• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • M4nda

Det här med att bebisarna äter heeela tiden. Någon som vet om det kommer att regleras längre fram eller om de med fri amning kommer att äta så här ofta så länge man ammar? Reglerad amning verkar ju vara förlegat och jag provade att försöka "hålla ut" lite längre mellan gångerna igårkväll men min Charlie blir så ledsen så då tycker jag det är bättre att han får bröstet och blir nöjd.. Någon som har erfarenhet av reglerad amning? :)

• CNorberg

[quote73199798][quote-nick]garin skrev 2014-05-10 06:24:36 Tacka gudarna för smartphones, vad hade man annars gjort? Ser till att min alltid ligger på armstödet i soffan på den sidan jag har som amningshörna, har t o m laddaren där. Fjärrkontrollen till tv:n är tyvärr utom räckhåll, så även påsen med smågodis :/[/quote]

Blir lätt beroende av både telefon och dator när de ammas mycket.. Haha själv har jag plöjt två säsonger av desperate housewifes på dryga månaden

• Enlängtan

Ni som har bebisar som plötsligt börjat amma jätteofta, av det som jag googlat fram om bebisfaser så brukar de vilja öka på produktionen när de är kring 3 veckor och sen kommer nästa fas kring 5 veckor.

Reglerad amning har jag aldrig hört om. Tänker att det borde ju motverka syftet lite de ggr barnet vill amma ofta för att öka på produktionen? :) Men har man ett barn som kanske snuttar jättelite, är nöjd en kort stund och sen vill snutta igen (hela tiden) då kanske det är en metod som funkar för att få barnet att äta längre stunder då h*n äter? :)

Min piga använder mig som mänsklig napp på kvällarna då hon gärna vill vara näääääära intill med massa kroppskontakt samtidigt som hon halvsover och det känns ju acceptabelt då ligger jag själv bara och glor lite tv ibland vill hon inte ens ha bröstet i munnen utan ligger bara mot bröstet och snosar på det.

• rpl

Vilken underbar natt. Ammade till kl 22 sen gick vi och la oss. Charlie vaknade kl 2:30 och poweråt för första gången. Vi somnade om direkt och vaknade igen 6 och åt lite till. Därefter somnade jag om medan han låg och jollrade i sitt babynest. Nu när jag vaknade kl 9:30 sover gossen ff gott. Det var en välbehövligt utsovning för hela familjen. Trevlig lördag på er alla.

• M4nda
    Enlängtan skrev 2014-05-10 09:34:33 följande:

Ni som har bebisar som plötsligt börjat amma jätteofta, av det som jag googlat fram om bebisfaser så brukar de vilja öka på produktionen när de är kring 3 veckor och sen kommer nästa fas kring 5 veckor.

Reglerad amning har jag aldrig hört om. Tänker att det borde ju motverka syftet lite de ggr barnet vill amma ofta för att öka på produktionen? :) Men har man ett barn som kanske snuttar jättelite, är nöjd en kort stund och sen vill snutta igen (hela tiden) då kanske det är en metod som funkar för att få barnet att äta längre stunder då h*n äter? :)

Min piga använder mig som mänsklig napp på kvällarna då hon gärna vill vara näääääära intill med massa kroppskontakt samtidigt som hon halvsover och det känns ju acceptabelt då ligger jag själv bara och glor lite tv smile1.gif ibland vill hon inte ens ha bröstet i munnen utan ligger bara mot bröstet och snosar på det.

Jag hade inte heller hört talas om det förens BVC sköterskan sa att jag inte skulle låta honom amma varje timme eftersom mjölken inte hinner fyllas på, och jag trodde det var tvärtom, ju mer de ammar desto mer mjölk produceras. Blir helt förvirrad, haha :) Därför började jag googla lite och det verkar råda delade meningar om fri/reglerad amning. Vill ju göra det som blir bäst för Charlie samtidigt som man blir väldigt låst om han ska amma hela kvällarna.. Som nu när vi ska på middag ikväll, är inte alls bekväm med att amma inför andra och jag kommer ju få springa iväg var 20.nde minut...
  • M4nda
    rpl skrev 2014-05-10 09:36:33 följande:

Vilken underbar natt. Ammade till kl 22 sen gick vi och la oss. Charlie vaknade kl 2:30 och poweråt för första gången. Vi somnade om direkt och vaknade igen 6 och åt lite till. Därefter somnade jag om medan han låg och jollrade i sitt babynest. Nu när jag vaknade kl 9:30 sover gossen ff gott. Det var en välbehövligt utsovning för hela familjen. Trevlig lördag på er alla.

Åh va skönt :D Trevlig lördag på dig med!
  • garin
    rpl skrev 2014-05-10 09:36:33 följande:

Åh vad härligt! Gör ni fortfarande så att du ammar som vanligt och sen ger ni mjölk som du pumpat utöver det?
  • garin
    rpl skrev 2014-05-08 10:55:24 följande:

Va roligt att höra att det funkade för dig också. Charlie brukar också ät typ 60 ml på flaska efter amningen på kvällen. Det gör verkligen susen för honom och dessutom får hans pappa möjlighet att mata också då. Men tog han flaskan utan problem? Jag fick också huvudvärk första natten. Helt sjukt att man ska. Lida när man äntligen fått sova lite. Hoppas det släpper under dagen.
    Glömde ju svara dig på detta med :) ja han tog flaskan utan problem :) använde en jag fick i babyboxen från apoteksgruppen tror jag det var. Philips avent, med nappen för de minsta, nr 1.
  • rpl
    garin skrev 2014-05-10 13:04:04 följande:
    Åh vad härligt! Gör ni fortfarande så att du ammar som vanligt och sen ger ni mjölk som du pumpat utöver det?

Ja det kommer jag inte släppa på länge :) ca 60 ml extra varje kväll försöker vi trycka i honom innan han är proppmätt haha men det har verkligen fungerat för oss. Fast jag har slutat pumpa ut då det droppar ut ca 100 ml om dagen medan jag ammar och mer behöver han inte.

Har du testat fler ggr? Avent ska vara bland de bästa va? Tror de är de bästa för att motverka kolik.
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet