• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • kerstinsmide
    peegasus skrev 2014-05-12 22:46:14 följande:
    Dööööd åt all äcklig mineralolja!!! Undviker sånt till mig själv och skulle aldrig använda det på ett litet barn :(
    michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg

Så konstigt att de ens säljer det!
  • Ladygum
    annab79 skrev 2014-05-13 17:40:16 följande:
    Hej Jag känner igen det du beskriver. Min Filippa hade oxå magont,magknipp så hon vred sig. Ville bara suga på tittarna o va sällan nöjd. "Hängde" på tuttarna o jag var helt låst. Hon skrek mkt på kvällarna men sen även dag o eftermiddag. Vår lilla tjejen gick upp första o andra vecka efter fl bara 10-20 g tredje v. 90g så bm föreslog att testa o ge Nan till natten direkt efter bröstamning för att hon ska e hungrig o tro mig det hjälpte direkt. Hon sov hela natten. Dagen efter var hon hungrig igen fick Nan 60ml på dagen o sen till natten samt jag ammade henne resten av dagen/kvällen. Så höll vi på i 6 dagar.Idag fick hon ingen flaska då hon e helt nöjd sen kl 06 o det verkar som om jag har fått mer bröstmjölken, började dricka (svagdricka o amningste). Prata med din bm om kanske din son får för lite av bröstmjölken o har ont i magen för att han e hungriga? Lycka till

Kanske, men han har gått upp ca. 300 g i veckan och det var tydligen väldigt bra enligt BM. Men han kanske inte är mätt ändå. Får kolla på BVC nästa gång.
  • Fidelisen

Jag känner mig som världens sämsta idag...och som världens mest bortskämda och otacksamma idiot.

Trots att Livia bara vaknar en gång mellan.amningen när jag går och lägger mig och mellan 7-9 på morgonen så är jag SÅ TRÖTT HELA TIDEN!

Hon är inget gnälligt barn vanligtvis men har igår och idag varit mer snuttig och mammig än vanligt och svår att få och somna.

Maken lyckas men inte jag.

Har därför fått ångest över att maken börjar jobba på fredag.

Sitter och gråter och tycker allmänt sund om mig själv fastän jag har det hur bra som helst.

• vår sommar

Behöver råd, tips och trix. :)

Alfred är 4 veckor på fredag och är inte alls nån komplicerad bebis. Äter sover skiter ;)

Men när kvällen kommer så somnar han så gott vid bröstet runt 21 tiden. Men så fort jag ska försöka lägga ner honom så vaknar han och vill puppa igen.. Kan hålla på att gå fram och tillbaka från fåtöljen till sovrummet ända fram till 00.00 tiden ungefär..

Nån som har samma problem eller finns det kanske nån med en lösning?

Det är inte det att han är hungrig, han vill bara vara mig nära, helst sitta fast i mig ;)

• Dixiechick
    vår sommar skrev 2014-05-14 03:14:39 följande:

Alfred är 4 veckor på fredag och är inte alls nån komplicerad bebis. Äter sover skiter ;)

Men när kvällen kommer så somnar han så gott vid bröstet runt 21 tiden. Men så fort jag ska försöka lägga ner honom så vaknar han och vill puppa igen.. Kan hålla på att gå fram och tillbaka från fåtöljen till sovrummet ända fram till 00.00 tiden ungefär..

Det är inte det att han är hungrig, han vill bara vara mig nära, helst sitta fast i mig ;)

Har du provat napp för att trösta istället? Kan rekommenderas starkt om de har så stort snuttbehov. Kram
  • kerstinsmide
    Behöver råd, tips och trix. :) Alfred är 4 veckor på fredag och är inte alls nån komplicerad bebis. Äter sover skiter ;) Men när kvällen kommer så somnar han så gott vid bröstet runt 21 tiden. Men så fort jag ska försöka lägga ner honom så vaknar han och vill puppa igen.. Kan hålla på att gå fram och tillbaka från fåtöljen till sovrummet ända fram till 00.00 tiden ungefär.. Nån som har samma problem eller finns det kanske nån med en lösning? Det är inte det att han är hungrig, han vill bara vara mig nära, helst sitta fast i mig ;)

Vi började med napp då. :) fungerade utmärkt. Vår lilla donna är väldigt tuttig och då fungerade nappen superkan gosa utan att hon vill tutta tutte. Sen så spottar hon ut den när hon inte vill mer :)
  • garin

Men det är ändå svårt att lägga ifrån sig dom alltså, med eller utan napp. Vaknar lillen måste han upp och vaggas och vara nära oavsett.

Gud vilken natt. Kvällen började bra med att han sov typ mellan kl 20-00.15. Rekordlänge. Sen ammade och donade jag, fick byta bajsblöja osv. 01.15 var han klar så att säga. Lägger då ner honom i babynestet men han börjar stöka. Lyckas söva honom så sett, men han håller på och sprattlar och nästan väcker sig själv med sina armar. Kastar av sig filten så jag fick ligga och kolla till honom ända fram till 02. Om inte ännu längre. Sen sov han fram till 04.15, nöjd 05 men spyr tyvärr 3 min efter att jag la ner honom så jag fick till slut ge honom ena bröstet igen. Och sen sommade han igen, eller jag fick vagga honom till sömns. Livrädd att han skulle bli pigg istället. Han är kvar på mig nu tillsvidare, smyger nog in till sängen snart istället då dagens delmål ett snart inträffar: sambons väckarklocka ringer. Här i vardagsrummet börjar det nämligen bli riktigt ljust. Blä, ögonen går i kors.

Ni som har bebisar som bara vaknar en gång per natt, eller kanske inte alls - samt att de går snabbt och enkelt att tillfredsställa, GRATTIS! Jag går gärna upp både två och tre ggr om man känner att det liksom blir ett snabbt och bra avslut men när gång två och gång tre flyter in i varandra blir det så segt, karusellen tar aldrig slut!!!

• peegasus

Har haft två relativt bra nätter med Saga nu. Hon sover 4 timmar från att hon somnar,varav jag sover 3. Sedan vill hon ha mat. Hon käkar mellan 100-150 ml och får somna om på mitt bröst. Kräkbarn som hon är. Men kräks inte när hon ligger på mage. Hon får ligga så en stund tills jag lägger henne tillbaka i nestet, på mage. Efter ett par tre timmar börjar hon böka,sparka,slåss och låta något så fruktansvärt mycket i sömnen att jag verkligen inte kan sova. Väcker henne för att söva om henne med mer mat. Funkar en stund men sen börjar hon igen.

Hon börjar nästan alltid runt samma tid och jag fattar inte vad det beror på. Sjukt irriterande! Men jag lider inte av sömnbrist då sambon är sjukskriven så vi tar varannan natt. Plus att den som haft natten får ha sovrummet och sova så länge den vill på morgonen. Får se hur det blir när sambon går tillbaka till jobbet i Juni så jag passar på att njuta av mina "barnlediga" nätter ;)

• vår sommar
    Dixiechick skrev 2014-05-14 04:38:45 följande:
    Har du provat napp för att trösta istället? Kan rekommenderas starkt om de har så stort snuttbehov. Kram
    Napp funkar inte på honom..

Antingen blir han kanonpigg och tuttar på som han väntar på att det ska komma nått,

(Händer när han är hungrig)

Eller så somnar han jätte gott men när han släpper nappen så vaknar han direkt igen.. :/

(Och då resulterar det i att han vill tutta mer)
  • CNorberg

Alfred är 4 veckor jag och är inte alls nån komplicerad bebis. Äter sover skiter ;)

Samma här hos oss! Enda som funkat för oss (inte varje gång dock!) Är att linda in honom i någonting som vi sedan kan lägga ner. Det "lurar" väl honom lite att närheten är kvar :)
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet