Skönt att ni/du också fått sova lite längre inatt också, det behövs så man får ladda upp batterierna litegrann emellanåt
  • LyCKa55

Härligt att läsa att ni som haft det så jobbigt om nätterna har fått sova. Här sover vi bra kanske 3-4h först och sen är det dags för blöjbyte och amning. Efter det brukar han vara svårsövd. Blir kanske 2-3h osammanhängande sömn efter det.

Idag är det dags för sambon att gå tillbaka till jobbet. Känns läskigt och lite jobbigt att vara helt själv,men det ska nog gå bra. Hoppas han håller sig så lugn som han gjort föregående dagar.

Känner ni också igen er i att era bebisar är mer aktiva på kvällen/natten än på dagen? Sixten sover jättebra på dagen men bråkar en del på natten. Är så typiskt. Men det måste vara nåt de har med sig ifrån magen..?

• rpl
    garin skrev 2014-05-08 03:05:03 följande:
    Åh guuud!!! Igår kväll så ammade jag honom länge sen fick sambon mata med det jag pumpat ut. Han fick i sig ca 60ml till. Somnade så gott kl 22 OCH SOV ÄNDA FRAM TILL 02.30!!!!!!!! Vet inte riktigt hur jag går vidare efter denna erfarenheten.. 4,5h är verkligen rekord, nästan exakt lika länge fick jag sova för jag kastade mig i säng direkt. Ska bli intressant hur länge till han sover nu. Får växla bröst och inte låta honom myssuga/somna utan han ska ÄTA, i massor!!!

Va roligt att höra att det funkade för dig också. Charlie brukar också ät typ 60 ml på flaska efter amningen på kvällen. Det gör verkligen susen för honom och dessutom får hans pappa möjlighet att mata också då. Men tog han flaskan utan problem? Jag fick också huvudvärk första natten. Helt sjukt att man ska. Lida när man äntligen fått sova lite. Hoppas det släpper under dagen.
  • CNorberg
    rpl skrev 2014-05-07 23:04:41 följande:
    Vet någon från och med när börjar man använda babygym och varför ska man inte lägga dem i ett babygym för tidigt?

Vi köpte vårt när lillen var drygt två veckor för han behövde redan stimuleras, han har älskat det sen första stund :)
  • CNorberg
    Åh guuud!!! Igår kväll så ammade jag honom länge sen fick sambon mata med det jag pumpat ut. Han fick i sig ca 60ml till. Somnade så gott kl 22 OCH SOV ÄNDA FRAM TILL 02.30!!!!!!!! Vet inte riktigt hur jag går vidare efter denna erfarenheten.. 4,5h är verkligen rekord, nästan exakt lika länge fick jag sova för jag kastade mig i säng direkt. Ska bli intressant hur länge till han sover nu. Får växla bröst och inte låta honom myssuga/somna utan han ska ÄTA, i massor!!!

Känns som värt att testa här också! Har maxtvå timtimmar som rekord på natten, börjar bli tufft efter en månad!
  • kerstinsmide

Grattis till sömn! :D visst känns det så sjukt bra när man går sova så länge i sträck? ^^ vi har ersättning som backup om hon skulle vilja äta mer än vad jag har att erbjuda. ;P hon gillar det också. Men föredrar klart bröstet. Men jag får så ont när jag pumpar. Så jag köpte aldrig en egen pump. Lånade en från neo och provade. Ska iaf köpa en uppsamlare då jag läcker som attan från det andra bröstet när hon ammar på det ena. (Haha skum mening)
  • BäbisSina
    LyCKa55 skrev 2014-05-08 10:08:51 följande:
    Härligt att läsa att ni som haft det så jobbigt om nätterna har fått sova. Här sover vi bra kanske 3-4h först och sen är det dags för blöjbyte och amning. Efter det brukar han vara svårsövd. Blir kanske 2-3h osammanhängande sömn efter det.

Idag är det dags för sambon att gå tillbaka till jobbet. Känns läskigt och lite jobbigt att vara helt själv,men det ska nog gå bra. Hoppas han håller sig så lugn som han gjort föregående dagar.
    Känner ni också igen er i att era bebisar är mer aktiva på kvällen/natten än på dagen? Sixten sover jättebra på dagen men bråkar en del på natten. Är så typiskt. Men det måste vara nåt de har med sig ifrån magen..?

Johannes har i princip samma sov- & vakenklocka som när han var i magen. Full rulle på kvällen, igår var det lite extra mycket då han antagligen hade magknip, så drygt när han bara skriker och är i princip otröstlig och kräkningar. Trots all aktivitet så lyckades han sova själv i 3-4h sen skulle han vara nära.
  • Enlängtan
    LyCKa55 skrev 2014-05-08 10:08:51 följande:

Du ska se att ni (du och Sixten) fixar det jättebra att vara hemma själv

Jag har hunnit vara hemma själv totalt 6 arbetsdagar och det är nästan bättre för då är det lättare att vila när sambon är på jobbet När vi båda är hemma blir det att man ska göra en massa saker istället.

Gumman har en period vid 10-12 på fm då hon är rätt aktiv och sen brukar hon vakna till kring 16-18 och även 21-00 under ett normalt dygn (hon är ju inte vaken hela tiden under de stunderna men som sagt iaf mer aktiv då)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet