• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • Eveluskan

Åh jag börjar bli lite frustrerad på min lilla prins, han hänger i mina bröst hela tiden. Men han snuttar bara i typ 5min åt gången och sen somnar han och när han väl vaknar så vill han bara snutta igen, nästan som om han somnar ifrån maten och sen kommer på sig med att vara hungrig när han vaknar. Mina bröst är ofta så urpumpade så det känns som om jag har två skinnpåsar till tuttar. Varför gör han så här? Jag blir tokig.

• peegasus
    Mary 562 skrev 2014-05-12 21:33:22 följande:
    Jag köpte jordnötsolja från apoteket, är jättebra att smörja direkt på huden med, täpper inte till.

bättre än såna babyoljor som är gjorda på mineraloljor (parafinum liquidum)

Dööööd åt all äcklig mineralolja!!! Undviker sånt till mig själv och skulle aldrig använda det på ett litet barn :(
  • Bumblebee92

Idag började sambon jobba, vilket betyder att vardagen har börjat på riktigt. Tog även tjuren vid hornen igår då oxå och flyttade över joline till egen säng. Så inatt har hon sovit som vanligt i sitt babynest, fast i egen säng. Ställde den kant i kant med våran. Lite nojigt och nervöst, men oj så bra vi alla sov!!! Och vilken plats dem små tar! Kändes som om jag hade hur stor säng som helst att sova i inatt ;) + att jag fick kramas med sambon för mig själv. Mysigt att ha henne nära i sängen, men jag har alltid trott på att alla sover bäst i egna sängar. Man stör som bara varandra annars. Den ena vänder sig och andra vaknar och tvärt om. Så även om jag fått kliva upp själv inatt så är jag ändå utvilad och klockan är 6 på morgonen! Nu ligger lilltjejen med mig i våran säng för lite morgonmys och sista sovstunden innan det är morgon.

• M4nda

Någon annan med en bebis med misstänkt komjölksallergi? Lilla Charlie har utslag i hela ansiktet och kolik så nu ska jag utesluta komjölk för att se om det blir bättre..

• Enlängtan
    M4nda skrev 2014-05-13 15:29:02 följande:

Någon annan med en bebis med misstänkt komjölksallergi? Lilla Charlie har utslag i hela ansiktet och kolik så nu ska jag utesluta komjölk för att se om det blir bättre..

Hur ser utslagen ut? Matilda har prickar i hela ansiktet och ner på axlar/bröstkorg men det sa bm att det var hormonplitor som kommer kring 4 veckor ungefär.

Men sen har ju även vår tösa magknip ofta på kvällarna och kring samma tid så man funderar ju själv om det är ngt kolikaktigt :S Miniform verkar dock lindra lite iaf som tur är
  • Ladygum
    M4nda skrev 2014-05-13 15:29:02 följande:

Inget konstaterat, men Walter har helt klart bekymmer med sin mage. Jag tänkte att jag skulle testa annan kost i 4 veckor för att se om det blir bättre. Walter skriker mycket, blir illröd i ansiktet, fäktar med armar och ben, spänner sig som en båge. Han har även plitor i ansiktet och på bröstkorgen som iofs skulle kunna vara hormonplitor. Tycker det är så knepigt att han är så lugn när han får ligga vid bröstet bara. Han kan skrika hur mycket som helst, men får han bara ligga o amma/snutta så blir han lugn. Blir tokig på det hela! Vad tror ni om det hela?
  • M4nda

Charlie har också utslag i ansiktet och ner på halsen/bröstet. De såg till en början exakt ut som hormonprickar (även BVC trodde det var det då) men efter en vecka eller så "flöt" de ihop mer och började flaga. Så igår på BVC trodde de att det var mjölkallergi och sa att vi skulle smörja med Decubal och att jag skulle utesluta mjölk i 14dagar. I natt har han varit jätteledsen och utslagen såg ännu värre ut, så i morse gick vi till barnakuten. Även de misstänkte mjölkallergi så nu hoppas vi det blir bättre. Det låter ju lite som om era bebisar har samma symtom? Så jobbigt när de är ledsna, man känner sig så hjälplös...

• annab79
    Ladygum skrev 2014-05-13 17:19:31 följande:
    Inget konstaterat, men Walter har helt klart bekymmer med sin mage. Jag tänkte att jag skulle testa annan kost i 4 veckor för att se om det blir bättre. Walter skriker mycket, blir illröd i ansiktet, fäktar med armar och ben, spänner sig som en båge. Han har även plitor i ansiktet och på bröstkorgen som iofs skulle kunna vara hormonplitor. Tycker det är så knepigt att han är så lugn när han får ligga vid bröstet bara. Han kan skrika hur mycket som helst, men får han bara ligga o amma/snutta så blir han lugn. Blir tokig på det hela! Vad tror ni om det hela?

Hej Jag känner igen det du beskriver. Min Filippa hade oxå magont,magknipp så hon vred sig. Ville bara suga på tittarna o va sällan nöjd. "Hängde" på tuttarna o jag var helt låst. Hon skrek mkt på kvällarna men sen även dag o eftermiddag. Vår lilla tjejen gick upp första o andra vecka efter fl bara 10-20 g tredje v. 90g så bm föreslog att testa o ge Nan till natten direkt efter bröstamning för att hon ska e hungrig o tro mig det hjälpte direkt. Hon sov hela natten. Dagen efter var hon hungrig igen fick Nan 60ml på dagen o sen till natten samt jag ammade henne resten av dagen/kvällen. Så höll vi på i 6 dagar.Idag fick hon ingen flaska då hon e helt nöjd sen kl 06 o det verkar som om jag har fått mer bröstmjölken, började dricka (svagdricka o amningste). Prata med din bm om kanske din son får för lite av bröstmjölken o har ont i magen för att han e hungriga? Lycka till
  • kerstinsmide

Mina kära mammor, jag har ett problem Nu är familjefriden lite störd! Usch. Känner mig hemsk som känner så här.. mitt första barn är ganska precis 3v gammalt nu och det är Bonusens första syskon. Jag älskar min bonus, måste jag tillägga, men hon har nog märkt nu att all uppmärksamhet inte längre är riktat mot henne. Hon är så galet trotsig och bråkar hela tiden vilket suger krafterna ur mig. Min sambo börjar jobba tidigt på morgonen och förskolornas tider här suuuger så det är jag som måste lämna till förskolan och jag orkar alltså inte bråka. Jag håller på att lära mig vara mamma samridigt som jag ska försöka hantera hennes trots samtidigt som jag måste försöka säga till henne snällt att lillasyster inte alltid vill bli klappad på eller pussad på. Speciellt nu när hon är lite rosslig i halsen. Är så rädd att jag kommer få något utbrott och bara tokskälla på henne. Försäker verkligen gå in med attityden "håll i, håll ut, håll av" men med alla hormoner är det jättesvårt. Pappa gör ju även han sitt bästa för att prata med bonusen och han umgås mycket med henne själv men inget hjälper. Har ni kl8ka flickor några tips? :)

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet