• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • kerstinsmide
    misspethunia skrev 2014-05-20 15:23:59 följande:
    ...jo förresten, ska få remiss till en uroterapeut. Vete katten vad jag ska få hjälp med där. Blir intressant!

Haha. De ska väl kolla blåsan mer på dig! Kanske så ska de följa det med någon slags kontraströntgen? Sånt är iaf sjukt häftigt men då lär du gardera dig med mat för sånt kan ta tid! Om de nu vill göra en så grundlig undersökning direkt dvs.
  • misspethunia

Efter nattens händelse har jag nu ångest inför kommande natt. Fattar inte hur jag ska kunna slappna av och sova. Har fram tills nu varit rätt så lugn vad gäller oro för psd, men det lugnet känns långt borta nu.
    Är ni lika nojiga som jag? Om inte, hur gör och tänker ni för att släppa oron?
    2 bebisar i min närhet har drabbats av psd så jag misstänker att jag är påverkad av det.

• peegasus

Mycket prat om ersättning nu så jag lägger mig i ;) Saga har fått ersättning från allra första matningen. Hon får äta precis när och hur mycket hon vill. Och det är ganska ofta och ganska mycket. Herregud vilket matvrak jag har fått! Men jag ställer aldrig någonsin klockan eller väcker henne för att hon ska äta. Hon säger till (ganska ordentligt också) när hon vill ha mat. Och hon talar om när hon är mätt. Hon går upp mycket i vikt och vägde förra veckan 4660, ska till BVC imrn. Men hon väger garanterat över 5000 nu. Födelsevikten var 3740.

Jag vet inte exakt hur mycket hon äter på en dag då det dels är olika och dels för att jag inte håller koll på hur mkt jag häller upp i flaskan. Kör på färdigblandad i tetrapack. Dyrare än sån man blandar själv men så ooooerhört mycket smidigare! Framförallt när man är ute eftersom den kan drickas precis som den är :D Bara att hälla upp i flaska så har man en nöjd bebis även fast man är på språng! :D

Och när vi ändå är inne på PSD. Faktiskt så är jag inte alls nojig för det. Vet inte om jag är naiv av mig eller bara väldigt lugn. Saga vill inte alltid sova på rygg då lägger jag henne på mage i nästet eller bredvid mig i soffan. Ungen måste få sova på det sättet hon vill. Skulle aldrig tvinga henne till något. På BB blev dom vansinniga på mig när jag berättade att hon sovit på mage på mig hela första natten. Sköt er själva ruggugglor tänkte jag då ;)

michaelanorlin.blogg.se/ <--- Min gravidblogg beautybym.se <---- Min skönhetsblogg
  • Eveluskan
    misspethunia skrev 2014-05-20 19:07:31 följande:

Efter nattens händelse har jag nu ångest inför kommande natt. Fattar inte hur jag ska kunna slappna av och sova. Har fram tills nu varit rätt så lugn vad gäller oro för psd, men det lugnet känns långt borta nu.
    Är ni lika nojiga som jag? Om inte, hur gör och tänker ni för att släppa oron?
    2 bebisar i min närhet har drabbats av psd så jag misstänker att jag är påverkad av det.

Jag tycker att du ska låta dig själv vara orolig men att hela tiden påminna dig själv om varje dag och natt som passerar och går bra. Jag kan vara tokigt orolig och då sitter jag ofta och bara tittar så han andas och har det bra. För mig är just det det viktiga att hela tiden konstatera att han faktiskt har det bra då brukar den värsta oron släppa lite. Kämpa på, du ska se att det går bra och att du får sova ikväll igen!
  • Enlängtan

Tack för fina ord tjejer och ni är helgrymma <3

Man får ju så himla dåligt samvete att man tycker lillskruttan är en plåga när hon tjorvar för egentligen tycker man ju egentligen att hon är den finaste i världen.

Har ingen som kan avlasta mig på nätterna förutom sambon isf ( men blir det kris så man känner humöret svikta allt för mycket så får man väcka honom i nödfall i fortsättningen).

Blev aldrig nån dessmera sömn för mig men kring 06 slängde jag in mig och pigan i bilen och for ut på en tur då fick hon lite mer sammanhängande sömn sen.

Har varit på en massa ärenden och lunch med M's moster på stan idag och sen varit förbi mina kusiner då en fyllt år nyligt och pigan har sussat sött i princip hela dagen så spännande att se hur natten blir men får gråta och bita ihop om det blir jobbigt för trots att det känns nära slutet så har man ändå alltid lite mer att ge.

Puss på er!

• kerstinsmide
    Enlängtan skrev 2014-05-20 21:39:36 följande:
    Tack för fina ord tjejer och ni är helgrymma <3 Man får ju så himla dåligt samvete att man tycker lillskruttan är en plåga när hon tjorvar för egentligen tycker man ju egentligen att hon är den finaste i världen. Har ingen som kan avlasta mig på nätterna förutom sambon isf ( men blir det kris så man känner humöret svikta allt för mycket så får man väcka honom i nödfall i fortsättningen). Blev aldrig nån dessmera sömn för mig men kring 06 slängde jag in mig och pigan i bilen och for ut på en tur då fick hon lite mer sammanhängande sömn sen. Har varit på en massa ärenden och lunch med M's moster på stan idag och sen varit förbi mina kusiner då en fyllt år nyligt och pigan har sussat sött i princip hela dagen så spännande att se hur natten blir men får gråta och bita ihop om det blir jobbigt för trots att det känns nära slutet så har man ändå alltid lite mer att ge. Puss på er!

Ja, även om sambon jobbar så kan du inte alltid dra hela lasset. Du måste ju få sova ut någon gång. Speciellt när det kan tära på en så mycket om bebisarna inte går att trösta.
  • Tussie
    Bumblebee92 skrev 2014-05-20 12:43:51 följande:
    Tänkte du på helgen då? Ja så kan man ju göra, skulle gärna p ska att han tog båda nötterna på helgerna. Men jag nojjar som sagt bör han har henne på nätterna, så att jag ändå inte kan sova. Han somnar när han matar henne, och hör/ser då inte när hon gör tecken för ty vara mätt eller behöva rapa osv. Är rädd att han skiter i blöjbyte (så länge de inte är bajs då) för att han är för trött osv. Men jag får väl kanske ge han några chanser, ger jag upp nu och tar varje natt, inkl helger kommer han ju aldrig vänja sig med att kliva upp nattetid.

Ang din fråga om ersättning. Vet inte den totala mängden hon äter, men just nu ger vi henne 135ml varje måltid. Ca 2,5-4 timmar går det mellan målen. Har bara haft tvp besök på BVC, så har inte super koll hur mycket hon gått upp. Första besöket var hon 1,5 vecka då hade hon gått upp ca 2-300g på en vecka ca. Andra besöket var hon 2,5 vecka, och hade då ökat närmare 400g på den veckan.
    Hon har ätit lite bröst oxå, men inte nämnvärt mycket, tror min mjölk sinat. Så hon har väl mest bara snuttat på bröstet dem få gånger jag ammat.

Ja jag tänkte på helgen. Be honom att verkligen anstränga sig för din skull, en enda natt i veckan med lillan så att du kan få sova ut. Förstår att du är nojjig när det inte gått så bra, det hade jag också varit. Säg till honom vad han får lov att tänka på och att du verkligen skulle uppskatta om han tog en natt i veckan, då får han också en fri helgnatt vilket han nog uppskattar. Han måste nog få en chans som du säger för att kunna förbättra sig över huvud taget. Vet inte om jag själv ens hade orkat försöka med min sambo hah.. han är nästan omöjlig att få upp ur sängen... :( 

Dricker hon alltid upp dessa 135 ml? Isf måste hon äta en l om dagen eller något.. :D Vilket märke på ersättning kör ni? Hur ofta bajsar hon ungefär? 

• Tussie
    peegasus skrev 2014-05-20 19:30:11 följande:

Mycket prat om ersättning nu så jag lägger mig i ;) Saga har fått ersättning från allra första matningen. Hon får äta precis när och hur mycket hon vill. Och det är ganska ofta och ganska mycket. Herregud vilket matvrak jag har fått! Men jag ställer aldrig någonsin klockan eller väcker henne för att hon ska äta. Hon säger till (ganska ordentligt också) när hon vill ha mat. Och hon talar om när hon är mätt. Hon går upp mycket i vikt och vägde förra veckan 4660, ska till BVC imrn. Men hon väger garanterat över 5000 nu. Födelsevikten var 3740.

Jag vet inte exakt hur mycket hon äter på en dag då det dels är olika och dels för att jag inte håller koll på hur mkt jag häller upp i flaskan. Kör på färdigblandad i tetrapack. Dyrare än sån man blandar själv men så ooooerhört mycket smidigare! Framförallt när man är ute eftersom den kan drickas precis som den är :D Bara att hälla upp i flaska så har man en nöjd bebis även fast man är på språng! :D

Jo håller med om att tetrapacken är smidigare. Kör de när jag är ute eller i nödfall men annars blandar jag själv.. :) Och ne jag väcker heller inte min gosse längre, särskilt inte på nätterna. 
  • Mary 562

Nej varför lyssna på utbildad personal och forskning som visar på samband ?

En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm!
  • Tussie
    Heaven75 skrev 2014-05-20 12:59:45 följande:
    Hej alla!

Vi har en tös på ca 3 veckor som jag ger ersättning till då hon vill ha det. :) Hur lång tid kan det gå mellan gångerna för er andra som ger ersättning innan ni matar er lilla bebis?
    Mata henne när hon är hungrig.. :) Så mycket hon vill. Efter första sovpasset på nätterna kan det gå 5-6 timmar eller så mellan måltiderna, för oss. Men oftast sover han inte så länge.. :P Men vill han sova så väcker jag honom inte för att det har gått 4 timmar. 
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet