• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • Tussie
    Mary 562 skrev 2014-05-21 00:18:11 följande:
    Nej varför lyssna på utbildad personal och forskning som visar på samband ?
    Forskning och samband angående vad? :o 
  • Mary 562
    Enlängtan skrev 2014-05-20 03:13:24 följande:
    Inatt känner jag mig helt på bristningsgränsen... Ungen vägrar sova eller hon sover men så fort jag lägger ner henne och ska sova själv så börjar hon leva om och ska snutta på mig (vilket jag avskyr men hon vägrar ju ta napp)... Sen somnar hon till och så börjar det om - hon verkar dessutom inte ha magknip heller utan är bara allmänt missnöjd och vill att jag ska sitta och vagga henne i olika ställningar och fine det jade jag ju kunnat göra om det inte vore för att jag är rädd att somna själv med henne i famnen och tappa henne.

Har varit såhär under nätterna en längre tid nu, på dagarna sover hon som en ängel och en bomb skulle kunna gå av bredvid henne utan att hon skulle vakna men nätterna är ett helvete och jag kan knappt andas så är hon vaken och jag får ångest när det närmar sig natten. Men saken är den att jag inte kan sova under dagarna heller för då har jag blivit så övertrött så jag är pigg.

Inatt hade jag kunnat lämna ut tjorvungen i skogen eller vad som helst vara hon hade kunnat bara tyst och sova. Jag var tvungen att sätta henne i ett annat rum och stänga dörren så jag fick äta något i lugn och ro.

Nu sitter jag här och känner mig som världens hemskaste och sämsta för de känslor man har när det är såhär med flera timmars strulande - seriöst känner jag att jag skulle kunna lämna bort henne då hon är såhär... Och sen under dagen har jag dåligt samvete för hur jag kunnat tänka så om min lilla ängel som är så lätthanterlig och sover så sött.

Blä man känner sig ju knäpp och som världens ensammaste

Känner så igen det där ! Har inte haft det så ofta men har haft en och annan dag och natt mara. Bröstet hjälpte inte alltid heller , bära liggandes på mage på armen funkade inte eller bara bära som vanligt heller.... det som till sist hjälpte var bärsjalen , i "vaggpositionen" Då tillsist lugnade hon sig ( med hjälp av nappen dock) . Kan starkt rekommendera bärsjal överlag. Är det någon fler som använder det ?

Iaf lycka till, hoppas det lugnar ner sig för dig. Kram
    En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm!
  • Mary 562
    Tussie skrev 2014-05-21 00:31:36 följande:
    Forskning och samband angående vad? :o 

Magsovning och psd , k a n ju vara att det finns orsak till rekommendationen....
    En Guldklimp! flicka på 5070gr, 56 cm!
  • Tussie
    Mary 562 skrev 2014-05-21 00:40:52 följande:

Magsovning och psd , k a n ju vara att det finns orsak till rekommendationen....
    Ah jo.. min gosse sover bara på rygg.. På mage kan han få sova lite när man myser, om han ligger på mitt bröst, så länge jag är vaken. 
  • peegasus
    Mary 562 skrev 2014-05-21 00:18:11 följande:
    Nej varför lyssna på utbildad personal och forskning som visar på samband ?

För att min dotter inte alltid VILL sova på rygg. Hon gapar och skriker och visar sin missnöjdhet. Skulle du vilja bli tvingad till något du inte vill? Dessutom sover hon inte på mage 24/7. Utan kanske nån timme inte ens varannan natt för hon vaknar efter en stund och vill att man lägger henne på rygg.

Jag kommer alltid göra som känns bäst för mig och min dotter. För ingen känner henne så bra somjag.
  • vår sommar

Ååå herregud för miniform.

Småbarnsfamiljens guld.

Inatt va första natten på nästan 2 veckors konstant skrik och gråt som det var en nöjd och glad kille som gott somnade redan vid 21.30. Har inte hänt att vi kunnat gått och lägga oss innan 01.00..

• Bumblebee92
    Tussie skrev 2014-05-21 00:08:04 följande:

Ja jag tänkte på helgen. Be honom att verkligen anstränga sig för din skull, en enda natt i veckan med lillan så att du kan få sova ut. Förstår att du är nojjig när det inte gått så bra, det hade jag också varit. Säg till honom vad han får lov att tänka på och att du verkligen skulle uppskatta om han tog en natt i veckan, då får han också en fri helgnatt vilket han nog uppskattar. Han måste nog få en chans som du säger för att kunna förbättra sig över huvud taget. Vet inte om jag själv ens hade orkat försöka med min sambo hah.. han är nästan omöjlig att få upp ur sängen... :( 

Dricker hon alltid upp dessa 135 ml? Isf måste hon äta en l om dagen eller något.. :D Vilket märke på ersättning kör ni? Hur ofta bajsar hon ungefär? 

Ja får försöka det med han. Inatt vaknade han väl till när hon skrek lite, då erbjöd han sig faktiskt att gå upp och hämta och värma flaskan åt henne! GUD vad skönt det var! Man blir ju ändå lite pigg och mer vaken när man ska upp och värma osv. Så jag tog joline och bytte blöja bara, så kom han med maten. Sen sket hon. Haha. Frågade sambon om han ville vara snäll och byta då för att jag alldeles precis bytt, mutade med att jag kunde klia han lite sen. Men det behövdes inte tydligen, han bytte blöjan åt mig. Och den lilla hjälpen hjälpte mycket! Känner mig faktiskt lite utvilad.

Ja oftast dricker hon upp allt (förutom när sambon matar haha, så jag vet inte vad han gör, eller om hon bara äter lite mindre på kvällarna/eftermiddagarna?....men då brukar det kanske bara blir en liten liten skvätt kvar Max 10-20 ml). Har märkt då oxå att hon gärna äter med två-två och en halv timmes mellanrum. Medans när jag har henne på dagarna äter hon nästan exakt med tre timmar emellan. Igår åt hon vid 18, sen vid 20, 22.30. 02 sen 06 och nu vaknade hon kl 09, gav henne nappen och hämtade en flaska, kommer tillbaka och då har hon somnat om! Så får se när hon vaknar och vill äta. :)

Hon bajsar ca 1-2 gånger om dagen om jag ska snitta. Igår bajsade hon inte alls fören i natt. Vi kör med semp ersättning som man blandar själv. Funderar på om man ska köpa tetra och ha i skötväskan? Läste att det var någon här som sa att den kan drickas som den är? Verkar ju skit smidigt när man inte är hemma eller har möjlighet att blanda/värma vatten. :)

Hur kör ni?
  • Fidelisen

Hur är era småttingar i magen?

Vår lilla tjej har nu lyckats, vid blöjbyte, bajsa ner både mig och maken. Hon är riktigt lös i magen och bajsar med kraft så det har kommit lite varstans vid dessa olyckor.

• BäbisSina
    Fidelisen skrev 2014-05-21 09:23:55 följande:
    Hur är era småttingar i magen?
    Vår lilla tjej har nu lyckats, vid blöjbyte, bajsa ner både mig och maken. Hon är riktigt lös i magen och bajsar med kraft så det har kommit lite varstans vid dessa olyckor.

Bajset är ju rätt rinnigt, vi hade också några tillfällen då han både valde att bajsa och kissa vid blöjbyte. Nu är det ett tag sen, jag vill ju tro att det är för att man har lite mer koll på hans bajsningar iaf så väntar vi en liten stund efter han börjat prutta just för att slippa att bli bajsad på Kisseriet får man blocka med att öppna blöjan så det kommer in luft och sen lägga på igen och sen göra klar nya blöjan under tiden och sen ta av blöjan, oftast slipper man att bli kissad på.
  • Fidelisen
    BäbisSina skrev 2014-05-21 10:11:10 följande:

Bajset är ju rätt rinnigt, vi hade också några tillfällen då han både valde att bajsa och kissa vid blöjbyte. Nu är det ett tag sen, jag vill ju tro att det är för att man har lite mer koll på hans bajsningar iaf så väntar vi en liten stund efter han börjat prutta just för att slippa att bli bajsad på smile5.gif Kisseriet får man blocka med att öppna blöjan så det kommer in luft och sen lägga på igen och sen göra klar nya blöjan under tiden och sen ta av blöjan, oftast slipper man att bli kissad på.
    Jag lärde mig, efter att maken blev bajsad på, att vänta en stund (vi bytte den blöjan på natten och trodde verkligen att hon var färdig). Men när det sedan blev min tur att vara med om det hela så hade hon bajsat i flera omgångar och sedan hade det varit lugnt ett tag, likt förbenat bajsade hon när blöjan var av :-/
    Men skönt att höra att någon annans bebis har rinnigt bajs. Blev lite orolig att hon skulle vara dålig i magen. 
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet