• Enlängtan

Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet

Här tänkte jag att vi från gruppen: BF April 2014 med första barnet kan fortsätta våra att dela våra funderingar/åsikter/tankar med varandra efter att våra skatter kikat ut.

Hoppas vi blir många från det härliga gänget som hängt under graviditeten som fortsätter att "träffas" här inne.

Nu har man ju alla bebisfunderingar som kan vara kul att prata om med andra nyblivna mammor

bf 18 april 2014
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-08 12:05
    Länk till sluten medlemsgrupp där vi kan ladda upp bilder på våra skatter:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bilder-for-oss-fran-gruppen-bf-april-2014-forsta-barnet-123660
  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet
  • Tussie

Ni som ger era barn ersättning hur mycket ersättning ger ni totalt per dygn? Och hur mycket väger era små? Hur mycket går de upp i veckan? 

• Tussie
    Bumblebee92 skrev 2014-05-19 12:19:13 följande:
    Låter precis som här! Sambon kollar som inte heller hur det går, somnar och dräller överallt. Medans jag är som du, håller gärna i barnet för att ge det närhet och lite mys. Är ju mysigt för dem får jag för mig att vakna på natten, komma upp i mammas/pappas famn i en filt, äta och somna om Lixom. Gör jag mina rutiner fort, alltså kliver upp direkt hon börjar vakna för mat, så tar det ca 20 minuter innan vi ligger tillbaka i våra sängar igen. Det kan jag ändå stängt med. Men låtar man henne skrika som sambon, blir hon ju bara mer vaken och allt tar längre tid "/
    Jag gruvar mig redan för bästa helg. Frågan är om man ska tragglas med det igen, eller bara fortsätta med att jag tar nätterna även då. "/ vi får se :)
    Be honom ta ena natten så tar du den andra. :) 
  • Bumblebee92
    Tussie skrev 2014-05-20 12:15:58 följande:
    Be honom ta ena natten så tar du den andra. :) 
    Tänkte du på helgen då? Ja så kan man ju göra, skulle gärna p ska att han tog båda nötterna på helgerna. Men jag nojjar som sagt bör han har henne på nätterna, så att jag ändå inte kan sova. Han somnar när han matar henne, och hör/ser då inte när hon gör tecken för ty vara mätt eller behöva rapa osv. Är rädd att han skiter i blöjbyte (så länge de inte är bajs då) för att han är för trött osv. Men jag får väl kanske ge han några chanser, ger jag upp nu och tar varje natt, inkl helger kommer han ju aldrig vänja sig med att kliva upp nattetid.

Ang din fråga om ersättning. Vet inte den totala mängden hon äter, men just nu ger vi henne 135ml varje måltid. Ca 2,5-4 timmar går det mellan målen. Har bara haft tvp besök på BVC, så har inte super koll hur mycket hon gått upp. Första besöket var hon 1,5 vecka då hade hon gått upp ca 2-300g på en vecka ca. Andra besöket var hon 2,5 vecka, och hade då ökat närmare 400g på den veckan.

Hon har ätit lite bröst oxå, men inte nämnvärt mycket, tror min mjölk sinat. Så hon har väl mest bara snuttat på bröstet dem få gånger jag ammat.
  • Heaven75

Hej alla!

Vi har en tös på ca 3 veckor som jag ger ersättning till då hon vill ha det. :) Hur lång tid kan det gå mellan gångerna för er andra som ger ersättning innan ni matar er lilla bebis?

• anglavakt

Ngn som använder pysventil? Hur ofta gör ni det isf? Och tror ni det är dumt att använda mer än rekommenderat som e Max tre ggr per dygn? Kram på er

• vår sommar

Prata med BVC om jag skulle väcka han och hon tyckte han kunde få sova upp till 5-6 timmar om han ville det. Skulle ju va drömmen det att få sova 5-6 timmar.

• misspethunia

kerstinsmide: trots flera timmar på förlossningen gav det inte mkt info. Efter div undersökningar sa de att avsaknad av kissnödighetskänslan kan bero på avdomnade alt avskurna nervtrådar som troligtvis kommer reparera sig så småningom. Annan orsak kunde vara att urinblåsan töjts ut, vet inte riktigt vad det skulle ha för betydelse och jag iddes inte fråga heller då vi väntat i över 1,5 h på läkaren och jag hade ingen mat el amningsnapp med mig, var hyfsat stressad och irriterad! Tur man har en snäll unge som knappt pep trots avsaknad av mat! Kunde aldrig tro att besöket skulle ta 4 h, men nu har jag lärt mig att gardera mig för dylika situationer!

• misspethunia

...jo förresten, ska få remiss till en uroterapeut. Vete katten vad jag ska få hjälp med där. Blir intressant!

• Fidelisen

Tycker synd om maken idag.

Snuttan sov dåligt i natt och från kl 4 var hon vaken till och från fram till hans klocka ringde 6.20.

För honom är det självklart att vi hjälps åt och hennes gråt och bökande gjorde att han ändå inte kunde sova.

Jag har kunnat sova under dagen med snuttan, han har jobbat och skrev tidigare idag att han hade fruktansvärt ont i huvudet.

Hoppas verkligen att natten blir bättre.

• Eveluskan
    Enlängtan skrev 2014-05-20 03:13:24 följande:

Inatt känner jag mig helt på bristningsgränsen... Ungen vägrar sova eller hon sover men så fort jag lägger ner henne och ska sova själv så börjar hon leva om och ska snutta på mig (vilket jag avskyr men hon vägrar ju ta napp)... Sen somnar hon till och så börjar det om - hon verkar dessutom inte ha magknip heller utan är bara allmänt missnöjd och vill att jag ska sitta och vagga henne i olika ställningar och fine det jade jag ju kunnat göra om det inte vore för att jag är rädd att somna själv med henne i famnen och tappa henne.

Har varit såhär under nätterna en längre tid nu, på dagarna sover hon som en ängel och en bomb skulle kunna gå av bredvid henne utan att hon skulle vakna men nätterna är ett helvete och jag kan knappt andas så är hon vaken och jag får ångest när det närmar sig natten. Men saken är den att jag inte kan sova under dagarna heller för då har jag blivit så övertrött så jag är pigg.

Inatt hade jag kunnat lämna ut tjorvungen i skogen eller vad som helst vara hon hade kunnat bara tyst och sova. Jag var tvungen att sätta henne i ett annat rum och stänga dörren så jag fick äta något i lugn och ro.

Nu sitter jag här och känner mig som världens hemskaste och sämsta för de känslor man har när det är såhär med flera timmars strulande - seriöst känner jag att jag skulle kunna lämna bort henne då hon är såhär... Och sen under dagen har jag dåligt samvete för hur jag kunnat tänka så om min lilla ängel som är så lätthanterlig och sover så sött.

Blä man känner sig ju knäpp och som världens ensammaste smile4.gif

Jag kan helt förstå hur du känner, man vill bara ge upp och kasta in handduken såna nätter. Och det är helt normalt att känna dig som du gör, men kom ihåg hur grym du är som kör på! Det är riktigt starkt och precis så som grymma morsor gör. Vräk ur dig allt här och försök sov när liten sover, sen så kommer du snart igen. Styrkekram på oss alla kämpande mammor!
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med BF i April 2014 med första barnet