Bumblebee92 skrev 2014-05-23 09:49:22 följande:
Åååh! Vet inte vad jag ska göra. Vaknade halvt på fel sida redan vid 6 imorse. Somnade om och vaknade vid 09. Har fått ett sms av sambon. Han måste typ åka iväg på jobb. Han har blivit varslad och kommer få avgå i juni. Men nu har firman fått jobb i en ort 3 timmar bort. Vilket betyder att han isåfall kommer vara borta hela dagarna och nätterna mån-Tors. Jag är inte alla glad och vet inte vad jag ska ta mig till. Isåfall jobbar han "bara" till semestern. Men det är ju ca 1,5 månad! Det är nog jobbigt för mig att ha joline mesta tiden av dagarna och nätterna. Hur ska jag klara av att ha henne 24/7 mån-tor?!....
Har ju ingen familj eller något här som kan hjälpa mig med avlastning heller. Har ju några kompisar. Men dem är väldigt få, typ 3 st. Och dem har ju ändå sitt liv och familjer.
Hur ska jag klara mig om hon typ gallskriker? När hon spyr ner sig själv totalt och när hon måste bada? Alla såna saker som vi normalt hjälps åt med. Laga mat är en omöjlighet om jag har en "dålig" dag och måste bära på henne helatiden.
Han snackar om att han kan ta henne när han kommer hem. Men va fan, han klarar ju inte ens av att ha henne två nätter (helgerna) i veckan! Dessutom kommer han inte känna till hennes rutiner om han är borta så ofta och länge....
Jag är inte alls glad och vill bara gråta :(
Styrkekramar till dig!
Förstår att det känns tufft och inte alls kul att veta att man "måste" ta ansvaret ensam hela tiden under veckorna och då både på dagarna och nätterna.
Jag tycker på sätt och vis att det är ganska skönt att vara ensam under dagarna för då får man dona på i egen takt men samtidigt är det ju skönt när sambon kommer hem för han kan ju ex dra iväg och snabbhandla (det kan man ju som inte göra med en liten bebis).
Men som nån skrev tidigare, ni får försöka göra matlådor så du har till tiden du är ensam och skulle du kunna åka "hem" till familjen typ 2 veckor så har ni ju "bara" ca 1 månad kvar att klara er själva.
Bärsele eller bärsjal är jättebra när man har en smågrinig bebis som vill ha närhet - då får du armarna fria och kan plocka i annat (typ tvätt eller matlagning).
Om man vill bada lillan när man är ensam är handfatet en jättebra lösning
Först sätter jag iordning plastad frotté i vår säng och bär dit rena kläder, blöja, olja osv. Jag brukar inte ha ngn propp utan lägger bara en handduk i handfatet och sätter sen på lagom temperatur på vattnet och lägger i gumman (då blir det inte lika kallt/hårt) medan vattnet får rinna i en svag stråle, kan vara bra att ha en liten kopp bredvid så du kan ösa hennes huvud efter att du tvättat håret. När man känner sig färdig så har jag hennes badkappa nära så det bara är att dra på henne den och därefter går vi till sovrummet där jag torkar gumman och brukar massera in henne med olja (för blir så svårt att blanda olja i vattnet i handfatet). Jag föredrar att tvätta henne i handfatet då det är ganska enkelt och man slipper tjorva med badbaljan som blir himla tung när den är vattenfylld
Vilket håll är det han ska och jobba (norr eller söder?) Tänkte vi har ju ett extrarum också om det är så att det är åt dom här trakterna han ska och jobba om du ex skulle vilja komma upp (hehe men kan säkert bli extra skrikigt med två bebisar i samma hus)
Hoppas det löser sig för er <3