• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • garin

Alltså.. Min pojk är så svårsövd! Ibland har jag flyt en halv dag eller så, sen plötsligt är det tvärstopp och han kommer inte till ro. Ofta nu på kvällarna. Han blir som överstimulerad fast han egentligen inte gjort annat än ätit liksom. Men han är ju "vaken"för länge i sträck för att han äter sååå sakta. Han blir som aldrig mätt. Men ibland dummar han sig och tar inte bröstet riktigt ändå fast han verkar hungrig, och skriker direkt efter att han släppt. Eller skriker och skriker, mer gnäller. Det är ingen kolik liksom, han är generellt väldigt oskrikig. Man undrar om maten räcker till. Tror inte det sprutar för mkt i halsen på honom heller för jag använder amningsnapp. Faan vad det är trixigt med en liten!! Ikväll får jag hjälp från lillens farmor, vet inte vad jag gjort annars faktiskt.

• Enlängtan
    Bumblebee92 skrev 2014-05-18 18:54:44 följande:
    Jag känner oxå sådär att han spenderar lite tid med joline. Han jobbar mån-fre 7-16. Är hemma kanske 16.30. Då gör vi middag om det inte är klart. Sen vill han gärna träna sen kanske spela gitarr eller har något annat planerat. En gång i veckan, oftast söndagar, åker han iväg en timme bort och spelar med sitt band. Då åker han vid 15-16 tiden. Och är hemma vid 22-23. Så ibland kan jag tycka oxå att han har henne förlite, jämför med att vi mammor som sagt har hela nätterna, sen mesta tiden på dagen oftast.

Sen har han börjat att ha "skit" i öronen HELA tiden!!! Alltså alltid prata i telefon, lyssna på musik med hörlurar eller så sitter han med hörlurar på när han spelar gitarr. Extremt jobbigt när man kanske vill prata lite med han efter att han varit borta en hel dag på jobbet! "/

Nä, han är som sagt väldigt bra med henne! Men vissa saker stör man sig på helt enkelt, och önskar att dem hade lite mer förstående för en själv.

Fick föresten höra idag att Jans ex var "jävligt bra på att knulla". Haha. Vi skämtade lite om ex och sådär. Men den där meningen hade jag kunna levt utan. Det var lite över gränsen för vad man säger om sona ex till sin nuvarande flickvän ;) haha.
    Min sambo är också bra när han väl är med henne men ofta kan han ligga och spela på mobilen och tror att pigan är nöjd med att bara ligga bredvid och det funkar ju bara korta stunder :-/ Nåja det är ju herrarnas förluster om de väljer att inte ta vara på babytiden.

Men va fan, vilken kommentar att slänga ur sig sådär :-S definitivt över gränsen och dessutom att säga så till sin flickvän som nyss fått barn - nä den får han sitta på skämsbänken för
  • Bumblebee92
    kerstinsmide skrev 2014-05-18 19:41:46 följande:

Hahaha. Alltså min sambo skulle ALDRIG komma undan med att säga en sån sak. Jag hade nog inte blivit typ asarg eller så men hade nog gett tillbaka genom att prata om hur fantaaastiska alla mina ex var på diverse ställningar i sängen. ;) och inte slutat när han förstod piken heller. Haha.
    Haha ja nä vi var lite skämtsamma med vara dra och kan prata lite sådär, blev inte direkt arg, men ja, kanske inte säga en sån sak ;) sa ju dock åt han att det inte var okej att säga så! Brukar oxå ta till med "elaka" saker ibland, bara för att ge igen HAHA. Men min Karl kan säga en del klumpiga saker tyvärr ;p men jag ger igen som sagt ;)
  • Bumblebee92
    Enlängtan skrev 2014-05-18 20:29:34 följande:
    Min sambo är också bra när han väl är med henne men ofta kan han ligga och spela på mobilen och tror att pigan är nöjd med att bara ligga bredvid och det funkar ju bara korta stunder :-/ Nåja det är ju herrarnas förluster om de väljer att inte ta vara på babytiden.

Men va fan, vilken kommentar att slänga ur sig sådär :-S definitivt över gränsen och dessutom att säga så till sin flickvän som nyss fått barn - nä den får han sitta på skämsbänken för smile5.gif
    Ja precis, dem får väl skylla sig själva som sagt ;) de roliga är ju att han redan börjar "tjata" om ett till barn!!! ;o HAHA! ALDRIG! Jag ska få en hel del som jag vill först innan nästa unge kommer, typ som att flytta "hem" igen, skaffa jobb och hus. Dessutom kommer jag kräva mer hjälp på nätterna om vi ska ha fler barn. Komma här och bara tillverka dem, de håller inte ;) skämt åsido :)
  • Enlängtan
    Bumblebee92 skrev 2014-05-18 22:03:41 följande:
    Ja precis, dem får väl skylla sig själva som sagt ;) de roliga är ju att han redan börjar "tjata" om ett till barn!!! ;o HAHA! ALDRIG! Jag ska få en hel del som jag vill först innan nästa unge kommer, typ som att flytta "hem" igen, skaffa jobb och hus. Dessutom kommer jag kräva mer hjälp på nätterna om vi ska ha fler barn. Komma här och bara tillverka dem, de håller inte ;) skämt åsido :)
    Hehe Här är det helt tvärtom ingen av oss är speciellt sugna på fler barn, visst är småttingarna bedårande men jag trodde aldrig att en graviditet skulle vara så psykiskt jobbigt (fysiskt slapp jag rätt lindrigt undan förutom rätt stor viktuppgång). Och den hjälplöshet man känner när knoddisen skriker och inget hjälper, hojja.

Men samtidigt vill jag ju att gumman får ett syskon och om ett tag kommer man säkert ändra sig hihi men att vara gravid saknar jag verkligen inte

Vi får väl se om ett år eller två om suget på en 2:a har trängt sig på
  • Fidelisen

Jag är oerhört tacksam för hur mycket tid min man tar sig med vår lilla tjej.

Han tar alla chanser han får när det inte är amning som gäller.

Nu efter jag ammade henne blev hon lite kinkig så då tog älsklingen henne och gick runt huset och sjöng för henne tills hon somnade. Ni ligger de i soffan, hon sover på hans bröst och det är så mysigt att se.

I morgon är jag ensam igen. Fredagen var HEMSK. Skulle åka till min syster som bor en timme bort och det slutade på en parkering 15 min bort med långammning och storgråt som inte gick att trösta.

Gav upp och åkte hem medan min gumma grät tills hon somnade och jag grät hela vägen hem. Det var HEMSKT!

Resten av dagen gick ok men jag är nästan rädd för i morgon

• garin
    Fidelisen skrev 2014-05-18 22:45:58 följande:

Jag är oerhört tacksam för hur mycket tid min man tar sig med vår lilla tjej.

Han tar alla chanser han får när det inte är amning som gäller.

Nu efter jag ammade henne blev hon lite kinkig så då tog älsklingen henne och gick runt huset och sjöng för henne tills hon somnade. Ni ligger de i soffan, hon sover på hans bröst och det är så mysigt att se. smile1.gif

I morgon är jag ensam igen. Fredagen var HEMSK. Skulle åka till min syster som bor en timme bort och det slutade på en parkering 15 min bort med långammning och storgråt som inte gick att trösta.

Gav upp och åkte hem medan min gumma grät tills hon somnade och jag grät hela vägen hem. Det var HEMSKT!

Resten av dagen gick ok men jag är nästan rädd för i morgon smile4.gif

Så har jag det med mär jag ska iväg, hsr 30 resp 60 minuter till mina syskon så oavsett är det jobbigt när man ska iväg, allt måste klaffa innan man sätter sig i bilen, och ändå hjälper det inte ibland. Likadant innan man ska hrm sen igen, vill inte sätta en missnöjd liten i bilen. Har dessutom honom bak så han ser inte mig och jag når inte honom (exempelvis för att ge napp osv, hadd säkert räckt vissa stunder) utan jag har med fått stanna någon gång när han inte slutat gråta.

Frustrerande!

Men bara att inse att man är inte lika "mobil" som innan. Lillen styr när och OM man ens kommer iväg, särskilt när man är själv med babyskydd, skötväska och ibland ytterligare något man ska ha med sig och bära ut till bilen som för oss står typ 50-75m bort.

Det blir bättre! (Hoppas jag)

Kramar till dig!

(Och till alla andra kämpar här!!)
  • LyCKa55
    garin skrev 2014-05-19 05:45:49 följande:
    Så har jag det med mär jag ska iväg, hsr 30 resp 60 minuter till mina syskon så oavsett är det jobbigt när man ska iväg, allt måste klaffa innan man sätter sig i bilen, och ändå hjälper det inte ibland. Likadant innan man ska hrm sen igen, vill inte sätta en missnöjd liten i bilen. Har dessutom honom bak så han ser inte mig och jag når inte honom (exempelvis för att ge napp osv, hadd säkert räckt vissa stunder) utan jag har med fått stanna någon gång när han inte slutat gråta.

Frustrerande!

Men bara att inse att man är inte lika "mobil" som innan. Lillen styr när och OM man ens kommer iväg, särskilt när man är själv med babyskydd, skötväska och ibland ytterligare något man ska ha med sig och bära ut till bilen som för oss står typ 50-75m bort.

Det blir bättre! (Hoppas jag)

Kramar till dig!

(Och till alla andra kämpar här!!)

Och jag som ska ge mig på att köra 3h ner till mina föräldrar imorgon med lillen. Det ska bara gå! Han brukar sova rätt bra i bilen bara man går en liten sväng med vagnen innan. Sen får jag stanna ett par gånger.

Jag känner att jag inte kan bli totalt instängd hemma för att jag har honom. Försöker tänka på min moster som tog min lilla kusin och körde från Danmark hem till Sverige när han var 2veckor(!). Inte för att jag tycker det var rätt för han va så liten men man kan om man vill. Sen förstår jah er som har barn som bara skriker att det inte går, men min lille kille är rätt snäll så det ska nog gå.
  • Tussie
    Bumblebee92 skrev 2014-05-18 10:11:54 följande:

Har nyss vart tvungen att sluta amma pga medicinering. Men du är inte ensam. Min sambo beter sig lite som din. Min sambo är jätte irriterad när han är trött/nyväckt, tål heller inte babyskrik, har väldigt dåligt tålamod, han vaknar dock knappt på natten när lillen låter om det inte har gått ett tag. Han matar Sam ganska nonchalant, liggandes i nestet typ och kollar inte hur matningen går. Jag föredrar att mata lillen när han ligger i mitt knä med huvudet på låret sittandes lite i skräddarliknande ställning så att han kan titta upp på mig och få mer närhet, för han är väldigt närhetskrävande. Jag har inte bett sambon mata många gånger och eftersom han är så nonchalant när han gör det så föredrar jag att göra det själv. Nattmatning/blöjbyten får jag i princip aldrig hjälp med men just nu känns det inte som hela världen.  Nu har det gått 6 veckor iofs så snart får han minsan testa att ta en natt eller två.. :P Men då krävs det ju att han är ledig några dagar också, han är egen företagare och jobbar otroligt mycket. 

• Tussie
    Enlängtan skrev 2014-05-18 15:21:36 följande:
    Jag tycker att min sambo spenderar alldeles för lite tid med våran gosse också. Samt att han inte vill hålla honom eller gosa särskilt ofta och verkligen inga längre stunder. Önskar också att han kunde ta mer initiativ att byta blöjor osv men men.. Dessa karlar verkar vara smått lika heh. Vi som mammor kanske har lättare att knyta an till bebisarna och känner ett större ansvar. Vet inte... :) 
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet